/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Explorer fryser og genstarter.....
Fra : Djkruntz
Vist : 668 gange
130 point
Dato : 04-04-05 20:24

Har lige købt nyt bundkort og cpu...
Efter at have installeret de overnævnte ting og installeret windows xp sp1 som jeg plejer og opdateret alle driver inkl. BIOS. + windows updates... Så op lever jeg desværre at Explorer fryser indimellem.
Der går lidt tid før men kan bruge explorer dvs. start-menu, skrivebordet osv..
Hvad kan dette skyldes?
Der går et stykke tid og så lukker Explorer og derefter starter op igen... Virker fint bagefter igen... Men sker indimellem.....
Jeg har ikke endnu fået købt de ram som bundkort producenten (Asus) Anbefaler. Bruger stadig de gamle ram.. Kan det have noget at sige?

Gamle dele: Asus a7v8x, amd athlon 2600+,

Nye dele: Asus P5P800, P4 3,2 ghz 2 mb cache.

Kun kvalificerede svar tak...

Mvh Djkruntz..

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-04-05 20:57

Hej
Nu efterlyser du kun kvalificerede svar, men det kan jo kun blive gætterier med de få oplysninger du kommer med, men jeg prøver alligevel. Når explorer går lidt langsom eller går helt i stå under opstarten kan det i hovetræk skyldes problemer med indlæsning af drivere til hardware, eller problemer med indlæsning af doiverse drivere og småprogrammer der starter i baggrunden.
Her et par ting du kan checke.
1. Gå ind i system og kontroller at der ikke findes hardware der er markeret med et spørgsmålstegn eller et sort udråbstegn på gul baggrund, hvis der er et eller andet der er markeret på denne måde er der fejl på det punkt der er markeret.
2. Prøv evt. at afbryde opstarten med F8 og vælg opstart med logfile, så kan du evt. efterfølgende se i logfilen hvad der går galt.

Hvis maskinen har talt dine RAM korrekt sammen og iøvrigt ikke kommer med hukommelsesfejl, burde dine RAM være OK.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-04-05 20:57

Er installationen stadigvæk den gamle windows?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 04-04-05 23:06

Jamen hvis der mangler oplysninger så er det muligt at spørge mig..
Det går ikke galt i opstarten.... Alle driver som jeg har skrevet er de sidste nye og har installeret dem alle ja.

Ja, har også testet ram'ende men kan ikke forstå at den pludselig fryser i tide og utide..

Til tedd: Som jeg har skrevet... "installeret windows xp sp1 som jeg plejer" Betyder at jeg har installeret windows på ny... Sorry hvis jeg har formuleret mig dårligt...

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 65 point
Dato : 04-04-05 23:57

Har du kigget under Kontrolpanel > Administration > logbog for at se om der var et clue der?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 05-04-05 10:17

kommer der en fejlmeddelelse i.f.b. med genstart?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 05-04-05 10:50

Kan ikke finde noget brugbart i "Kontrolpanel > Administration > logbog" Men takker for muligheden.. Der havde jeg ikke tænkt på at kigge...

Den lukker explorer.exe efter lavet en "hang time" på 20 sek.. Og så går der 3 sek og så kommer Explorer.exe op ingen....

Please help me!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-04-05 11:18

Halloooo!!!!
Har du checket de ting jeg skrev 04-04-05 20:57???????
Klik på start, klik på kør..., skriv msconfig, kig på fanen start, og check om der er et eller andet underligt der starter i baggrunden som kan undværes.

(

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 05-04-05 16:30

Brassovitski <--- Ja, 04-04-05 23:06....
Har prøvet alt nu... Msconfig.. Adaware, spybot og ativirus...

Men skal lige se om den gør det igen... har ikke gjordt i de sidste par timer... Men det sker lige pludseligt...

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 08-04-05 20:55

Nu har den gjordt det igen......
Denne gang fangede jeg dette fra logbogen:

Hændelsestype:   Oplysninger
Hændelseskilde:   DrWatson
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   4097
Dato:      08-04-2005
Klokkeslæt:      20:33:15
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   KJ
Beskrivelse:
Programmet C:\WINDOWS\Explorer.EXE oprettede en programfejl Fejlen opstod på 04/08/2005 @ 20:33:15.546 Undtagelsen, der opstod, var 80000007 ved adresse 00000000 (<nosymbols>)

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data: (har jeg ikke sat på her da det fylder meget) Men sig til hvis der er brug for det....

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 08-04-05 20:56

Hændelsestype:   Oplysninger
Hændelseskilde:   Winlogon
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   1002
Dato:      08-04-2005
Klokkeslæt:      20:33:18
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   KJ
Beskrivelse:
Shell stoppede uventet og Explorer.exe blev genstartet.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 08-04-05 21:24
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-05 22:59

Prøv lige at søg efter drwatson.log! Der må være noget uddybende der?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 10-04-05 23:29

Jeg kan ikke finde drwatson.log! Den har gjordt det et par gange igen i dag...
Det er skide træls...
Der må da være en løsning

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-04-05 23:42

drwatson.log findes i c:\windows!

Hmm? Hvad med de Data du ikke sendte med første gang?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 11-04-05 00:04

Det jeg ikke sendte med første gang var bare en masse hex-koder..
Kan ikke finde nogen drwatson.log hverken hvis jeg søger eller leder..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-04-05 00:27

Jeg ville prøve at opdatere til SP2 og se om problemet stadigvæk er der!

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 00:10

Har nu prøvet at opdatere til sp2... men det fik alt muligt til at gå galt.. programmer der ikke vil køre osv....
Har derfor geninstalleret igen, køre med sp1 og det hele som før.. Nu har den kun gjort det en gang på en uge...
Men det er træls at man ikke ved hvornår den kan finde på det igen....
Ikke nogle flere gode idé'er?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 19-04-05 00:19

inden du prøvede at opdatere til SP2, havde du da fjernet al spyware ? hvis ikke, kan det gå grueligt galt.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 00:23

Ja, syntes jeg har gjordt at hvad der snart kan gøres... har installeret spywareblaster og kører foruden både "spybot s&s" og "Ad-Aware" meget tit..

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 00:31

Heh, når man taler om fisken så lugter den!
Nu gjorde den det lige igen......
Her er alt hvad der kunne hives ud af logbogen denne gang:

--------------------------------------------------------------------

Hændelsestype:   Oplysninger
Hændelseskilde:   Winlogon
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   1002
Dato:      19-04-2005
Klokkeslæt:      00:26:22
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   *****
Beskrivelse:
Shell stoppede uventet og Explorer.exe blev genstartet.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

--------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 19-04-05 00:54
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:00

Hehe godt link det der, hcma Jeg gætter på problemet opstår når kaffemaskinen er tændt samtidigt med PC'en!

Men mere seriøst er det måske en sikkerhedspatch der driller, eller måske mangler? Er dit windows fuldt opdateret, når vi ser bort fra SP2?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:06

Jep! Kan ikke smide flere opdateringer ind på den.. Har installeret dem alle til SP1...
Og Har ikke nogen kaffemaskine! =D
Mangler godt nok 2 valfrie opdateringer..
Microsoft Windows Journal Viewer (Windows XP) og
Opdatering til Windows XP HighMAT Support i guiden Cd-skrivning (KB831240)
Skulle vel ikke betyde noget?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:10

Nej de valgfri opdateringer betyder ikke noget! Men prøv at nærlæse hcma's link og se om der er nogle løsninger der? Det er da en absolut mulighed! Hvor længe kørte du med sp2? Lavede explorer det samme der?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:14

Syntes ikke jeg fik det vilde ud af hcma's link men det kunne jo være at hcma selv vil tolke?
Kørte med sp2 i en dag og så kunne jeg ikke holde det ud mere... Der lavede den ikke noget.. men det er nok heller ikke til at sammen ligne når det var sådan en kort test-periode.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:17

Du kan jo starte med at prøve at se om der er nogle software sammenfald med hcma's link! Det er faktisk et rigtigt godt link! Grunden til at jeg grinte var at der var så mange forskellige løsningsforslag! Så i teorien kunne det osse være en kaffemaskine!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:19

Er dine hardwaredrivere fuldt opdateret?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:22

Ja, alt hardware skulle have de sidste nye drivere.. tjekkede hele skidtet i lørdags.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:27

Det eneste som der lige rammer fra hcma's link er:

Jim White
This may occur when Explorer tries to read a damaged CD and apparently hungs.
If the user kills the "explorer.exe" process, this event will be recorded.
Basically, anytime the "explorer.exe" process is killed or somehow terminated,
this event will show up in the event log.

For når jeg har siddet i 30 sec. og gloet på en com der ikke kan det vilde så bliver jeg træt af det og går ind og lukker Explorer.exe ned og starter den igen.. For har prøvet at vente så mange gange... "no hope"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:29

En af de ting jeg ved kan udløse fejlen er hvis man er for utålmodig når windows indlæses! Altså at man forsøger at åbne et program mens windows stadigvæk er i gang med at indlæse drivere! En anden ting der kan forårsage det er antivirusprogrammer!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:30

Har du mange opstartsprogrammer?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:33

Men vi går vist lidt i ring her efterhånden!

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:34

Hmm, ja har McAfee SecuityCenter med antivirus og firewall. Vil bare ikke have at det er det som er problemet heh, er ret tilfreds med det...
Men når jeg tænker mig om så blev programmet hvis opdateret for nylig hvor både opstartslogo og en masse andet kom til at se anderledes ud..
Kunne måske godt passe med at det var der at jeg oplevede det første gang.. ellers syntes jeg aldrig at have haft nogle probs med McAfee..

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:37

Glemte lige at sige at jeg aldrig har nogle probs i opstarten ell lige derefter..
Det sker normalt når den har været tændt i længere tid.
Denne gang hang det sammen med at jeg dobbelt-klikkede på "Denne Computer"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:37

Tror vi nærmer os noget der! Kender desværre ikke McAffee startindstillinger, men det kunne være at den var sat til at checke floppydiscs og lignende!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:39

Kunne stadigvæk være McAfee! Den lægger jo en shell ind i windows!

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:46

Tja, men så er det jo bare lige det med hvilket virus/firewall-program jeg så skal bruge..
Skal helt ikke ligge og sluge en masse hukommelse og cpu kraft som f.eks norton..
Og så er det også svært at sige om det virker, sådan lige hurtigt. For hvis det kun sker 2 gange i løbet af 8 dage så skal det jo være en længere test-periode...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:50

Du kan jo prøve at besøge www.arlet.dk Der kan du se hvad han anbefaler under Min sikkerhedspakke!

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 01:55

Tja, kender godt www.arlet.dk så kigger nok på det en af dagende.. Takker indtil vidre..
Kan jo godt være at jeg får meget at kommentere så lader lige spørgsmålet stå åben.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 01:59

Ja naturligvis skal spørgsmålet da stå åben! Dit problem er jo ikke løst endnu

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 19-04-05 02:08

Nej, men hvis det ikke hjælper med skrotningen af McAfee. Så fornæmmer jeg at vi ikke kommer ret meget længre.
Så det er bare med at udskifte eller undlade forskellige programmer indtil problemet er væk. (langsom Proces)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 02:10

Ja sådan er der desværre noget windows fejlfinding der er!

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 14-05-05 00:05

Hmm, Er begyndt at blive en anelse mistroisk.. At det måske er noget med mine ram at gøre?
Fik lige denne fejl..

Hændelsestype:   Oplysninger
Hændelseskilde:   Application Popup
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   26
Dato:      13-05-2005
Klokkeslæt:      23:57:08
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   **
Beskrivelse:
Program-pop-up: Explorer.EXE - Programfejl : Instruktionen ved "0x77f580db" refererede hukommelse ved "0xb5dbdcd5". Hukommelsen kunne ikke "written".

Klik på OK for at afslutte programmet

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 14-05-05 00:06

Kunne det være mine ram? Eller burde det ikke være det?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-05-05 11:12

event-id 26 kan være mange ting
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=26&source=
Måske er vi heldige og det viser at være punkt 2 under event-id26: 16 bit MS-DOS Subsystem : <path>. <error message>. Choose 'Close' to terminate the application.
Hvis det er, bør du tage et kig på dette:
http://www.hcma.dk/kan_ikke_aabne_program_16.htm

Godkendelse af svar
Fra : Djkruntz

Dato : 03-09-06 02:29

Tak for svaret tedd.
Du skulle lige have pointne fra den gang...