/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Katalysator på Mitsubishi Colt 1.3
Fra : kimmer112
Vist : 546 gange
50 point
Dato : 09-04-05 23:40

Hej,

Hvad sker der hvis man fjerne katalysatoren på en Mitsubishi Colt 1.3 ´94 ? Får man de der 12-13 hk extra som folk snakker om?

Mvh
Kimmer

Kommentar
Fra : geu

Dato : 10-04-05 09:00

Nej du vil ikke få flre hk. ved og tage din kat. af.
Grunden til biler dengang havde mindre hk. var fordi der kom så forureningsudstyr på lambda osv.

Men hvis du tager den af kan din bil ikke synes...

Kommentar
Fra : kimmer112

Dato : 10-04-05 14:11

Jeg har fået at vide at det skulle give 10% på effekt, og 10% længere på literen. Dette er ikke korrekt ?

Jeg har lige været ude og køre i en Opel Corsa 1.4I uden kat. den rykker lidt vildt i forhold til standard.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 10-04-05 14:24

Det er ikke fordi der sidder en katalysator på bilden der har har "mindre" hk. De er fordi der lavet en masse der skal gøre så bilen ikke forurener så meget.

Ang. din tur i en Corsa, vil jeg sige hvis den kun har fået 10% flere hk. er det ikke noget man kan mærke... For små 10 hk. er ikke noget man mærker som vildt.

Kommentar
Fra : kimmer112

Dato : 10-04-05 14:49

Der var dog sat KN filter på samtidig. Men det er der også på min...

Kommentar
Fra : geu

Dato : 10-04-05 15:16

Hvis det var min bil ville jeg nu se og få nogle ander kanster på og en anden indsugningsmanifold.
Ang. KN så er jeg af den del af mennesker der mener det er en fis i en hornlygte. Jeg tror ikke på man får alle de % ud af det som andre gør. Rigtig det giver en anden lyd osv. Men flere hk. tror jeg ikke på, så kan de komme med alle deres papir osv. Har selv prøvet og lave måling på rulle felt på samme bil (Opel Vectra) 5 målinger med org.filter, 5 med KN filter og 5 uden filter. Der var ikke den store forskel om det var med det ene eller andet.

Men på en 1,3 med 75hk. Skal du ikke forvente og få ret meget ud af det.
Der skal noget mere voldsomt til som turbo eller kompresser. OGSÅ er det billiger og nemmer og købe en anden bil.

Kommentar
Fra : kimmer112

Dato : 10-04-05 16:31

Jah nu har jeg så ikke tænkt mig at købe en anden bil, jeg synes min bil har det fedeste design, så der skal blot laves noget ved motoren.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 50 point
Dato : 10-04-05 18:45

Det har jeg ligesom godt forstået..

Godkendelse af svar
Fra : kimmer112

Dato : 10-04-05 22:06

Tak for svaret geu.