/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Høj tomgang
Fra : hvidtiger
Vist : 720 gange
50 point
Dato : 09-04-05 21:14

Min kærestes Dr.Big har et underligt problem..Selvom motoren er varm har den en gevaldig høj tomgang på næsten 3500rpm..Jeg har fundet ud af, at hvis man drejer gashåndtaget et par milimeter går den ned i tomgang til det jeg vil kalde det normale eller det sådan som den var før..Jeg har prøvet og rense luftfilteren, skille karburatoren ad og rense den og enda skiftet chokeren.Men intet hjælper, den gør det stadig.Og har også prøvet og stille på luft og tomgangsskruen..Det skal siges at den gjorde det næsten fra den ene uge til den anden og jeg ikke havde pillet ved den hvorefter den så gjorde det.Nej den begyndte pludselig med det.Jeg er løbet tøt for ideer!.Hvad kan det ellers være?

Mvh Brian

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-05 21:38

Hvis der ellers er frigang i gaskabelet, så det ikke står og løfter gasspjældet, så må den jo få formeget luft eller benzin eller begge dele.
I de fleste tilfælde er det fordi den får falsk luft.
Men du skal jo være sikker på din luftskrue står ca de 1-1/2 omgang ude, og at den store fingerskrue er nok ude (Men det må den jo være, når tomgangen kan falde ned.
Så der er altså kun muligheden falsk luft, når ellers karburatoren står rigtigt.
Hvor: Enten gummiet er utæt eller gummiets bespænding på karburatoren, eller pakningen under membranen, eller bundpakningen under cylinderen.
Men der er også simmerringene i begge ender af krumtapakselen der kan trække falsk luft, de bliver slidt når hovedlejerne er dårlige (PGO-problem), men så kan man se at den har svinert oliefilm bag varioen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fame

Dato : 09-04-05 21:54

Hej pallebhansen
Kan det ikke være svømmeren, eller i sidste ende gasspjældet. Jeg tænker på, hvis der er mulighed for falsk luft vil det vel være der hele tiden.
Nå men det er mange år siden jeg havde knallert, så det er ikke sikkert jeg husker rigtigt.
Fame

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 09-04-05 21:59

Problemet ved falsk luft er bla også dårlig kompresion eller dårligere!...Og den køre som en drøm!..Simmeringene er det ikke og det kan ikke være indstillingerne på karb da jeg ikke har skruet på den.Jamen hvordan kan det være membranpakningen eller O ringen mellem studs og karb hvis der slet ikke er pillet ved det eller skruet på det??

Mvh Brian

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 09-04-05 22:00

Det er som om når gasspjældet bliver hevet den mm op når jeg vrider gashåndtaget lidt, så går den ned til normal tomgang som den var før..Det er det som er meget underligt..

Mvh Brian

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 09-04-05 22:03

Forrsten Palle så er jeg jo ved og samle min scooter..Har samlet motoren efter jeg har malet, pudset, renset og højglanspoleret den..Jeg har et par billeder af motoren som jeg tog i dag hvis du vil se dem???........Så kan du jo skrive havd du syntes..

Mvh Brian

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-05 23:51

Der er ikke noget underligt i at lidt falsk luft får den op i tomgang, det gælder en hver motor der kører meget "Let" altså med meget tynd blanding, at den vil løbe op i omdrejninger, SÅ LÆNGE DEN IKKE HAR noget videre at trække på.
Og derfor passer det udemærket, at når du løfter spjældet lidt, så trækkes der mere benzin med, som får den lidt ned i tomgang. Derfor er den også næsten umulig at stille på luftskruen.
Men en lille utæthed med falsk luft har næsten ingen betydning ved mere gas/størrer fart, fordi der kommer mindre gennem det falske hul når gasspjældet hæves og vaccumet falder.(Trykforskellen ud/indvendig over det falske hul bliver mindre)
Tit kan det hjælpe bare at efterspænde membranhus eller topstykke.
Jo jeg vil da gerne se den, på scootergalleri eller Palle@findmail.dk ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 10-04-05 10:05

Oki det vil jeg lige kigge på så..Har sendt dig en mail..

Mvh Brian

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 11-04-05 16:18

Tak for svaret pallebhansen.