/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Juridisk spørgsmål angående uheld med ka~
Fra : joniaya
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 06-04-05 10:44

Hej med jer advokat/advokatstuderende derude.

Jeg har et spørgsmål, jeg beder besvaret.

Da jeg var i USA for nyligt kom jeg glat afsted med et kamera, jeg havde fået overdraget af en bekendt i den forstand, at jeg optog med kameraet da de soppede rundt i en svømmehal.

Uheldet er ude og jeg taber kameraet fordi der er glat på gulvet.

Mit spørgsmål er nu, hvem der hæfter for eventuelt erstatning og / eller reparering af ovenstående.

Der er ikke indgået nogen hverken skriftlig eller mundtlig aftale, og det eneste der har lydt er noget ala "gider du film os?" eller lignende.

Jeg vil så gerne vide, om det er mig eller 2 mand der hæfter for kameraet. Den anden person havde lånt det af ejer fra sin arbejdsplads.

Jeg står i sagen som 3 mand der holder kameraet og taber det med følge, det går i stykker.

Håber I kan give et svar.

Eventuelle spørgsmål kan stilles i kommentar-tråden.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 06-04-05 11:09

Hvorfor stiller du spørgsmålet i kategorien "Mobil-Telefoni Spørgsmål" ?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 06-04-05 11:49

Det er dig der har tabt kameraet, det er dig der hænger på den

Kommentar
Fra : bne

Dato : 06-04-05 12:01

Den er sandsynligvis dækket af din indbo-forsikring (eller dine forældres - hvis du er hjemmeboende, eller udeboende + under 26 + studerende)
Ellers check med dit forsikringsselskab, hvorledes de dækker når du låner noget.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-04-05 12:08

Der er i regelen en ansvarsforsikring knyttet til indboforsikringen, Tag telefonen ring til forsikringsselskabet og spørg og de dækker tabet, det gør de sikkert. Så skulle den være klaret

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-04-05 13:43

Den er lidt svær tror jeg.

I låneforhold gælder Danske Lov fra 1683, hvor det i femte bog hedder: "Laan maa ej fortabis, men skal lydisløst hjemkomme og lige så got, som man det annammede, være sig fæ, klæde, vaaben, eller andet gods. End forkommer det, saa at det ikke kand igienskaffis, da bør dets værd nøjagtig at betalis".

Men det springende punkt må være om det ikke er ansvarspådragende at "tvangsudlåne" en genstand, med henblik på selv at blive serviceret af udlånshandlingen.

Hvis DU havde spurgt, om DU måtte låne kameraet, ville der nok ikke være tvivl om at du havde pådraget dig et erstatningsansvar ved en skade, Jvf. Danske Lov fra 1683, men da du IKKE har anmodet om at låne genstanden, mener jeg du er ansvarsfri, og "udlåner" selv påtager sig risikoen for skade.

Man kunne anlægge det synspunkt, at du ville være ansvarlig for skade på genstanden, hvis du efter at have fået genstanden overdraget, på eget initiativ (altså uden accept og anmodning) havde foretaget en åbenlys risikobetonet handling, f.eks. at stå på én hånd på 10 m. vippen og fotografere dine bekendte deroppefra, men hvis du udelukkende har fulgt deres anvisninger, er jeg af den overbevisning at udlåner har ansvaret for skaden.

Mvh
Klumme

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-05 17:56

Læs lige det der står her:

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Ved%20skader%20paa/Andre%20personer%20eller%20deres%20ting.aspx

Anmeld det til dit forsikringsselskab og de vil klare resten.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-04-05 18:26

Det er fuldstændig korrekt som jakoe skriver, at du selvfølgelig skal anmelde til dit forsikrings selskab. Det fremgik blot ikke i dit sp. at der var et sp. om at anmelde dette eller ej, forsåvidt at du slet ikke nævner noget om forsikringsselskaber.

Har du en forsikring, så skal du altså anmelde det. Har du ingen, så skal du ud fra hvad du bliver rådet til, og selv mener enten påtage dig skylden og betale skaden, eller afvise den, og lade det være op til skadelidte om vedkommende accepterer dette, eller vil hive dig i retten

Det jeg har svaret dig på i mit første indlæg, er udelukkende min personlige mening om hvordan dette skylds spørgsmål vil blive placeret

Du kan ikke egenhændigt påtage dig skylden, med henvisning til at din forsikring dækker skaden. I princippet kan du selvfølgelig godt, men det vil så være for egen regning, da dit forsikringsselskab til enhver tid har vetoret i forhold til et evt. skyldsspørgsmål, hvis de ikke mener, at du er ansvarlig for den skete skade.

Mvh
Klumme

Godkendelse af svar
Fra : joniaya

Dato : 07-04-05 08:42

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-04-05 18:16

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bne

Dato : 15-04-05 09:35

Hej joniaya
Kan vi ikke lige få 'slutningen på historien' :
- blev der rejst et krav mod dig ?
- følte du dig moralsk forpligtet til at påtage dig skylden ?
- har du afvist et krav ?
- hvad sagde forsikringsselskabet ?

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 15-04-05 14:34

Afslutningen bliver at jeg melder det til min indboforsikringsselskab.

Dog er der nogle ting jeg ikke forstår, blandt andet hvordan 2 mand kan stå ansvarsfri, siden han har "lånt" kameraet af 1 mand, og sidenhen "lånt" kameraet til mig, så jeg kan ikke forsåt jeg skal være skadevolder hvis ikke første eller 2 mand skal være det.

Der skal nok komme en opdatering i sagen, når jeg ved noget mere :)