/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Guldfisk ud efter overvintring inde.
Fra : stig54
Vist : 695 gange
100 point
Dato : 09-04-05 07:30

Hvornår er det forsvarligt at sætte vores fire 15 cm. store guldfisk ud i vores lille færdigkøbte havebassin, der ikke har dybde nok til at de kan overvinter der, og hvordan gør vi det. Liige nu går de i et akvarium med ca. 15 grader varmt vand.
Hvordan gør vi det bedst for fiskene??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-05 09:51

Ja, hvornår er det forsvarligt.
Temperaturforskellen på hvor de går nu og i bassinet må helst ikke være særlig stor, da man risikerer at fiskene får et kuldechok og enten bliver syge eller dør.
Så fiskene skal langsomt vænnes til en anden temperatur, eller også skal du vente til bassinet bliver noget varmere.
Man plejer, at putte fiskene i en pose, spand el.lign med det vand de plejer at gå i, og sænke det ned i de nye omgivelser indtil temperaturen er udlignet, og så forsigtigt slippe fiskene fri.

Men hvor varmt er vandet i bassinet nu?

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-04-05 10:05

Vandet skifter jo meget temperatur nu, det er kun 400 liter, om dagen er det vel 10 grader men noget koldere om natten.

Accepteret svar
Fra : 1stanley1

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-05 10:19

Vent til temperaturen om natten er omkring 10 grader fast, så er der højst sandsynligt en dagtemperatur på 16 grader, så sker der ikke noget.
En fisk på 15cm skal have 40x40 cm vand omkring sig, så de 400 liter bliver hurtigt brugt.
Guldfisk vokser hurtigt i sæsonen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-05 10:28

Ja, når det ikke er varmere nu, synes jeg også du skal vente, til forskellen på dag/nat temperatur ikke er så stor.

Det kan fiskene bedre klare til efteråret når de har vænnet sig til de udendørs forhold med temperaturskift.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 09-04-05 10:39

Tak for svaret 1stanley1.