/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Grå stær
Fra : Samdog
Vist : 899 gange
20 point
Dato : 05-04-05 22:35

Min hund har netop fået konstateret grå stær (cataract). Den er kun 11 måneder gammel, så det er en alvorlig sag. I følge fagkundskaben kan den muligvis opereres (meget bekosteligt). Er der nogen som har erfaringer med, om en sådan operation kan give synet tilbage?

Accepteret svar
Fra : zukker

Modtaget 30 point
Dato : 05-04-05 22:41

hej samdog
synd for din hund jeg har ingen erfaring med det,men p,g,a hundens alder kan det da godt berale sig at få det lavet,mon ikke dyrlægen er til at snakke med,ellers prøv at ringe til andre dyrlæger og høre hvad de tager for sådan en operation
hilsen zukker og vuf vuf fra bella og sille

Godkendelse af svar
Fra : Samdog

Dato : 05-04-05 22:45

Tak for svaret zukker. Jeg ved, at der er ganske få dyrlæger med speciale i øjensygdomme som kan lave operationen. Prisen jeg har fået oplyst på Århus Dyrhospital er 9.500 kr. pr. øje!

Kommentar
Fra : zukker

Dato : 05-04-05 22:51

hej samdog
ja det er dyrt at have dyr , du er vel ikke så heldig at du har tegnet en hundeforsikring med sygekasse? Så de kunne dække noget af udgiften
hilsen zukker

Kommentar
Fra : Samdog

Dato : 05-04-05 22:58

Nej desværre ikke. Det vigtigste er, om han kan få et "godt hundeliv". Det er derfor jeg efterlyser konkrete erfaringer fra nogen, som har fået foretaget en operation mod grå stær på deres hund.

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 05-04-05 23:11

Hej Samdog
Jeg føler virkelig med dig - du skriver ikke hvilke form for grå stær - kig engang på dette link - http://www.hunde-info.dk/arvoejen.shtml
Hilsen og tanker fra Dyma
www.narsarsuaq.dk
www.narsarsuaq.dk/mister

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-04-05 09:38

Hvem har øjenlyst den.

Prøv at få den øjenlyst igen. Utallige har fået en anden diagnose eller er blevet fundet helt fri ved en ny øjenlysning ved en anden dyrlæge. Man må ALDRIG stille sig tilfreds med kun en diagnose inden for dette felt, hertil viser det sig gang på gang at være for tvivlsomt.

Gråstær er samtidig mange ting, der er mange hunde som kan leve hele sit liv uden at have problemer med en grå stær. Så med mindre din hund rager blindt rundt så glem alt om en operation. I flg. Stadsvold selv, som åbenbart har givet dig prisen på en operation, er det ikke muligt at foretage en god operation på hunde, som vi kender det på mennesker.

Start med at trække vejret dybt og slap af. Planlæg så en ny øjenlysning og se hvad resultatet ad denne bliver.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-04-05 14:17

Hej, samdog. Det gør mig ondt med din hvalp. Det er altid slemt, når så ung en hund får konstateret en alvorlig sygdom.
Der er så lige nogle ting, du skal være opmærksom på: Købeloven gælder også for hunde, så når hunden ikke er ældre, så har du faktisk ret til at få pengene eller en del af pengene tilbage fra sælgeren. Under alle omstændigheder er det temmelig vigtigt, at du giver opdrætteren besked, så de ikke bruger de samme hunde til avl igen. -Så vidt muligt bør du også sikre dig, at hanhundeejeren får besked.

Hvad er det for en race?

Hunden får næppe normalt syn efter operationen, men bliver bedre i stand til at orientere sig, hvis synet er meget dårligt. Af samme årsag er det måske ikke nogen god ide at operere før hunden er næsten blind. Det må du snakke med dyrlægen om.

Du skal nok overveje, om du er indstillet på fortsat at opfostre en hund med et alvorligt handicap. Dels er det jo dyrt, -og det er ikke engang altid, at en sygeforsikring dækker den slags arvelige sygdomme. Og dels kan det kræve væsentlig større anstrengelser at opdrage hunden. --En tredie -og meget væsentlig- ting er, hvordan hunden har det. Kan den begå sig uden for store gener med det handicap, den har?
Hvis du vælger aflivning, så husk lige, at det er DIG, det gør ondt på. Hunden ved ikke, hvad der foregår. Og du sparer den for en hel del problemer og lidelse.

Kommentar
Fra : Samdog

Dato : 06-04-05 22:57

Hej
Tak for de mange svar. Jeg vil gøre som "qfha" foreslår: efvente situatione lidt og få øjenlyst igen (hos en anden dyrlæge). Det er en Samojedhund, som jeg har. Jeg har selvfølgelig som Birgitta nævner kontaktet opdrætteren, hvor jeg købte min hund. Han var meget medfølende og selvfølgelig meget bekymret for, hvad det kan betyde for hans avlsmateriale. Han villig til at hjæpe på alle områder.