/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DVD-brænder ASUS DRW-1608P
Fra : Smukke_Ole
Vist : 366 gange
340 point
Dato : 07-04-05 11:51

Jeg har lige hos Merlin fået ovenstående i bytte for en ½ år gammel LiteOn brænder, der pludselig blev "analfabet" (den kunne hverken læse eller skrive).
På emballagen står der, ud over diverse billeder og oplysninger, trykt:
6 X DL DVD+R
6 X DL DVD-R
Double Layer
Ved siden af dette tryk sidder imidlertid et "klistermærke" med følgende tekst:
DVD-R Dual Layer Ready *
DVD+RW Dual Layer Ready *
*Enabled by firmware update
Jeg er derfor kommet i tvivl om, hvad brænderen egentlig kan og især ikke kan.
Kan den brænde dual layer skiver ?
eller skal jeg først hente og installere firmware-opdateringer ?
Er det smart at forsøge sig med firm-ware opdatering ? Jeg har hørt og læst om mange der er kommet virkelig galt afsted i den forbindelse.
Er der noget sted, man kan se brænderens firm-ware version ?
Skal jeg selv sørge for firmware opdatering ?
Det nytter ikke at spørge Merlin, de aner knap hvordan en DVD brænder ser ud, hvis det ikke står på kassen.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-04-05 12:24

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124806 der er sikkert hjælp at hente tryk på +'erne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-05 12:31

Hvis der står ready burde den være firmware updateret, men ellers er det en forholdsvis enkelt og sikker operation hvis man følger foreskrifterene!

Hvis du f.eks har Nero installeret kan du se firmware versionen ved at bruge dets info tool!

Man burde osse kunne se det i bios eller når bios tæller enheder!

Accepteret svar
Fra : aaron

Modtaget 340 point
Dato : 07-04-05 13:09

Jeg vil mene, at den kan brænde Dual Layer på DVD+R, DVD-R og DVD+RW skiver. Derimod er det tvivlsomt, om det kan betale sig, da Dual Layer skiver (endnu) er ret kostbare.
Ellers kan du lave en test på en DVD+RW skive. Så er ulykken jo ikke så stor, hvis forsøget mislykkes.

//aaron

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 11-04-05 12:52

Tak for svaret aaron.

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 11-04-05 12:58

Tak for pointene.

//aaron