/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
robust trækregulator
Fra : poppemand
Vist : 2185 gange
50 point
Dato : 07-04-05 23:20

Hej jeg har en salamander kedel...
Mit problem er at lågen til lufttilførsel aldrig lukker..
Har monteret en robust trækregulator,den er varm men lukker åbentbart ikke ..
Kan en sådan regulator gå i stykker ?og hvordan hvirker den ?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-04-05 23:30

Hvis det er den store runde der sidder ovenpå kedlen, og er forbundet til kedellågen med en kæde, er det 2

forskellige stykker metal der er trykket sammen, også kaldet bimetal, og sørg for den er godt nede i dyklommen.

Du regulerer dens funktion, ved at justere kæden.
Hilsen Keldd ( Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-04-05 23:33

Nu skal lågen jo heller ikke lukke helt, lidt luft skal der jo til forbrændingen.

Keldd.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 07-04-05 23:39

jammen kedellågen synes fuldstændig upårvirket.
Hvis jeg sætter kæden så lågen skal lukke ved 60grader forbliver den bare åben

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 07-04-05 23:41

P.s det er det er den store runde der sidder ovenpå kedlen

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 07-04-05 23:42

den er skruet på mener du måske den ikke er langt nok skruet i

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-04-05 23:56

Det tyder på du skal forlænge kæden.

Ser du når kedlen er varm, har den runde (kedeltermostaten ) udvidet sig, og slækket på kæden, så lågen lukker.

Omvendt når kedlen begynder at blive kold, strammer termostaten, og trækker i kæden så lågen åbner.

Kig på kæden og lågen, når den er hel kold, så skal lågen jo være åben, når du så fyrer i kedlen, skal termostaten udvide sig, og langsomt lukke lågen i.
Hold nu øje med det, det går ikke så stærkt, og måske du skal justere længden på kæden. Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:03

Termostaten sidder i en dyklomme,du kan tage termostaten op uden at der kommer vand.

Nede i dyklommen er der noget (skal være) noget kobberpasta, til at lede varmen ordentlig når du stikker termostaten ned i. Pil den op,( termostaten)der er nok en lille skrue du skal løsne, og se om pastaen er der endnu,

den har det med at svinde ind, hvis den har siddet der i mange år. Gør det.
Keldd.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:05

hmm synes nu kæden er lang nok...
Skal kedeltermostaten være varm over det hele eller kun i bunden?

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:07

det er en 3/4 kedeltermostaten
se her det er sådan en
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/278_285/products_id/797

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:10

Hvis kæden er lang nok,hvad holder så lågen åben?

Termostaten,varm kun i bunden???

Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 00:13

Når det er en salamanderkedel, sidder der sikkert øverst til venstre i et "rør" et termometer.
Når det viser f.eks. 60 grader, skal kæden justeres så træklågen lige netop lukker, og kæden skal så være strammet ud.

Nu skriver du ikke hvilken type termostat det er, om det er den med en rund metalbue som kæden hænger fra, eller det er den med en tynd "vippearm" der kommer ud siden af selve termostaten øverst på fyret?

mvh dova

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:15

ja kedeltermostaten er ikke varm op i det runde,
ang.kæden ,det er da kæden der holder lågen åben,men jeg mener der er kæde nok altså den er lang nok til at kunne regulere har virket før.
Men sidste år sprang kedlen læk og et nyt element blev monteret ,siden tror jeg ikke regulatoren har virket,måske kobberfedt,.
Skal det smøres på klumpen i bunden af kedeltermostaten

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:16

ps. kan kobberfedt købes i byggemarked

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:16

Ja, jeg har set den, lidt nyere model, som der ikke er nogen dyklomme til, ser ud til den går lige ned i kedlen.

Hele termostaten skulle jo gerne være ensartet varm.

Er du sikker på at kedlen er helt fyldt op, ja det må den være, og din expansionsbeholder er åben og ikke en trykekspansion,.......den skal være åben.
Så skal det virke. Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:19

Hvis det er med en dyklomme jeg kan ikke se det helt klart på billedet, så burde det have fuldt med der hvor du købte den,og du skal nok have det hos VVS grossisterne.
Keldd.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:20

expansionsbeholder er åben

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:22

skal jeg smøre klumpen ind med kobberfedt

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:23

Altså hvis der er en dyklomme hvor du stikker termostaten ned, er det derned kobberfedtet skal.

Hvis du derimod bare skruer den lige ned i kedelvandet, skal der ikke bruges oget kobberfedt, så bliver det jo bare skyllet væk. keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 00:28

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/278_285

Nå, den anden model jg omtalte, er den nederste af de to her.

Men det kan næsten kun være kæden der er for kort hvis den ikke lukker.

Har du så ikke problemer med, at fyret bliver for varmt.
Jeg har selv en salamander kedel, og hvis lågen ikke lukker, koger skidtet da i løbet af ingen tid.

mvh dova

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:29

jov kedlen bliver nemt varm

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:35

skal termostaten skrues helt i bund

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:40

Ja, men pas nu på, du har jo vand på, så du kan ikke tage den op og pakke den om.

Den skal helt i bund næsten, et par rynker over er godt nok. Keldd.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:41

der er 2 huller hvori kæden kan sidde på lågen hvad er normalt at bruge det øverste eller det nederste

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:42

Så er det senge tid, prøv nu at justere den kæde, den er for kort hvis den ikke lukker, når kedlen er varm.

Keldd.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 00:42

venter til i morgen med at pakke den om

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-05 00:44

Kan du huske hvor den sad da den virkede? Så sæt den der. Ellers prøv dig frem.
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 00:56

Den skal sidde i det nederste hul på den lille træklåge.

mvh dova

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 10:27

Hør her .Har snakket med en gammel smed ,han siger der er væske i en sådan regulator og hvis kedlen har været varm.er den gået..
Så en en regulator er løsningen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 12:14

Det er også rigtigt, jeg synes bare det plejer at være modsat, så bøjlen bliver slap og kæden for lang.

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/278_285

Vi gik over til at bruge en model der ligner den nederste på det her link, og den synes vi virker bedre end den model med bøjlen på.

mvh dova

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 08-04-05 12:20

Har bestilt en brugt regulator hos omtalte smed,han tester den skal give 350 kr. med kæde og tilbehør

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 09-05-05 13:40

Hvis den ikke (logrer) med "halen" når varm kold,så skift den!! PS. Det gir vand når du skruer den af!!