/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tonede blinklys
Fra : afshinb
Vist : 796 gange
50 point
Dato : 15-09-02 21:11

Er det lovligt?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 15-09-02 22:21

nej det er det faktisk ikke, jeg har dog ikke hørt om at nogen har fået bøde for det endnu.

I følge færselsloven skal blinklys være gule eller klare lygter.

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 50 point
Dato : 16-09-02 08:49

Selvom du farver glasset, vil det vel alligevel lyse gult, og så ka' det næppe være ulovligt. Man kan da få sorttonede baglygter til biler, så hvorfor ikke på en knallert?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-09-02 16:32

vestjyden, de er også ulovlige. du kan jo også få tunsæt til en scooter, så den kan køre 120 km/t, men det gør det jo ikke lovligt

Kommentar
Fra : Divino

Dato : 18-09-02 19:58

det er hvist lovligt... jeg har det ihvertfald!!

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 18-09-02 22:11

Sjov kommentar Melander!

Fakta er, at hele baglygten på en bil godt må være sorttonet, blot skal farven rød og gul lyse når du henholdsvis tænder lyset/bremser og blinker, FORUDSAT at lyset (i den korrekte farve) kan ses på den afstand, der gælder i henhold til færdselsloven. Fordi glasset er tonet sort, er det jo ikke ensbetydende med at lyset ikke kan trænge igennem.

I øvrigt er blinklys på knallerter og scooter30 lovlige at bruge, men det er stadig påbudt at stikke poten ud til højre eller venstre når du drejer. Det er jo i øvrigt en tåbelig regel, når man ikke skal på en scooter45!

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 18-09-02 22:11

Sjov kommentar Melander!

Fakta er, at hele baglygten på en bil godt må være sorttonet, blot skal farven rød og gul lyse når du henholdsvis tænder lyset/bremser og blinker, FORUDSAT at lyset (i den korrekte farve) kan ses på den afstand, der gælder i henhold til færdselsloven. Fordi glasset er tonet sort, er det jo ikke ensbetydende med at lyset ikke kan trænge igennem.

I øvrigt er blinklys på knallerter og scooter30 lovlige at bruge, men det er stadig påbudt at stikke poten ud til højre eller venstre når du drejer. Det er jo i øvrigt en tåbelig regel, når man ikke skal på en scooter45!

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 18-09-02 22:14

Sjov kommentar Melander!

Fakta er, at hele baglygten på en bil godt må være sorttonet, blot skal farven rød og gul lyse når du henholdsvis tænder lyset/bremser og blinker, FORUDSAT at lyset (i den korrekte farve) kan ses på den afstand, der gælder i henhold til færdselsloven. Fordi glasset er tonet sort, er det jo ikke ensbetydende med at lyset ikke kan trænge igennem.

I øvrigt er blinklys på knallerter og scooter30 lovlige at bruge, men det er stadig påbudt at stikke poten ud til højre eller venstre når du drejer. Det er jo i øvrigt en tåbelig regel, når man ikke skal på en scooter45!

Så svaret på afshinb's spørgsmål: Ja, det er lovligt.

Kommentar
Fra : Brian_Sorensen

Dato : 19-03-03 17:27

>I øvrigt er blinklys på knallerter og scooter30 lovlige at bruge, men det er stadig påbudt at stikke poten ud til højre >eller venstre når du drejer. Det er jo i øvrigt en tåbelig regel, når man ikke skal på en scooter45

Vestjyden, der er ingen lov som gør krav på at man stikker poten ud...længere. En af mine bekendte underviser i knallert teori samt praksis, da han undersøgte det kom han frem til at det er en gammel lov og den er blevet ændret siden.