/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
billigt CO2-anlæg
Fra : Acara
Vist : 7009 gange
20 point
Dato : 15-09-02 11:27

Jeg har læst et godt tip om hvordan man billigt kan tilføre sit akvarie co2. Anlæget skulle bestå af en gammel soda stream maskine, en luftsten med slange og en co2 flaske, som sidder i maskinen. Man skal bruge vippeventilen og ellers skille maskinen ad. Men hvordan skal det hele skilles ad, og hvordan skal man dosere? Der står man skal sætte flasken i klemme for at tilføre co2, men hvordan?

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 15-09-02 12:02

Jeg har et andet billigt tip som jeg selv har brugt som minder lidt om det du beskriver.

Jeg brugte en apotekerglasflaske med tilhørende gummiprop. Man borer et hul i propen.
Sætter et lille tyndt rør ned i hulet. Sætter en luftslange på røret og en luftsten i den anden ende. Så skal du bruge noget sukkervand og noget gær. Til 100 liter akvarievand bruger man 0,5 liter sukkervand. Sukkervandet fremstilles ved at bruge 100 gram alm. sukker til en liter vand. Hertil tilsættes en knivspids gær. Gæringen begynder efter et døgn og er kraftigst de første par dage. Efter 4-6 uger så er gæringen slut og du hælder 3/4 af indholdet ud og tilsætter nyt sukkervand og så kører du igen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 11:31

Der er nok en hel del nemmere med et tetra CO2 kit til kr. 249,-

--

Venligst,
Thomas Schreiber
-
www.stall.dk

"Acara" <Acara.news@kandu.dk> wrote in message
news:OfYg9.76339$ww6.5359243@news010.worldonline.dk...
> Jeg har læst et godt tip om hvordan man billigt kan tilføre sit akvarie
> co2. Anlæget skulle bestå af en gammel soda stream maskine, en luftsten
> med slange og en co2 flaske, som sidder i maskinen. Man skal bruge
> vippeventilen og ellers skille maskinen ad. Men hvordan skal det hele
> skilles ad, og hvordan skal man dosere? Der står man skal sætte flasken
> i klemme for at tilføre co2, men hvordan? ://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
> .
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 12:02

ts wrote:
> Der er nok en hel del nemmere med et tetra CO2 kit til kr. 249,-

Der er 11g CO2 i en Tetraflaske og der er 300g i en Sodastream-patron.
Sidstnævnte koster en 50'er for en genopfyldning (Matas).
En Tetraflaske koster 99,- hos Akvariewest.

Der er en prisforskel på en faktor 54.

Jeg kan se mindst een grund til Sodastreamløsningen

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 12:04

Steen Suder wrote:
> ts wrote:
>
>> Der er nok en hel del nemmere med et tetra CO2 kit til kr. 249,-
>
> Der er 11g CO2 i en Tetraflaske og der er 300g i en Sodastream-patron.
> Sidstnævnte koster en 50'er for en genopfyldning (Matas).
> En Tetraflaske koster 99,- hos Akvariewest.
> Der er en prisforskel på en faktor 54.

Avifauna har den til 49,- og så er det kun en faktor 27

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 19:32

Fair nok. Men er matas prisen også inkluderet CO2 diffusor? Kan man
overhovedet købe en ny sodatream patron, og passer en luftslange på den??
Troede kun det var noget der stadig fandtes hos nogle få bedste forældre.

--

Venligst,
Thomas Schreiber
-
www.stall.dk

"Steen Suder" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
news:3D846906.50108@suder.dk...
> Steen Suder wrote:
> > ts wrote:
> >
> >> Der er nok en hel del nemmere med et tetra CO2 kit til kr. 249,-
> >
> > Der er 11g CO2 i en Tetraflaske og der er 300g i en Sodastream-patron.
> > Sidstnævnte koster en 50'er for en genopfyldning (Matas).
> > En Tetraflaske koster 99,- hos Akvariewest.
> > Der er en prisforskel på en faktor 54.
>
> Avifauna har den til 49,- og så er det kun en faktor 27
>
> <KLIP>
>
> --
> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder <http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 22:07

ts <NOSPAMblabla@stall.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:am2jmr$3v3$1@sunsite.dk...
> Fair nok. Men er matas prisen også inkluderet CO2 diffusor? Kan
man
> overhovedet købe en ny sodatream patron, og passer en luftslange på den??
> Troede kun det var noget der stadig fandtes hos nogle få bedste forældre.

Så gamle er de da heller ikke!

Jeg har da inden for det sidste år set dem i Harald Nyborgs katalog.

Carsten

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 15-09-02 21:05

hej allesammen.

co2 spørgsmålet er et af de spørgsmål vi aldrig bliver enige om. for der er
mange måder at gøre det på.
Der er Købe måden og der er gør det selv måden !!!!

Jeg vil nu skriv om den måde jeg bedst kan lide...ikke sagt at det er den
bedste.

Det første jeg gjorde var at tage ud i det lokale byggemarked
med "soda partronen under armen" Og købe et
1/2 tomme T stykke
2 propper med hul i toppen og gevind hul M8
1 lang pinol skrue M8
en luft studs til slange/M8

derefter skruger man det hele sammen og har dermed en justerbar luftstuds
Så er det jo bare at lave en difuser eller købe en.

Det næste du vil spørge er om doseringen.....Og der må jeg mælde hus forbi.

Jeg ved at der er en her i gruppen der har lavet et skema til
beregning jeg kan barre ikke lige huske hvad det er han hedder. Sorry

Det her var barre en af de mange måder man kan give Co2 på. så god
fornøgelse

Mvh. Linux

"Acara" <Acara.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:OfYg9.76339$ww6.5359243@news010.worldonline.dk...
> Jeg har læst et godt tip om hvordan man billigt kan tilføre sit akvarie
> co2. Anlæget skulle bestå af en gammel soda stream maskine, en luftsten
> med slange og en co2 flaske, som sidder i maskinen. Man skal bruge
> vippeventilen og ellers skille maskinen ad. Men hvordan skal det hele
> skilles ad, og hvordan skal man dosere? Der står man skal sætte flasken
> i klemme for at tilføre co2, men hvordan? ://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.386 / Virus Database: 218 - Release Date: 09-09-02

Godkendelse af svar
Fra : Acara

Dato : 17-09-02 00:02

Tak for svaret Linux.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-09-02 23:43

Linux wrote:
> hej allesammen.
>
> co2 spørgsmålet er et af de spørgsmål vi aldrig bliver enige om. for der er
> mange måder at gøre det på.
> Der er Købe måden og der er gør det selv måden !!!!
>
> Jeg vil nu skriv om den måde jeg bedst kan lide...ikke sagt at det er den
> bedste.
>
> Det første jeg gjorde var at tage ud i det lokale byggemarked
> med "soda partronen under armen" Og købe et
> 1/2 tomme T stykke
> 2 propper med hul i toppen og gevind hul M8
> 1 lang pinol skrue M8
> en luft studs til slange/M8
>
> derefter skruger man det hele sammen og har dermed en justerbar luftstuds
> Så er det jo bare at lave en difuser eller købe en.

Hvordan får du den helt tæt?
Hvordan tester du om den er helt tæt?

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 07:13

"hvordan får du den tæt"

Jeg har brugt de almindelige værktøjer der bruges når der skal laves VVS
skruestik paktabe gaffel møgle osv..

Det du sikkert tænker på er om den kan holde til det tryk der er i flasken.
Og der er svaret ja,det kan den godt, men det vil der aldrig komme, da du
bruger pinol skruen til at trykke den der lille tap ned der sidder på
flasken.... og derved lukker merre eller mindre "luft" ud
I selve "ventil huset"T stykket er der ikke mere tryk på end
det du vil have ud i akvariet .

Sætter du derimod en extra ventil på T stykket i stedet for en åben slange
studs. ja så skal du dælme være sikker på al lortet er spændt sammen da du
så vil opnå max tryk i Ventilhuset
og måske opnå en sprængning

Mvh Linux.

"Steen Suder" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:3D865E62.9030309@suder.dk...
> Linux wrote:
> > hej allesammen.
> >
> > co2 spørgsmålet er et af de spørgsmål vi aldrig bliver enige om. for der
er
> > mange måder at gøre det på.
> > Der er Købe måden og der er gør det selv måden !!!!
> >
> > Jeg vil nu skriv om den måde jeg bedst kan lide...ikke sagt at det er
den
> > bedste.
> >
> > Det første jeg gjorde var at tage ud i det lokale byggemarked
> > med "soda partronen under armen" Og købe et
> > 1/2 tomme T stykke
> > 2 propper med hul i toppen og gevind hul M8
> > 1 lang pinol skrue M8
> > en luft studs til slange/M8
> >
> > derefter skruger man det hele sammen og har dermed en justerbar
luftstuds
> > Så er det jo bare at lave en difuser eller købe en.
>
> Hvordan får du den helt tæt?
> Hvordan tester du om den er helt tæt?
>
> <KLIP>
>
> --
> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder <http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803
>

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.386 / Virus Database: 218 - Release Date: 09-09-02