/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mistet data... (Svært)
Fra : MoonMonkey
Vist : 407 gange
300 point
Dato : 08-04-05 15:31

Ok her er historien...
For nogle måneder siden satte min søster sig ned ved sin computer for at tjekke sin mail. Hun regnede selfølgelig ikke med at få problemer, eftersom hun havde brugt computeren aftenen før. Computeren startede som den plegede, men da den skulle til at starte Windows XP Home, og skærmen skiftede over til det der Windows loading screen (i ved nok, "boot screen") frøs den ned, og hun hun kunne ikke gøre andet end at slukke for computeren. Problemet blev ved med at komme, og hendes kæreste prøvede at installere et nyt windows, hvilket gerne skulle lade det gamle windows være og alt data'en på harddisken burde være okay. Men der var en fejl under installationen og det nye windows blev så kun installeret halvt. De prøvede så derfor at få en bekendt til at se på den. Han installerede så også et nyt windows, men med dette installeret kunne han alligevel ikke få adgang til alt data'en i det gamle windows. Det er åbenbart det halve windows der ligger og forhindre hende i at få adgang til alt sin data.

Jeg spørg jer derfor om der er nogen måde at få adgang til det data der ligger på det gamle windows? (med "data" mener jeg selfølgelig dokumenter, billeder osv... bare så i ikke bliver forvirret) :)

Alle forslag modtages, jeg kan dog først svarer om nogen af dem virker om nogle uger når min søster kommer hjem igen. Jeg ville bliver enormt taknemlig hvis der var nogen der vidste hvordan vi kunne rede min søsters data.

(P.S. Undskyld for alle stavefejl osv. jeg måske har lavet, jeg er en bøvet 16 årig knægt, hvad kan i forvente?) =)

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 08-04-05 16:30

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dit spørgsmål.. Hvis dine data er blevet slette som følge af en formattering, kan det i nogle tilfælde lade sig gøre at gendanne dem med programmer beregnet til formålet (kan ikke lige komme i tanker om navnet - men prøv at søge lidt på google..)
Hvis dette er tilfældet, vil dataene lige så stille blive overskrevet, mens din søster bruger computeren og fylder harddisken op igen..

Hvis det derimod er en del af din harddisk, som er beskadiget, så du ikke har tilgang til den, bliver det lidt sværere, og det kan evt. blive nødvendigt at søge proffesionel hjælp mod betaling, for at redde de data som er tilbage.

Så find lige ud af, og du har tilgang til hele harddisken (tjek størrelsen) og kom tilbage hertil

/Karl_Smart

Accepteret svar
Fra : aaron

Modtaget 300 point
Dato : 08-04-05 18:20

Du skal formentlig overtage ejerskabet af mapperne i de gamle installationer for at komme til data der. Mere om overtagelse af ejerskab her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421

Når data forhåbentlig er bjærget, ville jeg formatere hele harddisken og geninstallere én version af Windows. Alt andet bliver noget rod.

//aaron

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 08-04-05 20:05

yessir, kender til problemet, har haft det før og har også fået data tilbage :) here it is:
hvis dataen ikke ligger der længere kan du bruge programmer til at gendanne den tabte data (Hav tålmodighed hed for det kan godt tage RET lang tid alt efter hvor stor harddisken er)
hvis dataen stadig ligger der, men du simpelthen bare ikke kan få lov til at komme ind til den, så kan du prøve dette forsøg (det virkede for mig i hvert fald):

Opret en FTP server på computeren hvorpå du vil have dataen fra, gå ind på FTP-serveren (du kan gå ind på den fra samme computer uden problemer), hent dataen.

I nogle tilfælde kan du få data overført gennem FTP som den ind-loggede bruger ikke har adgang til, hvorfor det virker må du ikke spørge mig om :D - ved bare at det lykkedes for mig hehe....Her har du nogle links:

gendanne data på et NTFS system:
http://www.runtime.org/gdbnt.zip
gendanne data på et FAT system :
http://www.runtime.org/gdb.zip
FTP serverclient til windows :
http://archive.digitalcandle.com/bpftp245.exe

Håber du har held med det =)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-05 20:17

Jeg vil på det kraftigeste fraråde at ligge flere ting ind på den harddisk, for hver ting der lægges ind vil overskrive data.
Men på en anden computer skal du installere et recoverprogram eller flere, da de ikke er lige gode, nogen er gode til Fat formaterede, nogle til andet.
Så sættes den overskrevne harddisk ind som slave og der udtrækkes alle billeder og dokumenter over på den opstartende harddisk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 08-04-05 20:18

Tusind tak for jeres svar, jeg glæder mig til at afprøve jeres forslag når min søster kommer hjem.

Forresten er computeren IKKE blevet reformateret, der er blot blevet installeret flere windows på samme hardisk. Det nye, og det som hun kan bruge, er XP Prof, det samme er det halve der ikke blev installeret korrekt, og det gamle er XP Home.

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 08-04-05 20:22

Jeg har måske også været lidt upræcis i min beskrivelse af computeren, det må i undskylde. Jeg glemte at nævne at det er en bærbar hun har, så jeg er ikke sikker på om vi kan tag hendes harddisk ud (eller kan vi?)... Jeg er ikke den vildeste nørd inde for computere, og især ikke inde for bærbare, og ikke inde for hardware i det hele taget =)... Men endnu engang tak for jeres forslag, bliv bare ved :)

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-04-05 10:47

Jeg har tidligere haft held med at følge vejledningen på aaron's link fra 08-04-05 18:20, så det kan varmt anbefales.

Simon

Kommentar
Fra : MoonMonkey

Dato : 13-04-05 15:02

Tusind tak aaron, jeg har omsider fået min søsters data tilbage... Når hun kommer hjem vil hun lægge det hele over på sin kærestes computer, og derefter reformatere ordenligt.

Tak for alle jeres svar, i har været meget hjælpsomme :)

Godkendelse af svar
Fra : MoonMonkey

Dato : 13-04-05 15:03

Tak for svaret aaron. Jeg har fået alt min søsters data tilbage igen :)

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 13-04-05 23:58

Jeg takker for pointene. Held og lykke med geninstallationen.

//aaron