/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
At bygge en højtaler
Fra : hatchi
Vist : 3754 gange
47 point
Dato : 06-04-05 21:36

Hej.

Jeg vil gerne prøve at bygge en højtaler selv, og jeg er ikke så stærk i det for jeg har aldrig gjort det før.
I første omgang vil jeg bare godt have den til at spille, om lyden er særlig god er ikke så vigtigt som at den kan spille rimeligt højt. Det skal være mellemtone eller diskant højtaler, for så skal den da ikke vibrere så meget, bare hurtigt? Min lærer viste hvordan man byggede en, men membranen var af papir, og magneten og spolen var ikke store. Spiller det ind for hvor højt højtaleren kan spille?

Hvad for noget træ skal man bygge kabinettet af, hvis det skal være bedst, men heller ikke være dyrt?
Skal jeg lave membranen i gummi eller noget andet?
Jeg tænkte at jeg ville lave en cirkel i gummi og skære en trekant ud af det, for så at klipse det sammen til en tragt. I midten skal jeg også have skåret en cirkel ud til den der bule der sidder i rigtige højtalere.
hvad skal jeg lave bulen i, og hvis jeg klipser gummiet sammen, gør det så lyden dårligere/lavere?

Hvor skal spolen sidde hvis jeg ikke bruger en stangmagnet, og hvor kan man købe spoler?
Jeg vil gerne have spolen spændt fast sådan så det er magneten der vibrerer, er det ikke bedst?

Hvad spiller mest ind når det gælder om at højtaleren skal kunne spille højt?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-04-05 21:46

Læs lidt her: http://tkhifi.homepage.dk/Link.html
Keldd.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-04-05 21:53

Du stiller mange spørgsmål som jeg ikke kan besvare! De fleste "nøjes" med selv at bygge kabinettet, og købe "løse" højtalere til indbygning

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-04-05 22:01

Du kan kigge med her: http://www.frequence.dk/sites/forum.htm

Nu er det et par dage siden jeg selv har lavet højtalere, men det bedste materiale og samtidig det billigste,

som du spørger efter, er beton.
Men læs lidt på linkene, så finder du nok noget du kan bruge.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 06-04-05 22:29

Jeg vil nu godt lave den helt selv...

Keldd i dit link nummer 2 bygger de da kun om på en? De laver jo ikke selv membran og det der, og det vil jeg gerne.
Har i nogen tegninger af højtalere eventuelt?
Eller links på dansk til hvordan man bygger en fra bunden.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-04-05 22:44

Søg på Goggle, stil dine spørgsmål så kort som muligt.
Keldd.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 06-04-05 23:26

Hvis du vil lave selve den lydgivende enhed (højttaleren) selv, så skal du anvende en magnet der omslutter din spole - altså en magnet med et rundt spor i, hvor din magnet kan bevæge sig i. Ophænget til spolen skal sikre at spolen har maksimal bevægelighed ud og ind i sporet, og maksimal stivhed på tværs af sporet - således at spolen bevæges frit i sporet, uden at skrabe på magneten. Dernæst skal din membran være så stiv som muligt, for at udgå forvrængning, og så let som muligt for at være let bevægelig; ophænget skal sikre at membranen kan bevæges frit, samtidigt med at det er centreret.
For at få et højt lydtryk, skal du have en meget effektiv overførelse af spolens energi til magneten - dette betyder at luftspalten mellem spole og magnet højst må være nogle 10'ende dele af en milimeter, og at din spole skal være viklet så effektivt og kompakt som muligt............... og jeg kunne fortsætte...

Der er muligvis en sjov udfordring i selv at lave en højttalerenhed - men det er godt nok besværligt...
Køb et par enheder, og eksperimenter med kabinetterne - eller læs til ingeniør, og få ansættelse på en af de mange danske højttaler fabrikker.

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 06-04-05 23:56

Hvis du bor i nærheden af Åbenrå, så skulle du høre et firma, der hedder Geodyn (tror nok det er det) om du må komme på besøg. De både reparerer og bygger højttalere.

Men det er meget svært at bygge højttalere, du rent faktisk kan bruge til andet end at forstå principperne bag dem med. Det skal dog ikke afholde dig fra at eksperimentere med det. Det er dog lidt af en videnskab, så jeg vil foreslå, at du læser en masse om det først. Prøv om du kan finde nogle bøger på biblioteket.

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 06-04-05 23:56

Hvis du bor i nærheden af Åbenrå, så skulle du høre et firma, der hedder Geodyn (tror nok det er det) om du må komme på besøg. De både reparerer og bygger højttalere.

Men det er meget svært at bygge højttalere, du rent faktisk kan bruge til andet end at forstå principperne bag dem med. Det skal dog ikke afholde dig fra at eksperimentere med det. Det er dog lidt af en videnskab, så jeg vil foreslå, at du læser en masse om det først. Prøv om du kan finde nogle bøger på biblioteket.

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-05 08:46

At bygge enheder er umiddelbart ikke noget du skal forvente du kan få til at du. Mindes dog at have set en vejledning i bygning af elektrostater engang. Men det har sansynligvis været noget dyrt noget og slemt entusiastisk.

Hvis du gerne vil experimentere lidt, kan du gå på biblioteket og finde flere udmærkede bøger om emnet. Hvis du fifler med musiker-lyd, lavede Jørgen Storm, Storm Power Sound en lille byggebibel og en snes år siden.

Ellers kan jeg anbefale dig Monacor's højttaler beregningsprogram, der er baseret på Thiele/Smalls formler. Det fungere i praksis rigtig ok, og er iøvrigt lavet af en dansker. Programmet koster små 400 kr. Du kan beregne basrefleks, trykkammer, båndpas sub's og horn. Ligesom at der er delefilterberegninger, dæmpeled og den slags. Interesserer emnet dig generelt, er bogen "Praktisk Elektroakustik" også en god en at få læst.