/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Moment efterspænd af motor
Fra : Bragesvej
Vist : 3027 gange
50 point
Dato : 10-04-05 11:20

Efter jeg fik nyrenoveret motor i min Golf, fik jeg at vide af min ven, den skulle efterspændes efter, ca 15000km,
nu har han først tid om en uge, der har jeg ca kørt 12000km mere, kan jeg gøre det uden der sker noget?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-04-05 11:22

Jeg mener selvfølig den har kørt 1500 og ikke 15000, den kommer så til ca at køre 3000 mere inden den bliver efterspænt.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 10-04-05 11:52

Det lyder mærkligt, normalt bliver de efterspændt efter de er kommet op i driftstemperatur og så færdigt. Men hvis det virkelig er tilfældet, syntes jeg du skal køre ned på et andet værksted og få dem til at gøre det. Det kan ikke tage mange minutter.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-05 12:31

Det med 1500 (ikke 15000) er god gammel kotume, men i dag hvor alt er så fortravlet kører man en tur og efterspænder hvilket sikkert er godt nok. Jeg mener godt du kan vente til 3000 kn hvis du lader være med at presse den. Lad den varme lidt op inden du kører og kør den med blød for på speedere og ikke sejgtrække så går det nok.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 14:15

Ved du hvad Bragesvej.
Et topstykke på en Golf skulle helst ikke efterspændes.

Det spændes ved montering med strækbolte og i det rigtige moment, og det er vigtigt, at der bruges en pålidelig momentnøgle, og at boltene spændes i den rigtige rækkefølge.

Det med a´t efterspænde er noget man brugte på gamle traktorer og måske gamle bilmotorer, men et lille alu-topstykke
på en Golf, kan både blive skævt og pakningen defekt hvis det ikke er spændt rigtigt fra begyndelsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-04-05 14:41

Hade han ikke efterspænt den efter forskrifterne første gang, mon så den kørte i nu ...
Dova, du siger alu ikke skal efterspændes, men det gør du jo med alu fælge?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 10-04-05 14:42

Selvfølgelig skal det spændes rigtigt fra begyndelsen, men man kan altså opleve at tingene sætter sig efter opvarmning og efterspænding foregår ved, at man løsner boltene og spænder dem i moment igen en ad gangen i et mønster hvor man starter i midten og nærmest flader topstykket ud (billedlig talt).

Nu er aluminiums topstykker ikke noget nyt, selv den Mercedes 1958 jeg havde engang havde alu-top.
Jeg betragter planen om efterspænding som tegn på, at det er en RIGTIG mekaniker der udfører arbejdet og ikke en eller anden selvlært.
Den Golf der er tale om her er jo ikke nyeste model så den skal selvfølgelig have en ordentlig behandling så den holde rigtigt længe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-05 14:45

Nu skrev jeg mens du kom med din kommentar Bragesvej, men det blev min kommentar jo ikke mindre aktuel af.
Dova har misforstået det med efterspænding, stol du trygt på din mekaniker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 16:32

Der står tydeligt i forskrifterne fra VW, vedrørende montering af topstykke, at det ikke skal efterspændes.

Dem fik jeg som udskrift fra et VW-værksted for nogen år siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 16:34

Lidt uden for spørgsmål:

Bjarne
Hvilken Mercedes fra 58 har du haft med alu-top???

Alle de Mercedes modeller jeg kender, kørte med støbejernstop indtil 1986

mvh dova

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 10-04-05 17:45

Man kan da ikke løsne en strækbolt og spænde den igen!

Jes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 18:16

Nej pabloj, netop ikke.
Og derfor efterspænder man ikke toppen på sådan en.
Den skal spændes som den skal ved montering, med det rigtige moment.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-05 20:03

I fatter ikke hvad der tales om, men det undrer ikke.
Mercedes 220S 6cyl og der kender du åbenbart heller ikke det hele.Det må være dejligt at tro, at man ved alt, eller er det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 21:20

Nåh, Bjarne
En Ponton model.
Ja den kender jeg ikke den 6.cylindrede, kun 180-eren, og den har ikke alu-top

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 09:02

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 09:37

Selv Tak!
Nu har du (vi) nok forarget gør det selv mekanikeren Bragesvej, men så kan vi da lige sætte en anvisning på:

Tilspænding af topstykke Golf GTD:

1. trin: 40 Nm nye olierede bolte
2. trin: 60 Nm
3. trin: Spændes 180 grader
4. trin: Varmkøres
5. trin: Spændes 90 grader
6. trin: Efter 1000 km tilspændes 90 grader igen.

Det er lidt anderledes end min metode med, at løsne, men det var heller ikke en anvisning til Golf, men en anvisning på godt mekanikerhåndværk.
På min gode ven og fhv. kollegas autoværksted der laver alle mærker har de manualer og anvisninger til alle biler ( på EDB) og det er anvisninger der opdateres løbende da bilimportørerne har forpligtiget sig til at videregive oplysningerne til de firmaer, der distribuerer den slags.