/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Varmen i kabinen forsvinder?
Fra : Bragesvej
Vist : 1029 gange
50 point
Dato : 08-04-05 11:31

Hej, Jeg har en Golf Diesel fra 84, med en ny renoveret motor i.

Nå jeg har kør ca. en 50 kilometer så hænder det at der ikke bliver varmt i kabinen mere,
der kommer Lunkent luft ind i stedet, stopper jeg bilen letter låget på ekspansions beholderen og skruer det fast i gen, så er varmen tilbage??

Hvad kan der være galt, ny låg til ekspansions beholderen?, der sider jo en lille ventil i, som måske er defekt.....

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 08-04-05 11:56

det lyder som om der ikke kommer nok kølervæske igennem radiatoren. Har du eftefyldt osv? Prøv evt. at købe en gang Holt's radiator cleaner og hæld i. Det koster ikke alverden, og det renser lidt ud i systemet. Hvis det er luftbobler i kølesystemet kan det godt give de symptomer du snakker om, så se i første omgnag om der overhovedett er vand nok på. Ekspansionsbeholderen har min/max mærker, så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 12:06

Når varmen forsvinder, skyldes det enten vandmangel eller at der kommer luftlommer i anlægget.
Luftlommer kommer af, at der et eller andet sted slipper luft ind i anlægget, og selv om jeg ved du ikke bryder dig om tanken, skyldes det desværre oftest en lille utæthed i en toppakning.
Men så burde den ventil i dækslet, lukke overskydende vand ud.
Den er der for at beholderen ikke skal springe i sådan et tilfælde, og så for at lukke luft ud når vandet udvider sig når motoren bliver varm.

Men okay,prøv da i første omgang at skifte det dæksel.
I teorien er der da en lille mulighed for, at det er den der er skyld i problemet.

Hvordan reagerer væsken når du piller dækslet af med motoren i gang.
Hvis der kommer væske ovenud eller hvis væsken ligesom "arbejder" op og ned, så er det ikke godt.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-05 12:16

Prøv at bor et lille hul i dækslet til ekspansionbeholderen, Eller lad vær at lukke helt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 12:18

Valde
Det går sgu ikke på den model der.
det er et lukket trykanlæg med overtryksventil.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-05 12:33

Så synes jeg det lyder utroligt at problemet forsvinder ved at lette dækselet.!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-05 12:45

"Hvordan reagerer væsken når du piller dækslet af med motoren i gang."

Ja når motoren er drift varm, så syder det jo der nede fra, det er vel meget normalt...
Der er fyldt vand til max, der sider et lille hul lidt over manx, når motoren er varm, kommer der vand tilbage til beholderen....

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-05 12:50

Jeg har nu fået at vide fra VW at der sider muligvis en "Bypass" ventil nede i motoren, den kan lave nummere, måske det er det?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-05 12:58

Den "By passventil kender jeg ikke. Men når der i forvejen er et hul i ekspansionbeholderen, så får du jo ikke noget ud af at bore i dækselet som jeg foreslog

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 13:13

Hvad mener du med "vand tilbage til beholderen"

Der skulle da gerne være vand i beholderen hele tiden, og endda højere vandstand med varm motor end kold, netop fordi vandet ved varme udvider sig.
Det med en ventil i motoren har jeg alligevel aldrig hørt om

Den eneste "ventil" i motoren er da termostaten.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-04-05 13:27

Jeg har haft en Passat hvor den lavede samme nr.. der var det " sikringen " som var gået i udu... der sidder en slags ventil som gør at der ikke kan komme kogende vand ind i bilen i tilfælde af at varmeappearatet går. hvis den ventil går i stykker så blokerer den for al cirkulation ind i bilen og så skal den skiftes...

Junior

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 08-04-05 13:39

jeps, den ventil sidder også i min golf2, og den kalkede også til. Du kan god fjerne den eller bore igennem den for at slippe for problemet, eller du kan montere en ny - det er ganske enkelt. Mit problem var dengang at der aldrig blev ordentligt varmt i kabinen, så når dit problem er periodisk, ved jeg ikke om det er den - men prøv at startet med at afmontere den, og så se om det hjælper og det er der fejlen ligger. Den sidder helt oppe ved torpedoen, ved de to vendslanger der går ind til kabineradiatoren.

Når bilen er kold, er der altså fint vand i ekspansionsbeholderen. Men hvad når den er kørt godt varm? Hvis derr er en luftlomme, så vil trykket presse lommen sammen, og der vil derved forsvinde en masse vand fra ekspansionsbeholderen. Hvis systemet er som det skal være, så skal der løbe kogende vand ud af beholderen når du letter på dækslet.

Men prøv først uden ventilen, og se om ikke det hjælper. Det lyder meget plausibelt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 13:41

CCjunior.

Jamen, det må være den ventil der på nogen modeller sidder oppe på slangen lige før varmeapparatet??

Men det tror jeg ikke det gør på Golfen, for på min søns Golf gik varmeapparatet, og der fossede vandet ind i bilen.
Og det var/er et svagt punkt på Golferne, at varmeelementet går i stykker, og mange af dem blev indkaldt dengang og fik det skiftet, netop fordi det var farligt med det varme vand i kabinen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 13:46

Det er forresten en "hane" der regulerer hvor meget vand der lukkes gennem varmeapparatet.

Men det lyder ulogisk, at den skulle have noget at gøre med at varmen (og måske cirkulation i anlægget) kommer igen når dækslet på ekspansionsbeholderen løsnes.

mvh dova

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-04-05 13:46

jeg ved ikke så meget om de andre modeller, kun hvordan det var på vores..
jeg mener den sad meget tæt op af topstykket på vores, at slangen faktiks var hæftet fast held der oppe..
men vi fik vores pillet af og kort tid efter gik varmeapearatet...jeg tror ikke det kunne holde til at få så varmt vand ind, så hvis det er den ventil det er galt med så skift den, det bliver dyrer at lade være...

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-05 14:42

vand tilbage til beholderen...

Ja i toppen ef beholder sider der en slange, så der kan løbe vand ind i beholderen...og der kommer vandet retur fra motoren??

Vandet synker ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 16:15

Jamen sådan skal det jo være.
Det er jo fordi vandet hele tiden cirkulerer gennem anlægget.

Jeg synes du skal snakke med ham der har solgt dig den motor, er det ikke også ham der lagde den i?

En anden ting, hvad med temperaturmåleren på instrumenterne.
Hvordan opfører det sig.
Hvor meget viser den normalt, og ændrer det sig når varmen forsvinder?

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-05 17:04

Næ varmen er såm den skal være, den er oppe ved den rødelampe (Altså midt ), den bliver måske en lille smulle varmer, temp daler lidt når låget har været "Lettet"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 17:21

Når du så har haft løsnet dækslet, hvor længe går der så inden problemet kommer igen?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-05 17:25

det ved jeg faktisk ikke Dova, ment jeg kan sagtens komme hjem efter låget er lettet, (Ca 40km), jeg har lidt på fornemelsen det ikke kommer mere denne dag..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 17:42

Jamen så prøv da at skifte det dæksel i første omgang.
og hvis det ikke hjælper, så tager du fat i ham der har solgt motoren, for hvis ikke du havde problemet med den anden motor der var i, er der noget galt med den her.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-05 17:43

ja jeg skal ud til ham i morgen, motoren skal efterspændes, og så kigger vi på problemet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 19:38

Efterspændes

Hvad dælen er det nu for noget, og hvad vil han efterspænde????
Der skulle da helst ikke være noget der skal efterspændes.
Forhåbentligt ved den mekaniker da hvad han har med at gøre

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 11:24

jeg afvenet med at lukke tråden, for at se om det kommer igen, kommer det igen så prøver jeg at skifte kølerdæksel.