/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Smerlinger mod snegle ?
Fra : lizacadovius
Vist : 1442 gange
20 point
Dato : 15-09-02 15:13

Jeg ville lige høre om jeg mon har gjort et rigtigt valg... Jeg har de sidste 14 dage været invaderet af de irriterende små flade snegle, og har ikke kunnet udrydde dem..
Nu idag har jeg været nede og købe 2 smerlinger det rådede dyrehandleren mig til. Men ! jeg aner ikke hvilken art det er jeg har fået og om den æder mine nye corydoras unger?
Smerlingen er nærmest sølv/hvid med en sort streg hen over ryggen , jeg har fået af vide at den er meget agressiv ..

Er der nogen der kender denne smerling ??

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 15-09-02 17:21

høøø, jeg aner ikke engang hvad en smerling er?????er det et dyr af en art??

Kommentar
Fra : abar

Dato : 15-09-02 18:20

Hei
Her har du en link du kan se på, samt lese litt om den fisken.

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Botia&speciesname=morleti

Kommentar
Fra : jjgas

Dato : 22-09-02 18:14

Hvordan det går med dine unger afhænger af om ungerne har mulighed for at gemme sig i planter, bag rødder og lignende.
Hvis du har mange snegle gør du klogt i at hjælpe med udryddelsen i starten. Fjern hvad du ser på glas og planter, så skal smerlingerne nok sørge for, at der ikke kommer mere tilvækst.
Om smerlingen er agressiv? Det vil jeg ikke sige, men alt er afhængig af omgivelserne.
Hilsen
Jørgen

Accepteret svar
Fra : brib

Modtaget 20 point
Dato : 06-10-02 11:35

Det er korrekt at nogle smerling arter kan være lidt agrecive, men det er dog de færeste som er det.
Det er heller ikke alle snegle arter som bliver ædt af smerlinger, feks, tårnsneglen er umulig at udrydde kun med smerlinger, hvorimod at post sneglen bliver ædt med velbehag. Hvorvidt at dine corydores unger bliver ædt af smerlingerne, så kommer det an på akvariets størrelse, og om du har lavet gemmesteder nok til de små.
Hilsen Brib

Kommentar
Fra : jjgas

Dato : 06-10-02 23:16

Jeg mener ikke, at man har hverken interesse eller gavn af at udrydde sneglene.
Især tårnsneglen eller malaysneglen, som den også kaldes er meget gavnlig at have i akvariet. Det gælder blot ved hjælp af bl.a. smerlinger at opretholde et fornuftigt antal af disse snegle. Min erfaring er, at tårnsneglene også reduceres kraftigt, velnok fordi æggene bliver spist, samt levetiden på sneglen er begrænset.
Hvis man vil holde sit selskabs akvarium sneglefrit vil det blive en hård og næsten umulig kamp. Bare en import af en plante kan igen tilføre snegle.