/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Børste tænder
Fra : snusi
Vist : 1424 gange
100 point
Dato : 06-04-05 22:35

Hej

Bruger I tandpasta (selvfølgelig til hunde) når I børster tænder på hunden, eller bruger I kun vand?
Jeg bruger en lille blød tandbørste, hvad bruger I?

snusi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-04-05 22:40

Vi bruger hverken tandpasta eller tandbørste. Vi bruger kødben, oksehudsben og tandrensende foder. Og vores hund har meget flotte tænder, siger dyrlægen. Men hun får heller ikke noget, hun kan få huller i tænderne af.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 06-04-05 22:43

Ja jeg bruger nu heller ikke nogen hundetandbørste, men er begyndt at fodre råt (BARF) - og alle de ben som hunden gnaver i renser tænderne ganske effektivt på en naturlig måde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-04-05 22:48

En hund skal ikke have børstet tænder. En hund er IKKE et menneske. En hund skal IKKE behandles som om den var et menneske. Hvis en hund får hundemad inkl. ben, hud og beskidt vand, vil alle nødvendige stoffer og bakterier være deri.
Dit spørgsmål fortæller at du behandler din hund som om den var dit barn. Men en hund er en hund og ikke et menneske.
Vil du ha' et barn, så få et barn. Men lad være med at lave et dyr om til et barn. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-04-05 22:52

Ja, jeg har heller aldrig brugt at børste tænder på nogen af de hunde jeg har haft.

Hvis hunden får korrekt foder, skulle det ikke være nødvendigt.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-04-05 22:56

Det er ikke korrekt Arne!

Hvis der er tale om en meget lille race, er det faktisk nødvendigt at påbegynde tandbørstningen allerede som hvalp.
Rigtig mange små racehunde har meget dårlige tænder, og sætter man ikke ind tidligt, så har hunden ingen tænder som to årig.

http://www.hjoerringdyrehospital.dk/temaer/sporet/taender/taender.htm

Så en gang til AJ. Lad være med at blande dig i noget, som du så åbenlyst ikke ved ret meget om

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-04-05 22:56

Hej, snusi.
Jeg bruger kridt, som jeg knuser i en morter. Tilsætter vand, så det bliver en grød på tykkelse med tandpasta. Og for at give det en god smag, så kommer jeg en lille smule Wolles Wow i.
Tidligere købte jeg tandkridt (renset kridt) i Matas, men det sælger de ikke mere. Man kan sikkert også bruge havekridt eller lignende. Bare det kun består af calciumcarbonat uden tilsætningsstoffer (gødning eller lign.)

Der er sikkert hunde, der kan holde deres tænder rene med kødben hele livet. Problemet er, at dårlige tænder og tandkødsbetændelse måske først viser sig når hunden er 5-6-7 år gammel. Og i den alder kan det være svært at få lov til at børste hundens tænder.
Jeg HAR prøvet hundetandpasta, men dels er det ret dyrt, og desuden er der tit ingen slibemiddel i. Det kan være godt for mennesker, der børster tænder flere gange hver dag i 60-70 år, men hunde lever jo ikke så længe, og jeg børster ikke tænder på Silke mere end ca. hver anden dag.

Den ældste hund, jeg har haft, var Ronja, berner sennen på 13 år. Hendes tænder var meget gulbrune og hun lugtede ikke særlig godt ud af munden. Og det er ikke særlig godt at lade så gammel en hund bedøve for at få tænderne renset hos dyrlægen. Og jeg syntes, det var synd, at man trak sig tilbage fra hende fordi hun havde grimme tænder og lugtede ubehageligt. For hun var jo lige sød og kærlig hele livet. Så de hunde, jeg har haft efter hende, har fået børstet tænder fra de var 8 uger. Og Silke elsker det nu. Hun står helt salig med lukkede øjne og lader mig skrubbe løs. Og hun elsker smagen af Wow

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-04-05 22:57

Arne, der er nu mange, der børster tænder på deres hund, selv om de ikke betragter den som et barn. Dyrlægen troede i starten, at vi børstede tænder på vores. Jeg tror absolut ikke, det er spor skadeligt for en hund at få børstet tænder, specielt ikke, hvis det er en gammel hund med dårlige tænder. Det er jo tandpasta, der er specielt fremstillet til hunde.Hvis jeg havde en gammel hund, der ikke gad æde ben m.m., kunne det godt være, jeg ville børste tænder på den, for selv om den får tørfoder og tandrensende foder ind imellem, kan det ikke holde tænderne rene, hvis den ikke også får ben.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-04-05 23:15

Creamy og Jette. Hunde der opdrages som hunde og hele livet igennem får en sund og naturlig HUNDEKOST, skal ikke have børstet tænder. At Creamy kan finde en hjemmeside der siger noget andet, er da ikke nogen overraskelse? Der findes en hjemmeside der taler for ALT indenfor hunde. Så stort er området.

Jeg vil så som gentleman undlade at kommentere Creamy's sædvanlige svinske bemærkning. God bedring Creamy.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 06-04-05 23:18

Ak ja, nogen undlader blot at kommentere - andre kommenterer ved at gøre opmærksom på at de undlader at kommentere...
sådan er livet så mangfoldigt, både inden for og uden for hundeverdenen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-04-05 23:19

En hund kan få tandsten og huller i tænderne lige så vel,som et menneske kan. Derfor er det netop et af de punkter,hvor man netop kan sammenligne hunden og mennesket,heldigvis er hundens kost i mange tilfælle bedre end menneskets - hvis man holder sig til et anerkendt fuldfoder - Når jeg hvert andet år får min hund vaccineret se dyrlægen også på hans tænder og en eller to gange i mine hundes levetid,har de fået en tandgrensning,for at undgå at de får paradentose. Jeg må indrømme at jeg aldrig har børstet tænder på dem,men har du en udstillingshund vil det være en fordel at gøre det,for dommeren skal jo kunne se tænder også er det en fordel,at den er vandtil,at man kigger dem efter.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-04-05 23:35

bb1 - Udstillings-dyr, det være sig hunde, katte, kaniner, marsvin o.s.v. er squ ikke rigtige dyr. De er menneske-mishandlede væsener. Og SKAM få de mennesker der udsætter dyr for sådant noget svineri. Det er til at brække sig over når man ser Quinder pleje deres små tæppetissere med hårbørster og talkum. Sådan noget har intet med dyr at gøre eller kærlighed til dyr. Det er Quindernes sørgelige erstatning for ægte kærlighed.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-04-05 23:45

Det var dog nogle grove beskyldninger,som bestemt ikke høre hjemme her. Udstillinger omfatter mange hunde racer også brugshunde,som jeg har og de tjener for mig et formål:
De bevidner at hunden overholder racens standard og det er det der skal avles på.
At der så findes nogle racer,som også efter min mening er blevet avlet for ekstremt og fremføres i udstillingsringen af Quinder,som du skriver er en helt anden historie,som intet har med hundens sundhed og velvære at gøre og den er vi vel enig om ?????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-04-05 23:55

bb1 - Ja. Men du kender også de racer, der er blevet avlet så sindsygt at de ikke er i stand til at føde deres egne hvalpe, og andre hvis flade næser giver dem konstante respirationsproblemer, og hvis ekstreme hårvækst gør det umuligt for dem at slikke sig selv i røven. O.s.v. O.s.v.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-04-05 00:41

ja,ja Arne men hvad vil du gøre ved det ? Du kan i alle tilfælle ikke skære alle over en kam,som du gør. For vi altså nogle som gør et seriøst stykke arbejde for at bevare hunden for det den er menneskets bedste ven !!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-04-05 00:46

bb1 - Fuld respekt for de avlere der gør et godt stykke arbejde. Og dem er der heldigvis mange af. Men Tandbørstning af hunde??? Nej der stå jeg squ af. Så er det ikke længere en hund men en BABY.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-04-05 01:11

Så kom klogskideren på banen igen, og fører sig som sædvanlig frem med beskidte bemærkninger, som er sp. uvedkommende, som f.eks. dette: "Vil du ha' et barn, så få et barn.

Føj for den lede, hvor du dog fortsat stinkende usympatisk

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-04-05 01:13

Snusi

Du skal ikke tage dig en døjt af denne ubehagelige person arne.jakobsen. Han overpisser alle og enhver på Kandu med sine modbydelige bemærkninger.

Mvh
Klumme

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-04-05 01:29

Snusi - Læs lige Klummes kommentarer, og vurder så selv hvem der er stinkende usympatisk.

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-05 01:29

Ja jeg har altså altid børster mine hundes tænder et par gange om ugen. Og det er efter anbefaling fra min dyrlæge. Til gengæld har de aldrig haft tandproblemer, og så giver det også en lugtfri hund. Jeg bruger børnetandpasta til formålet, dels fordi der ikke er slibemiddel i børnetandpasta. Men også fordi der ikke er pebermynte som er alt for stærkt til hundemunde, de kan simpelt hen ikke fordrage det. Børnetandpasta har derimod frugtsmag og mine hunde elsker det. Jeg havde en hund som var så vild med det at han altid forsøgte at stjæle tuben når jeg var igang med at børste tænder på den anden

Udover tandbørstningen fjerner jeg tandsten efter behov. Jeg har købt nogle instrumenter hos dyrehandleren til formålet. Ok jeg må nok indrømme at jeg er tidligere tandklinikassistent, men det er faktisk ikke så svært at fjerne tandsten så alle kan lærer det.

Så snusi, imodsætning til en del andre så vil jeg absolut anbefale dig at børste tænder på din hund. De fleste hunde får jo tørfodder og bruger dermed ikke tænderne ret meget.

Og til dig arne.jakobsen kan jeg bare sige: Du taler som du har forstand til, og det er ikke ret meget.

Med venlig hilsen
Jspi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-04-05 01:32

jspi

Citat: "Og til dig arne.jakobsen kan jeg bare sige: Du taler som du har forstand til, og det er ikke ret meget"

Glimrende og knivskarpt formuleret

Mvh
Klumme

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 07-04-05 07:50

Tak Klumme

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-04-05 09:10

Man kan købe specielle hundekiks som renser hundens tænder når den spiser dem, ellers er et kødben lige så godt, om end bedre. Til mindre hunde kan man blot købe mindre kødben.
Hvor svært kan det være??

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 07-04-05 09:17

Virkelig racehygiejne er at avle på hunde med eks. stærke tænder, der ikke behøver tandbørstning... En sund, naturlig hund bør kunne "nøjes" med det rigtige foder....
mvh bvh

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 07-04-05 13:18

Yderst spændende læsning *GG* men jeg tager nu hatten af for dem som yder deres hund en god hygiejne og dermed også sørger for deres tænder. Jeg børster da også tænder på mig selv selv om jeg lever sundt og spiser groft. Med andre ord fortsæt endelig med at børste tænder på hunden. Jeg køber tandpasta og hundene elsker smagen. Selv om det er hunde kræves der nu engang lige så meget hygiejne som hvis det var os selv.
Tror nok lige Arne.Jacobsen leger den store bidske farlige hund i dag.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-04-05 13:26

LOOL - Ja....... han skrev i et tips:

Citat
Hvorfor vil folk altid være noget andet end det de er? Gintberg vil være humorist, og Anders Fogh vil være politiker.

og en fortsættelse af dette er, at lilliarne vil fremstå som klog, meeeeeen LOOOOL

Han skulle købe lidt afløbsrens og børste sine egne tænder i det (hvis han har nogen)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-04-05 14:22

Nådadadada! Der er meninger og der er meninger.

Hvis vi nu ser på gamle rovdyr i naturen, der har levet af barf-lignende foder hele deres liv, så viser det sig jo, at hvis de endelig når til at blive gamle, så er deres tænder slidte, knækkede og belagte med alskens kræs. Deres ånde er jo med til at skabe den ramme rovdyrlugt, som måske er et kvalitetstegn i naturen, men som jeg er sippet nok til at fravælge. ---Især fordi min hund og jeg bor tæt sammen og tæt på andre civiliserede mennesker også.

Selvfølgelig burde man nok fremavle hunde, der ikke får tandsten og som bibeholder deres tandsundhed så længe som muligt, men de fleste opdrættere lægger nok mere vægt på udseende og mentalitet, -og alvorligere arvelige sygdomme. ---Jeg vil altså også helst have en ligevægtig hund uden HD eller allergi, men med tendens til tandsten...

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 07-04-05 17:47

Findes der ikke en gruppe hvor folk kan få afløb for deres agressioner, spydige bemærkninger, grovheder o.l.

Jeg synes at det er synd at nogle spørgsmål benyttes til at genere andre her på kandu. Der findes åbenbart nogle som synes at det er sjovere at hakke på andres svar, end selv at komme med et fornuftigt svar.
Nogle af "svarene" ved jeg ikke rigtig om jeg skal tage alvorligt, eller om det bare er for at genere og provokere andre.Jeg synes at det er rigtig træls at spilde tiden på den slags.

Find et andet sted til jeres dumme bemærkninger.

Undskyld at jeg bruger dette spørgsmål til noget som ikke drejer sig om selve sagen.

Med hensyn til tandbørstning, mener jeg aldrig at det kan skade, og det anbefales da også af mange dyrlæger, som vel må formodes at vide noget om sagen (Ikk' Arne). Med hensyn til brug af tandpasta, tror jeg mest at det bruges for smagens og producentens skyld.
Men hundetændernes tilstand er vel et produkt af fodermetoden, så jeg selv foretrækker grov kost og et gnaveben.

Med venlig hilsen
Helge

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-04-05 18:12

Om det er nødvendig at børste tænder på sin hund er op til den enkelte hundeejer, alt efter hvad de syntes er nødvendig lige som der også syntes at det er nødvendig med et bad. da vi jo er nogen der har vores hunde inde, også uden at menskeliggøre dem hunden er et flokdyr og vi vil være flokleder, så der hvor jeg er er mine hunde. En god ting ved at bruge en tandbørste en gang imellem vænner jo også hunden til at man har fingerne inde i munden på den, hvilket er en fordel for både ejeren og dyrelægen.
Ang. udstillinger så er det jo te "must" hvis man vil avle med en DKK stambog.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-04-05 18:24

Vores hund har aldrig fået børstet tænder, men både vi og dyrlægen kan sagtens rode hende i munden. Men hun er nu også ualmindelig fredelig. Men vores gamle hund var ikke spor fredelig, og hende kunne jeg også rode i munden på. Hun brød sig ikke om, at dyrlægen gjorde det, men han fik da lov. (men så ville hun også hver gang se, om hun kunne komme til at bide ham, når hun havde fået sin indsprøjtning.) Det jeg vil hen til er, at selv om man ikke børster tænder på hunden, kan man jo sagtens træne den i at man rører den i munden.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-04-05 20:50

Citat
Det er til at brække sig over når man ser Quinder pleje deres små tæppetissere med hårbørster og talkum. Sådan noget har intet med dyr at gøre eller kærlighed til dyr. Det er Quindernes sørgelige erstatning for ægte kærlighed.

Er det noget du har belæg for at påstå Arne?!
Og hvor klog er man lige, når man til en spørger skriver som nedenstående?!

Citat
Vil du ha' et barn, så få et barn

Hvad pokker har det med hundetandbørstning at gøre?! ....INTET, med mindre man som dig besidder en ond tankegang/personlighed..

Du skulle nu stadigvæk tage og øve dig på dine indlæg. De er ikke gode

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 07-04-05 21:11

Tak for svaret jspi.

Ja, jeg tror jeg undlader at kommentere arnes indlæg.

Det er dog utrolig så stor respons spørgsmålet gav.

Mange tak alle sammen.

Grunden til at jeg spurgte, er at jeg var hos tandlægen i forgårs med den yngste hund, hun var til 1 års undersøgelse. Vi kom til at snakke tandbørstning og dyrlægen fortalte at der jo findes specielle tandrensende godbidder, men han ville bestemt anbefale at hunde får tænderne børstet 1 til 2 gange ugentlig.
Først da jeg kom hjem, kom jeg i tanke om der måske skulle være noget på tandbørsten.
Har i dag været ude og købe en lille tandbørste og noget børnetandpasta.

snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-04-05 22:14

Tandrensning hos hund er rent selvforsvar, såvel som en økonomisk disponering.

Hvem har lyst til at omgåes én med dårlig ånde, det være sig hund som menneske.

Hygiejnen er jo heldigvis stadigt stigende for såvel mennesker, som de dyr vi omgåes. Selvfølgelig vil der være nogle som synes det er latterligt at udøve hygiejne i forhold til dyr, såvel som disse sikkert også hører til gruppen af personer som synes en solid gang armsved er meget maskulint og naturligt.

Det er et holdningsspørgsmål som vi ikke kan gøre noget ved, hvorfor indlæg fra arne.jakobsen forekommer at være irrelevant for hundetråden, men blot udtrykker a.j.'s holdning til hygiejne.

Selv har jeg i mange år brugt Naguts tandrensere(kiks) med stor succes. Dette er suppleret med en "tandrenser"(som den tandlægen bruger) til at fjerne evt. tandsten.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-04-05 22:18

Godt Snusi ! Så opnår du to ting,som jeg også skrev tidligere renetænder hos din hund og at domeren kan rode den i munden uden at blive bidt,hvis du deltager på en udstilling
og det håber jeg at du og mange gør for ellers bliver alle hunde i Danmark gadekryds.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-04-05 22:38

Fint at du tager dig godt af din hund Snusi .. hellere forebygge en kæmpe dyrelægeregning grundet løse tænder, dårlig ånde, tandsten mm - end blot tænke, at det er unaturligt at tage sig af hundens tænder.

Jeg har set hunde med så dårlige tænder, at man skulle tro det var løgn. I mine øjne er det omsorgssvigt IKKE at sørge for sin hunds ve og vel.
En hund kan jo også få tandpine.

Mine forældres papillon får børstet tænder jævnligt, samt en tandrensning hos dyrlægen hvert ½ år, fordi hundens tandstilling er så tæt og uregelmæssig, at hverken det rette foder, gnaveben eller lignende er nok til at holde tænderne i orden.
Havde de ikke sørget for at holde hundens tænder - havde det stakkels dyr ikke haft en pløk i munden idag.

Fortsæt endelig med tandbørstningen, og vær stolt over du påtager dig et ansvar som en sand hundeven.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 07-04-05 22:53

Helt enig med dig creamygirl.

Tak for accepten af mit svar snusi. Rigtig god fornøjelse med en hund med sunde tænder og en lugt fri mund

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-04-05 14:04

Hej Jette.
Jeg er fuldt ud enig med dig om at der er andre muligheder for at vende hunden til at have fingerne i munden. Det du fortæller om dig gamle hund fortæller mig at dit lederskab var i orden, og din hund stolede på dig, men der var nok ingen der skulle prøve hvis du ikke var tilstede.
Mvh
Kim