/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
H.D. Larmer
Fra : bantam
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 15-09-02 14:11

hej
Jeg stiller dette for min ven, han kan ikke få Kandu til at gemme spgsm.

Når jeg starter min PC-op sker det at den snakker hele tiden fra tårnet,den siger nogle lyde som om den er ved at kører sig ihjel.det er en IBM Aptiva E83 Pentium II 300 MHZ,den kører Win.ME.den er Ca.4 år gammel.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-09-02 14:21

Hvornår er maskinen sidst defragmenteret ?

Accepteret svar
Fra : Brian_L

Modtaget 110 point
Dato : 15-09-02 14:39

Da det er en IBM pc, så er det nok også en IBM hardisk.
På IBM's hjemside kan du hænte et program der undersøger hardisken for fejl (også fysiske fejl).
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#Drive fitness
prøv at teste hardisken med programet.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 15-09-02 14:45

Den er defragmenteret igår, fordi han troede det måske var problemet, men den larmer stadig.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-09-02 14:48

Har i Norton eller et andet program der kan undersøge disken for fejl, så ville jeg køre
dette og se hvad den siger. For umiddelbart lyder det som en del læse/skrivefejl på
disken, som har forsaget de defekte clustre, som der muligvis er på disken.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 15-09-02 15:23

Der er installeret Zonealarm (gratis udgave), og han har opdaget at hvis han lukker den ned forsvinder larmen, men den har været tilsluttet længe uden problemer??

Kan man evt. slette den og installere den på ny,( måske nogle har erf. om det hjælper) for det er jo ikke smart ikke at ha beskyttelse. Ved ikke hvad menes med at undersøge Disken for fejl, har kørt scandisc, og defrm. som sagt, og de undersøger da begge for fejl, gør de ikke??
Har ikke noget norton eller andet, jo et antivirusprg. AVG.

Mvh
Bantam

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 15-09-02 17:50

Hej Brian_L

Har prøvet det du foreslår, ved ikke om det er gjort rigtigt, men ihvertfald siger den ikke noget i øjeblikket, og har ikke gjort i et par timer, så vi ser lige tiden an et par dage for at se om det var det der hjalp, før spgsm. bliver lukket

Mvh
Bantam

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-09-02 18:19

En HDD der begynder at larme, kan være et ildevarslende tegn, men behøver selvfølgelig ikke være det.
Hvis jeg var din ven, ville jeg se at få gemt vigtige ting et andet sted end HDD'en.
Ved du om den viste nogle defekte sektorer under defragmenteringen?
summer

Kommentar
Fra : Brian_L

Dato : 15-09-02 19:08

Det lyder godt.
Jeg havde ikke forventet at programmet kunne fjerne larmen, men der i mod at fortælle om drevet var ved at gå ned.
Kom programmet med en status over drevets tilstand?

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 15-09-02 19:25

Til Summer

Den viste ingen defekte sektorer.

Til Brian_L
Som jeg nævnte ned vi ikke om det er gjort rigtigt, han downl. programmet, og så bad det om at han skulle sætte en diskette i, og så blev det færdigt, og han genstartede, og så var larmen væk og har været det siden, det er sikkert bare en tilfældighed for selvf. forsvinder det jo ikke bare , men programmet er nu smidt ud igen og det gav ingen opl. om noget som helst, men vi er nu også nogle fjolser til sådan noget teknisk, det er nemmere når det bare virker, men vi troede der var en nem løsning på problemet, men det ka jo være det har løst sig selv, nu får vi se.

Mvh
Bantam

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-09-02 21:49

"Skidtet" virker jo desværre ikke altid som vi vil. Hvis lyden kommer igen er her en mulighed for identifikation: http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument
Forhåbentlig er der ikke noget i vejen.
Venlig hilsen
summer

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 18-09-02 15:53

Tak for svaret Brian_L.