/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
rust pletter på ny bil
Fra : risvej07
Vist : 2442 gange
100 point
Dato : 05-04-05 21:28

jeg har købt en hyundai matrix i metal lak(grøn) den er ca. 6 mdr. der er kommet en masse "brune" rust pletter
på nederste halvdel og bagklap samt frontklap. vi har prøvet at "gnide" dem væk med vand, dog ikke med held
en tur i vaskehal hjalp ikke. hyundai vil kikke på den om 14 dage, de mener umildbart at en" lak behandling"kan afhjælpe problemet, men den skal jeg betale ca. 3000kr for. men hvad kan det være og kan jeg selv fjerne det???

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-05 21:36

Hvis den kun er 6 måneder, skal du ikke "pille" ved den, inden værkstedet giver op!
Det er sikkert noget, man kalder flyverust og det kan fjernes, med en lakrensning og polering!
Det kommer måske igen og så skal den have turen igen!

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 21:37

Hvis pletterne skyldes nedfald/stænk af metalstøv kommer du nok selv til at betale, men få en uvildig til at kigge på det for er der tale om gennemtrængning inde fra er det en reklamationssag.
Har du overvejet medlemsskab af FDM, der kan holde bilforhandlerene til ilden (teknisk og juridisk bistand) så du ikke kommer til at betale mere end du skal.
Hvis du har fået metalstøv (stål) på bilen kAN du måske selv med forsigtighed fjerne det med lakrens efterfulgt af lakforsegler.

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 05-04-05 23:57

Advarsel til svar fra BjarneD råd om at fjerne metalstøv med lakrens,
Jeg har gennem 12 år haft med bilpleje at gøre og afrenset mange biler for metal nedfald/ stør.
Metalstøv kan komme af mange ting og jeg har hørt at den kan komme af genbrugs materialer i asfalten og som opløses af vejsalt og sætter sig fast på lakken.
Tænk dig at bruge lakrens som du polere med for at fjerne metalstøv , hvad sker det når de løsnes og der poleres, ....resultat er en masse polerridser i lakken... som kan være endnu større skade med efterfølgende omlakering til følge...

Hvis du selv vil forsøge så er mit råd, vask bilen forsigtigt , dup kun gnid ikke i pletterne evt. med petroleum for at opløse tektyl og tjærre pletter som kan indeholde sandkorn , derefter en mild syre rens som evt. fælgrens som de fleste nok har, og kan med forsigtighed bruges , forstøv det på og lad det sidde nogle minutter du skal holde områderne fugtet med syren, men lad det aldrig tørre ind og vask af med en god shampoo med forsigtighed.
Lykkedes det ikke vil jeg råde dig til at finde et bilplejefirma og lade dem afrense og efterfølgende oppolering af lakken da alt beskyttelse af lakkens voks er væk, som du selv har bemærket er det på front sider og bagklap, så det tyder på det er noget der er hvirvlet op under kørsel, havde det været alm. nedfald fra skorsten eller udsuger i nærheden af hvor du færdes var det sikkert kun på en af siderne og eller på de vandrette flader.
Håber du overvejder nøje hvad du gør da evt. garanti bortfalder på lakskaderne og du selv må betale for udbedringerne..
MVH.
Niss45

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-05 00:15

Vor herre bevar os vel!

Jeg står ved min anbefaling som den er skrevet "kan du måske selv med forsigtighed fjerne det med lakrens efterfulgt af lakforsegler", og man følger selvfølgelig anvisningerne på emballagen. Fordi jeg har prøvet det!

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 06-04-05 07:49

> Til BjarneD ja det har han sikkert gjort i dette tilfælde siden det er gået dig godt, men jeg vile ikke gøre det på min egen bil, uanset om man følger vejledningen, men nogen har åbentbart svært ved en lille irettesættelse. I øvrigt står der ikke noket på lakrens eller andre poler midler om fjernelse af flyverust ....
MVH
Niss45

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-05 10:22

niss45, nu er jeg ikke så uvidende og naiv som du vil gøre mig til i dit eget lille egokorstog, men jeg var lige ved, at tro, at du selv var blevet klar over, at det ikke er flyverust når det kund findes på den nedre del af bilen,
Sandsynligheden for, at der er tale om jernholdigt snavs fra vejbanen er stor og sandynligvis kommer det fra den lage af salt vand og snavs der har siddet på vore biler i denne vinter, og at kilden til "rustpletterne" nu er skyllet væk af regn eller vask og så efterlader disse pletter, som ofte kan poleres væk uden at ridse ved hjælp af et petroleumsholdigt middel som lakrenser og når jeg foreslår efterfølgende behandling med lakforsegler er det fordi en lakrenser (lige som petroleum eller rensebenzin) vil fjerne den beskyttende hinde på lakken og den skal derfor erstattes af noget andet og gerne bedre. En af anvisningerne på emballagen er at bilen skal afvaskes grundigt inden brug og da der jo ikke et tale om flyverust, der er nedfald der typisk lægger sig på tag og andre vandrette flader (og nærmest brænder sig fast) så er det uden tvivl det lille sjapfænomen der var på begge vore ret så nye biler og hvor der var mest på den bil der havde kørt mest i vinterføret.
I øvrigt finder jeg det upassende at skulle uddybe mit svar fordi sådan en emsig personage sætter spørgsmålstegn ved min viden og erfaring om biler.

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 06-04-05 12:55

Ja ja fortsæt du bare med dit brok og fornærmelse, sådan er der jo mange herinde, men jeg synes ikke der er grund til at dette skal ende som en diskutions forum, som man ofte ser her inde og er ret så træls at læse når der er forskellige bvesvarelser fra div brugere. I øvrigt tror jeg det med egokorstog også omfatter dig ,sådan du du udtrykker dig.. Dette var mit sidste svar uanset hvad der kommer af mere eller mindre ubehøvlede svar, da jeg erfarer at mange er trætte af mundhuggeri på div. forums.
Håber aller incl. dig for en rigtig god og solskins fyldt dag ..
MVH
Niss45

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-05 13:58

Niss45, nu var det jo DIG der advarede imod det jeg skrev så mon ikke du skal stoppe piben ind.
Nu kan det vel næppe være ubehøvlet at svare dig som jeg har gjort og når man vil hævde sig vedholdende på andres bekostning må der være tale om et egokorstog. Du er ubehøvlet når du under foregivende af at være ekspert afviser det jeg skrev på den måde som du gjorde det.
Jeg lader mig ikke imponere af, at du kalder mit svar for brok og jeg syntes da at vi skal lade spørgeren vurdere. Du har ret til at have en anden mening om hvordan tingenes kal gøres, men det har jeg også og så lad være med at irettesætte en der trods alt ved hvad det drejer sig om hvilket man kan have tvivl om at du har sådan som du hellere vil hakke på mig i stedet for at komme med et svar der handler om pletter på nedre del af bilen og ikke flyverust, som du fabler om. Nu har jeg ikke selv været vaske, pudse, polere dreng, men har da haft ansvaret for sådannes arbejde.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-04-05 22:31

Niss45,
BjarneD skrev tydeligt, at det skulle være med forsigtighed, hvilket naturligvis includerer en grundig spuling efter brug af lakrens, altså før brug af lakforsegler. Derfor havde en suplerende oplysning været langt mere passende end en "advarsel". Vi har ingen glæde af, at nedgøre hinanden!

Kommentar
Fra : Akcenter

Dato : 05-06-05 09:45

Ang. Flyverusten...
Jeg har igennem 4 år nu haft et proffessionelt bilpleje og undervognsbehandling center med stor succes og voksende kundekreds.
Flyverust ka´ komme af så meget, det undrer mig at bremsestøv ikke blir nævnt da det oftest er derfra det kommer.
Eneste rigtige løsning er en lakrens og en polering af folk der ved hvad de laver og laver det til hverdag.
Jeg lakrenser og polere din bil, samt ordner gummilister, ruder, fælge, falser, lygter og motorrum for sølle 1000 kr.
og det tager en arbejdsdag så den fædig og lakken er pæn igen (uden ridser).
Det gælder bare om at finde de rigtige folk med de rigtige midler til jobbet.

Akcenter@hotmail.com
Thomas

Kommentar
Fra : Akcenter

Dato : 05-06-05 09:45

Ang. Flyverusten...
Jeg har igennem 4 år nu haft et proffessionelt bilpleje og undervognsbehandling center med stor succes og voksende kundekreds.
Flyverust ka´ komme af så meget, det undrer mig at bremsestøv ikke blir nævnt da det oftest er derfra det kommer.
Eneste rigtige løsning er en lakrens og en polering af folk der ved hvad de laver og laver det til hverdag.
Jeg lakrenser og polere din bil, samt ordner gummilister, ruder, fælge, falser, lygter og motorrum for sølle 1000 kr.
og det tager en arbejdsdag så den fædig og lakken er pæn igen (uden ridser).
Det gælder bare om at finde de rigtige folk med de rigtige midler til jobbet.

Akcenter@hotmail.com
Thomas

Kommentar
Fra : Akcenter

Dato : 05-06-05 09:45

Ang. Flyverusten...
Jeg har igennem 4 år nu haft et proffessionelt bilpleje og undervognsbehandling center med stor succes og voksende kundekreds.
Flyverust ka´ komme af så meget, det undrer mig at bremsestøv ikke blir nævnt da det oftest er derfra det kommer.
Eneste rigtige løsning er en lakrens og en polering af folk der ved hvad de laver og laver det til hverdag.
Jeg lakrenser og polere din bil, samt ordner gummilister, ruder, fælge, falser, lygter og motorrum for sølle 1000 kr.
og det tager en arbejdsdag så den fædig og lakken er pæn igen (uden ridser).
Det gælder bare om at finde de rigtige folk med de rigtige midler til jobbet.

Akcenter@hotmail.com
Thomas

Kommentar
Fra : Akcenter

Dato : 05-06-05 09:45

Ang. Flyverusten...
Jeg har igennem 4 år nu haft et proffessionelt bilpleje og undervognsbehandling center med stor succes og voksende kundekreds.
Flyverust ka´ komme af så meget, det undrer mig at bremsestøv ikke blir nævnt da det oftest er derfra det kommer.
Eneste rigtige løsning er en lakrens og en polering af folk der ved hvad de laver og laver det til hverdag.
Jeg lakrenser og polere din bil, samt ordner gummilister, ruder, fælge, falser, lygter og motorrum for sølle 1000 kr.
og det tager en arbejdsdag så den fædig og lakken er pæn igen (uden ridser).
Det gælder bare om at finde de rigtige folk med de rigtige midler til jobbet.

Akcenter@hotmail.com
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 20-11-05 16:27

Tak for svaret g_h.