/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startproblemer
Fra : HelleN82
Vist : 744 gange
200 point
Dato : 09-04-05 14:53

Hej gruppe

Jeg har en gammel bil. En Toyota Starlet 86.
Den kører upåklageligt - når den starter.

Den starter fint om morgenen men når jeg har kørt en længere tur, i hvert fald 40 km. og jeg stopper bilen og har den slukket i 10 - 20 min, så vil den ikke starte igen Der er just kommet nye tændrør i.
Når jeg lader bilen stå 1 - 1½ time så starter den uden problemer igen.

Nogle bud på hvad det kan være og hvad jeg kan gøre for at slippe af med startproblemerne.

/Helle

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-05 15:33

Hvd gør man når en startlet ikke vil starte? de fleste gange er det nok tændingen, men du har fået nye platiner og tændrør, hvad med strømfordelerdæksel og tændrørskabler?
Strøm er der vel nok af?Jeg mener da den vil starte når den har stået lidt!
Så er der jo brænstofforsynimger: Benzinpumpe, benzinfilter karburator?
der er jo nogle muligheder.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-05 15:43

Den skal måske have et nyt luftfilter.
Man skulle tro der kommer damp-lommer i brændstofforsyningen tæt ved benzinpumpen/karburatoren, fra varmen der kommer fra motoren. Så at rense benzinfilteret, er i hvertfald ingen skade til.
Prøv også at holde en hånd på tændspolen, for at se om den får for meget varme fra motoren, efter tilstand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-05 15:49

Hvis problemet er kommet i forb. med de nye tændrør, er det nærliggende hvis det er dem der ikke dur.

Men hvis problemet var der tidligere, er det noget med tændingen.
Nu er jeg ikke lige klar over hvilket tændingssystem der sidder i den model, men hvis det er det gamle system med platiner o.s.v. kunne det tyde på en defekt kondensator.

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 200 point
Dato : 09-04-05 16:53

Jeg kunne tænke mig at det var noget med din chokermekanisme, - har du lagt mærke til om den lugter fælt af benzin der ikke vil brænde, når du ikke kan starte den, isåfald kunne den få for meget benzin, så den faktisk drukner sig.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 09-04-05 17:20

Men hvis det er sådan at starteren ikke går i indgreb, så sidder der på denne starter en relæ indbygget, hvor man kan købe et reparationssæt, og det er altid en kraftig kobbertråd/plade der vil være slidt ned, som skal lede strømmen - det er muligt at det ville kunne opføre sig sådan, men jeg ville ellers tro at svigtet ville komme mere tilfældigt. Det ville være rart hvis du kunne beskrive situationen mere deltajeret, for det kan jo være alverdens ting, som situationen er beskrevet. Men jeg har oplevet det med starteren, og det kom sådan umotiveret, - man vidste aldrig hvornår.

Kommentar
Fra : HelleN82

Dato : 09-04-05 18:04

Jeg har en mistanke om at problemet kan være chokermekanismen............ det lugter ikke fælt af benzin når jeg har startproblemer men kan da lugte benzin - så måske drukner den.

/Helle

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 09-04-05 18:36

Næste gang du ikke kan stare, - prøv da at træde speederen i bund, og hold den der,til den er kommet igang, du må endelig ikke pumpe med pedalen, - og kan den da ikke starte, så er det sikkert ikke fordi den er druknet, men problemet skal findes andet steds.
Det er stadig unemt at definere en fejl via skriftlig samtale.

Kommentar
Fra : HelleN82

Dato : 09-04-05 18:43

Takker det vil jeg prøve næste gang jeg ikke kan starte bilen......... Håber det kan løse problemet

/Helle

Kommentar
Fra : HelleN82

Dato : 10-04-05 14:17

Da bilen ikke ville starte prøvede jeg at træde speederen i bund og holdt den der til bilen kom i gang selvom den ikke var meget for det........... så er det bare at håbe at det også virker næste gang jeg har startproblemer med min Starlet.

/Helle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-05 17:17

Problemet er at den bliver forslugt, når man træder på speederen, da der skydes en extra stråle benzin ind, når man træder hurtigt.
Så hvis du helt holder foden væk når den er varm, så starter den hver gang, og så behøver du slet ikke udlufte den med speederen i bund, som tager alt for megen strøm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : HelleN82

Dato : 10-04-05 17:54

Mange tak for det gode råd.......... det skal jeg nok huske.

/Helle

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 10-04-05 23:30

Der skal være et åndehul i bezindækslet, så den benzin der bliver brugt kan erstattes med luft, prøv at tage dækslet af før du næste gang skal starte efter at have kørt en tur, og inden du har lavet disse pedal bevægelser, det koster i hvert fald ikke noget, og hjælper det så få blæst dækslet rent. I de fleste startsvigt er det enten tænding der udebliver, eller manglende bezintilførsel, dannes der vaccum i tanken, kan benzinen ikke suges op til karburatoren, så lav den lille prøve, så kan man bagefter evt. gå mere dybtgående til værks. mvh Mogens

Kommentar
Fra : HelleN82

Dato : 11-04-05 16:00

Det vil jeg gøre.......... tak for hjælpen

/Helle

Godkendelse af svar
Fra : HelleN82

Dato : 12-04-05 13:09

Tak for svaret stilke.