/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gammelt kork køkkengulv
Fra : svendgiversen
Vist : 2274 gange
100 point
Dato : 07-04-05 19:02

Vi har for 25 år siden lagt et korkgulv, som nu er slidt,
oven på træstrøer og knirkende spånplade.

Vi vil gerne have en god, moderne erstatning for dette bløde gulv.

Hvad gør vi?
fam Giversen

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 07-04-05 19:18

og hvad skal det så være - laminat - parket - eller hvad gulvet skal rettes af eller udbedres fortæl lidt - tak
Tømmerhandleren!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-05 20:28

>laminat - parket - eller hvad...

min kone Gitte siger: trægulv?
ikke noget plastik.

Det jeg er bange for:
Hvis vi ofrer dyrt, hårdt træ oven på det gamle knirkende, vil det så ikke revne?
(bør man lægge et blødt materiale imellem?? Hvilket???)

Og vil det ikke fortsat knirke?
(skal vi bruge søm vredet som skruer?? eller hvad???).
hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : arcken

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-05 20:36

Et gulv som opfattes "blødt" som du skriver, er vel også en behagelighed - selv er jeg mest til tæpper, men det er jo smag og behag. Evt. allergi og børn spiller jo også ind i overvejelserne.
Du kan f.eks. lægge en tynd parket ovenpå korket med det foreskrevne underlag imellem. Der findes flere slags underlag - filt - pap med korkstumper strøet på eller polysterol. Underlaget er der for at gøre gulvet mere blødt at gå på. Et parketgulv i dag som byggemarkederne foreslår, er efter min mening ret hårdt at gå på hvis det er lagt ovenpå et cementgulv.
Eller du kan skrælle korket af ned til spånpladen og lægge den tynde parket ovenpå spånpladen - stadigvæk på membran(underlag).
Parketstaverne fåes jo i flere tykkelser mellem 6 og 14-15 mm afhængig af producent. Eller du kan fjerne både kork og spånpl. og så lægge et helt nyt parketgulv ovenpå dine strøer, i stedet for spånplade. Så længe du bliver i træ vil der altid være en vis opfattelse af "blødhed" som kun ændrer sig radikalt hvis du støber et gulv. Ligger dine strøer løst opklodset på et betonunderlag så kan du fjerne det hele og støbe et slidlag, og ovenpå dette slidlag kan du så vælge enten et tæppe, vinyl, parket, fliser, klinker eller mursten. Uanset hvad i har lyst til bil et valg afhænge meget af hvordan i vil bruge det i hverdagen, er der meget eller lidt trafik etc. Snak med en kyndig håndværker om Jeres aktuelle ønsker og behov er nok det bedste råd der kan gives.
mvh arcken

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 07-04-05 20:48

Plastic ? hvad er plastic, taler vi om de tynde parketstaver på ca. 6mm tykkelse så er det vist en sjov blanding af træ og kunststof. Der er efter min menineg ikke noget i vejen med det, men fordi det er så tyndt et lag har det en ret hård overflade og det der skaber overfladestrukturen af træ er jo nærmest en slags tyndt filmlag der let tager skade i overfladen af skrammer og ridser.
Gulvplanker ovenpå spånpladegulvet er der ikke noget i vejen for, det skal bare skrå sømmes korrekt ned i gennem plankens forkant (fjeder/not) så vil det ikke knirke. Hvis det gamle gulv er et knirkende trægulv, så skal i sørge for at få det enten skruet eller sømmet så grundigt fast i underlagsstrøerne at knirkeriet stort set er væk uanset hvordan i hopper og danser på det bagefter. Det er jo totalt ligegyldigt hvor meget der er at se efter fastsømning, når det skal dækkes og et spånpladegulv er jo altid kun et "blændgulv".

(skal vi bruge søm vredet som skruer?? eller hvad???).
Min gamle læremester sagde altid, at et søm der var skruet i holdt dårligere end en skrue der var sømmet i. Bruges den foreslåede fremgangsmåde, så er risikoen for knirkeri minimeret til en minimum eller nærmest helt elimineret.
mvh arcken

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 07-04-05 20:56

Et parketgulv af "rigtigt bøge træ" består af krydslimet fyrretræ på undersiden og hvor selve slidlaget er måske 3-6mm tykt afhængigt af hvilken totaltykkelse man vælger. Et "gammeldags" parketgulv på 21mm tykkelse, da er det jo bøgetræ i hele dybden.Uanset hvilken type I vælger kan i ikke slide overfladen nævneværdigt i hele Jeres levetid. De gulve man afhøvler i dag er jo 50 år gamle eller mere og da afhøvler man kun yderst sjældent over 4 mm i overfladen.
mvh

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 08-04-05 00:44

Efter min opfattelse skal du koncentrere dine ideer efter varer der er produceret/markedsføres af bl.a.www.moland-skive.dk
www.wiking-gulve.dk
www.in-wood.dk deter nogle af de virksomheder der er med til at krydre hverdagen med gode produkter for landets RIGTIGE trælastforretninger og vore kunder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-04-05 06:49

Hvis du vil af med dit knirkeri er du nødt til at fjerne dit korkgulv så de kan se hvor du skal sømme for at stoppe knirkeriet, der vil jeg anbefale at leje en lille fiks maskine , der hvor du køber dit nye gulv, til at fjerne kore, det er et h.... arbejde manuelt hvis det er limet på.
Du skal være 100 % sikker på at knirkeriet er væk før du lægger nyt gulv ovenpå.
Du skal også tænke på om du har højede nok til det nye gulv, f.eks. planker ovenpå. Skulle jeg lægge parket eller andet tyndt havde jeg lagt det ovenpå spånpladerne, hvorimod hvis det var planker, så havde jeg fjernet spånpladerne også for at se hvad der var nedenunder af isolering, evt fugt m.m. og for ikke at komme for højt op i f.h.t. køkkenbord m.m.
Tjek om du har plads under døre, tærskler m.m. især hvis du har indadgående døre, husk at lukke dem op når du måler ikke alle døre sidder i vater

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-06 16:35

Tak for svaret arcken.