/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kvist til kip
Fra : yesboss
Vist : 1598 gange
200 point
Dato : 06-04-05 19:50

Jeg skal til at bygge nyt hus. Skagenshus 1½ plan med udbygget kvist. Jeg ville gerne have loft til kip i hele overetagen, men der kommer til at sidde en limtræsbjælker tvær over, som ikke kommer til at se så godt ud ved loft til kip, men der skla jo være noget til at holde taget!
Er der et alternativ? er der nogen der har billede et evt. alternativ.

jesper

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-04-05 19:55

Ja, jeg ved godt det ikke lige var det du spurgte om, men i stedet for at fokusere på, at bjælken er grim, hvad så med at prøve at udnytte de muligheder der er i den.
F.eks. til indbygning af halogenspots.
Det har jeg set lavet i et hus hvor der var 3 tværbjælker på spærene, og det så rigtig godt ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 06-04-05 20:26

du kan lægge hanebåndene under gulvene, hvis spærrene er dimensioneret til at holde taget. Så skal hanebjælkerne jo kun holde til stræk, og kan laves som en stålwire mellem spærrene der kører under gulvet.

Bortset fra det synes jeg at synlige hanbjælker er flotte, men jeg foretrækker dem dog i gammelt håndhugget tømmer i stedet for alt det der moderne. Genbrugstømmer er også billigere end limtræ.

Du kan også bruge stålspær. I den rigtige dimension kræver de ikke forstærkning.

Hvis du lægger metaltag, er det ret let og vil derfor ikke behøve så store dimensioner som eksempelvis tegl eller eternit, og de er stadig næsten ligeså flotte som tegl.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-04-05 08:14

Du kan også "sænke" loftet så den forskalling som skal bruges til at montere loftet på, dækker kipbjælken... hvis du har ovenlys (eks. Veluxvinduer i taget) kan det selvfølgelig blive et valg at skulle bruge denne løsning.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-04-05 16:16

hvis du er mere interesseret i fornemmelsen af at det går til kip end i den egentlige loftshøjde, kan du lave en kunstig indvendig kip som løber op til hanebjælkerne. Lidt a lá pallenoc's forslag, blot ikke med et fladt loft, men med et spidst.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-04-05 16:17

hvis du er mere interesseret i fornemmelsen af at det går til kip end i den egentlige loftshøjde, kan du lave en kunstig indvendig kip som løber op til hanebjælkerne. Lidt a lá pallenoc's forslag, blot ikke med et fladt loft, men med et spidst.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 12-04-05 12:42

Kan man ikke lave en anden konstruktion?? uden limtræsbjælken?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-04-05 13:13

Så skal du jo have en anden spærkonstruktion som ikke er afhængig af limtræsbjælkens bæreevne, hvilket vil betyde en gitterspærskonstruktion = minus loft til kip!

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 12-04-05 18:15

jeg kan ikke se hvad limtræsbjælken skulle gøre godt for, andet end træk og tryk i dens længderetning. Den sidder som hanebjælke, ikke?

Accepteret svar
Fra : traeterrasser

Modtaget 200 point
Dato : 13-04-05 23:48

Hej yessboss
Der er som hoved regel 3 spærtyper 1. gitterspær = minus 1 sal 2. hanebåndsspær hvor der kan laves loft til kip med synlige hanebånd og den 3.løsning er hvor der sadles om en kipdrager der efter længden på det frie spænd bliver større og større. Hvis spændet er mere end 7 meter og du har en rejsning på omkring de 45 grader skal du regne med at kip drageren skal være ca 60 cm høj. Spørg din tømrer eller prøv at ringe til en spærfabrik.
Hilsen Steen www.traeterrasser.dk

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 27-04-05 19:06

Tak for svaret traeterrasser.