/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genopfyld af Co2 slukker
Fra : thulin
Vist : 5178 gange
100 point
Dato : 07-04-05 12:27

Jeg har brugt min 5kg Co2 slukker, da jeg skulle redde en benzindunk.

Slukkeren har jeg fået fra et nedlagt værksted.

Umiddelbart er Falck de første man spørger når man skal have fyldt en sådan igen, men de vil gerne have 628,- kr excl moms for at fylde den.
Dog skal det siges at jeg ikke er medlem af Falck.

Hvem kan ellers fylde sådan en Co2 slukker uden at det skal koste 60% af prisen for en helt ny slukker ???

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 07-04-05 12:31

ved ikke om det er et totalt dårligt forslag.
Med hvad med FDM ? Eller består FDM kun af kontor og admistrations bygninger ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-05 12:41

Prøv at find en SB altså en Special-butikken, eller et andet sted hvor der handles/byttes flasker med gas- og luftarter.

Det er ikke sikkert de vil eller må fylde brandslukkere, men et forsøg værd.

Ellers prøv at høre på et autoværksted, hvor de får genfyldt deres kulsyreflasker til svejseværk.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:08

Hejsa
DanServ i Esbjerg påfylder vores slukkere offshore, men mon ikke også Falck kan hjælpe dig.
Her er en liste over leverandøre http://www.ds.dk/vispcert?id=27
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:14

NB: Da der sikkert er tale om en 'gammel' slukker, så var det måske en idé at investere i en ny. De skal altså trykprøves og efterses med jævne mellemrum, se dato påstempling af din gamle slukker.
NB: Sorry den med Falck... jeg nærlæste vist ikke ordentligt

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-04-05 13:15

Falck vil meget gerne hjælpe mig, men prisen er 628,- kr excl moms. Måske skal jeg bare bide i det sure æble og betale prisen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-04-05 13:30

Jeg ville være ked af at skulle skille mig af med slukkeren da, den ikke er mere end 5 år gammel.
Co2 slukkeres skal trykprøves hvert 10år.

Får jeg den genopfyldt, "holder" den 10år igen.

Og tro mig, det er værd at have en Co2 slukker, hvis der er ild i 1 liter benzin i et skur, som er tætpakket med skrammel.

Men det piner mig, for jeg kan se at Odense brandvæsen fylder Co2 slukkere for 145,- kr med kun for det offentlige.

Håber der er nogen som har praktisk erfaring med opfyldning.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:32

Tjahhh! Det er jo dig der skal vurdere, hvor meget en slukker er værd... næste gang

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:35

NB: Måske værd at overveje en billigere slukker - pulver (ABC slukket)
Citat
Kulsyresneslukkere - eller kuldioxidslukkere - har to fordele og to ulemper. Kulsyreslukkerne er helt renlige og de er ikke-elektrisk ledende. Det er naturligvis klare fordele ved brandslukning. Men det er vigtigt at vide, at kulsyreslukkerne, trods deres store og ofte tunge udseende, er så absolut de svageste brandslukkere på markedet. Og udendørs er effektiviteten yderligere begrænset. Desuden er det vigtigt at vide, at kulsyreslukkere er fuldstændig (= 100%) ineffektive overfor brande i træ, papir, tekstiler, som stort set altid er til stede og ofte udgør den sekundære brandrisiko. I bedste fald er slukkerne uden virkning, i værste fald kan de direkte sprede en brand. Kulsyreslukkeren finder derfor sin berettigelse ved egentlige el-tavler og større elektriske installationer, f.eks. ladestationer for el-truck. Men kulsyreslukkeren har intet at gøre på et kontor/tegnestue eller i en normal administration, butik m.m.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:36

Undskyld diverse tastaturvirus = stave-, taste- fejl

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:38

Pulverslukkere:
Citat
Moderne MAXI-A og ABC-pulverslukkere - fra verdens bedste og største producenter - er markedets mest slagkraftige brandslukkere, med det bredest mulige slukningsspektrum. Slukkerne er højeffektive imod brande i såvel træ, papir, tekstiler, som plast, gummi, brændbare væsker og gasser og pulverslukkerne er sikre at anvende overfor elektriske installationer. Pulver skal “ramme” ilden for at slukke, og kan ikke “slukke om hjørner”. Men alligevel er pulver det nemmeste slukningsmiddel at anvende for uøvede brugere. Slukkerne har lang rækkevidde, så brandbekæmpelsen kan ske fra sikker afstand, og pulveret nedkæmper alle typer af brande. På grund af den hermetisk forseglede konstruktion, vi anvender (!) påvirkes slukkerne ikke af hverken rystelser/vibrationer, temperaturskift, (luft-)fugtighed eller opbevaringsstilling. Pulverslukkere findes i 12 kg., 9 kg. (anbefales til håndværk og industri), 6 kg., 3 kg., 2 kg. og endelig tilbyder vi model 150 (Auto-slukker) til montering i personbiler.

Kilde: http://www.danskbrandteknik.dk/

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-04-05 13:50

Jeg har skam en 2Kg ABC pulver slukker hængende.

Men en Co2 slukker er 1000 gange mere effektiv til at slukke brand i væsker (benzin, olie m.m.)
Samtidig sviner en Co2 slukker ikke.

Jeg skal have fyldt min slukker igen. En ny 2 kg slukker koster 1200,- kr så det kan godt betale sig at fylde den gamle.

Men kan jeg ved hjælp fra en KANDU bruger få den fyldt for 100,- kr vil jeg sove bedre om natten, end at smide 700,- kr efter Falck bare fordi at de næsten har monopol på det.

Det koster ikke 10 kr i omkostninger at fylde en sådan slukker.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:53

Jamen så ring dog rundt og få et bud fra diverse leverandører ihh. til listen http://www.ds.dk/vispcert?id=27

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 13:58

NB: Glem ikke http://www.arsima.dk/

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-04-05 14:01

Ja ja, er igang.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-05 14:07

Jeg kan anbefale:
Apollo Brandmateriel ApS
Handelsvej 4
5260 Odense S
Tlf. 4357 1800
Dem benytter vi også på Nordsøen

Kommentar
Fra : domismik

Dato : 07-04-05 18:29

Der er også gode tilbud hos brandudstyr.dk

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 07-04-05 20:45

Tak for svaret CLAN.

Jeg kontaktede Apollo, som var yderst venlige.
De tilbød at fylde min Co2 slukker for 200,- Det næste problem er så at den skal fra Viborg til Odense, men det kan gøres for 2 X 50 kr så det er jo en anden pris end den Falck kommer med.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-05 22:17

Velbekomme, og takker for points
Ja det var da noget af en nedsat pris (var jeg nu næsten klar over)
Søren