/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræber Efeu ligusterhæk
Fra : fh1dk
Vist : 3863 gange
200 point
Dato : 09-04-05 09:52

Dræber efeu ligusterhæk, og bør man fjerne efeuen fra hækken?

Har nogen noget "fagligt litteratur" omkring dette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-05 10:00

Hvis du vil have en pæn Ligusterhæk, bør du fjerne Efeuen.
Liguster er ikke en særlig robust plante og kræver luft og lys for at trives ordentligt.
Og efeu har det jo med at brede sig og kvæle hvad det kommer i nærheden af.
Så en hurtigtviksende efeu der vokser ind i en hæk, det er ikke godt for hækken.

mvh dova

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 09-04-05 10:48

Har du mulighed for at finde det på skrift?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 09-04-05 11:53

Ikke lige omkring efeu/vedbend i liguster, men ved andre træer.
fra www.havenyt.dk

Citat
Sagen forholder sig sådan: Vedbend udsuger og strangulerer ikke de træer, som de klatrer op ad. Til gengæld konkurrerer de med træet om vand og gødningsstoffer i jorden. Og når det lykkes Vedbend at nå helt til tops i træet og overskygge dets blade, så udsulter den træet for det sollys, som det skulle leve af.

og fra www.haveselskabet.dk hvor en spørger om det vil skade et æbletræ, at der vokser efeu i det:

Citat
Vedbend ødelægger ikke direkte træet, men bliver med årene en særdeles kraftig plante som giver forøget vægt på grene og stammer.
Gode intentioner om at holde vedbend nede, bliver nemt overhalet af denne seje maratonløber.
Nej, lad vedbend løbe op i ligesindede kæmper som f.eks. fyrretræer.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 09-04-05 19:56

Tak for svaret dova. Du har fortjent pointene - undskyld det sene svar