/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvornår er min lejlighed solgt?
Fra : allandisain
Vist : 1581 gange
250 point
Dato : 04-04-05 17:39

Hej KanDu x-perter.
Jeg har sat min ejerlejlighed til salg og har derfor følgende spørgsmål.

Hvornår er min ejerlejlighed solgt?
- når køber har skrevet under hos ejendomsmægler?
- når jeg (sælger) har skrevet under hos ejendomsmægler?
- Når begge har skrevet under?

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-04-05 17:42

når der er lyst endeligt skøde

EN handel betinges ofte af bank eller advokats godkendelse og herefter har køber 6 dages fortrydelsesret, hvor han dog skal betale 1% af salgssummen som erstatning.

Men der er andre tænkelige risici hvorefter handlen kan omstødes - her tænker jeg på, udlæg eller ligende så endelig tinglysning så er du helt sikker

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-04-05 17:43

Man kan dog som hovedregel godt sige, at du har solgt 6 dage efter at advokaten har godkendt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-04-05 17:44

overwelt har ret. Endeligt skøde. Ikke før.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-04-05 17:46

Når i skriver slutseddel eller skøde, bliver der fastsat en overtagelses dato, det er denne dato det gælder som salgsdato. Det er en dato du som sælger kan bestemme, det er den dato hvor den nye ejer kan flytte ind, Når jeg siger du bestemmer så er fordi du kan sikre dig at du har et nyt sted at flytte ind

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-04-05 17:49

man kan sagtens få lyst endeligt skøde uden at køber reelt har overtaget ejendommen det er bare risikabelt - men det er ikke korrekt som valde skriver. Sælger bestemmer ikke alene overtagelsesdatoen og det er ikke denne dag der er afgørende for salg - læs ovenstående indlæg

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-04-05 17:51

Når begge har skevet under uden forbehold, hvilket der ofte er. Derfor reelt når der er underskrevet skøde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-04-05 17:54

Efter salget får du en refusions opgørelse, hvor alle indtægter og udgifter gøres op til den dag der på skødet står som salgsdag/overtagelsesdag. Ved skødets underskrift har advokaten sikret sig at alle forhold er i orden - overtagelse af gæld og hvad der ellers kan være af forbehold

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-04-05 18:00

Jo det er da kun ved tvangsauktion at sælger ikke bestemmer overtagelses tidspunktet. og ved almindeligt salg er det selvfølgelig rigtigt at den dag der står som overtagelsesdag er den smme som bruges til at dele og refundere udgifter.
Hvad skulle ellers være salbsdag, om ikke den dag brugsretten overgår til køber

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 04-04-05 18:06

Du har solgt når alle parter har underskrevet købsaftalen. Det er ikke når skødet er lyst endeligt og ej heller på overtagelsesdagen som nogle skriver. Salgsdato er dato for sidste underskrift på købsaftalen. Sælger du til en forbruger har denne 6 hverdages fortrydelse mod at betale dig 1% af købesummen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 18:11

Lejligheden er solgt når køber har underskrevet papirerne og vedkommendes fortrydelsesret er udløbet.

Hverken før eller senere.

mvh dova

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-04-05 18:14

Hvad så hvis handlen ikke gennemføres efter underskrift af skøde og tinglysning men INDEN endeligt skøde fordi der kommer et udlæg i på ejendommen, som køberadvokat har betinget sig er gældfri - hvad er så overtagelsesdatoen, hvis handlen ikke kan gennemføres på baggrund heraf.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-04-05 18:15

ja det siger jo sig selv at der ingen overtagelsesdato er - men hvad så med underskrift af papirer og fortrydelsesretten er udløbet - hvad sker der så pludseligt med denne dato - holder den op med at være salgsdatoen ?

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-04-05 18:24

Frigivelse af købesum frigives tillige også først når der er sket endeligt tinglyst anmærkningsfrit skøde, idet handel som det antydes ikke er endelig før dette er sket.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-05 18:37

Lejligheden er solgt når sælger og køber har skrevet under på købsaftalen.

Hvis køber har taget forbehold for at en advokat skal godkende købet kan aftalen annulleres.

allandisain læs denne side

http://www.robinhus.dk/fakta/koeber/Gode_raad.asp

det er godt nok om gode råd til købere, men jeg tror at du selv kan bruge noget af det.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-05 18:40

dova

Det er ikke nok at køber har skrevet under, det skulle sælger også meget gerne have gjort.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-04-05 18:57

det der med 1% er noget sludder....
når der er skrevet under på slutseddel er den i realiteten solgt.
du har givet et tilbud som køber har anerkendt.
mht fortrydelsesret.
i jylland betinger vi os altid af at en advokat eller lignende anerkender købet( vores chance for at fortryde), inden for ex antal dage.
i københavn betinger de sig med 1 % og 6 dage for at kunne fortryde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-04-05 19:28

Jeg har været part i 9 handeler. der har køber og sølger begge været til stede samtidig og skrevet under samtidi, dette fandt sted på en dato som advokaten havde fastsat, fordi han først skulle undersøge alle forbehold der kunne være: Der kommer ikke noget overraskende gæld, det kan man jo sikre sig bare ved en opringning til tinglysningskontoret. Al anden gæld end hvad der er tinglyst er køberen uvedkommende. De seks dages fortrydelsesret er jo ikke efter at man er flyttet ind. Så kunne man da bo gratis resten af livet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-05 19:39

Citat
Købsaftalen binder
Købsaftalen er det bindende, juridiske dokument, som fastlægger vilkårene for handlen, altså de vilkår som du og sælger er blevet enige om. Indholdet kan kun fraviges hvis parterne er enige om det.

Det er derfor meget vigtigt, at begge parter nøje har gennemlæst købsaftalen og har forstået meningen med det, der står.

Når aftalen er underskrevet af begge parter, har køber ret til at fortryde seks hverdage efter. Det koster 1 procent af den finansierede pris at gøre det.

fra denne side http://www.danskebank.dk/Link/koebsaftale

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 04-04-05 19:42

Høre efter : oberwelt. Han har fuldstændig ret og det er forklaret meget godt.Jeg har købt og solgt 4 hus de to sidste uden hjælp af sagfører, kun tinglysnings kontor. det kraver 6 dages betænkings tid for hele Danmark der er ingen forskel fra Jylland eller Sjælland.

Colin

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-04-05 20:25

Hvis der er 6 dages betænkningstid efter indflyninge, så er reglerne altså ikke ens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 20:57

Det er ikke efter indflytning valde, det er efter at køber har skrevet under på slutsedlen, så har han 6 dages fortrydelsesret mod at betale 1 % af købesummen i "strafgebyr".
Den regel blev indført for nogen år siden og gælder i hele landet.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-04-05 21:10

Det er jo det jeg hele tiden har sagt dova, så hvorfor diskutere det med mig.
Colinii, Hvis du har skrevet skøder selv så ved du også at der fastsættes en overtagelsesdato som samtidig er skæringsdato for ejendommens skater og forbrugafgifter, denne dato betrgtes normalt som salgsdatoen/ DEn dag køber overtager rettigheder og forpligtelser

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 04-04-05 23:21

valde man kan selv blev enige med kunden om købs dato.tinglysningskontor undersøger om det er nogen hæftelser i ejendom.og det er normalt at en af parter har en sagfører således at skodet er akceptabel, ellers det sørger tinglysningskontor for ellers kan man ikke for tinglyst. Kort sagt er alt ting om penge så begge parter ved hvad de hæfter for.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 04-04-05 23:22

valde man kan selv blev enige med kunden om købs dato.tinglysningskontor undersøger om det er nogen hæftelser i ejendom.og det er normalt at en af parter har en sagfører således at skodet er akceptabel, ellers det sørger tinglysningskontor for ellers kan man ikke for tinglyst. Kort sagt er alt ting om penge så begge parter ved hvad de hæfter for.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-04-05 23:45

Ja , men det sagde deller en anden var urigtigt da jeg skrev det med nogle andre ord ganske vist

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-04-05 13:29

hmm hvis der ingen forskel er fra jylland til sjælland må det have ændret sig siden 2001 da jeg havde ejendomsret( heri indgår aftaleret og demed også et afsnit med hushandler og normer indenfor dette område) for økonomer på århus universitet... ellers havde jeg dum forlæser så... æv
jeg ved ikke om der er ved at blive københavnske tilstande i jylland . men vi har indtil da godt kunne betinge os af godkendelse af en sagkyndig og dermed have en mulighed for at bryde aftalen, og det har været meget normalt.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-04-05 13:32

Citat
Fortrydelsesfristen er på seks hverdage. Fristen løber fra det tidspunkt, hvor sælgeren er bundet, det vil sige, når han har underskrevet købsaftalen. At der er seks hverdage, betyder, at du som køber altid har i hvert fald én weekend til at overveje købet i.
Med denne korte fortrydelsesfrist har køber mulighed for uden pres fra sælgeren at overveje købet grundigt og eventuelt søge bistand fra en kvalificeret sagkyndig rådgiver.
Vil køber bruge fortrydelsesretten efter sælgers accept, skal han betale en godtgørelse til sælgeren på 1% af købesummen. Det er nødvendigt, at skriftlige meddelelse og betaling er kommet frem til sælger eller ejendomsformidler inden fristens udløb.
Fortrydelsesretten forhindrer ikke, at køber og sælger aftaler, at købers advokat skal godkende handlen i sin helhed (advokatforbehold)

taget fra http://www.dinboligguide.dk/
men som sagt normen i jylland er at tage advokatforbehold( vi er sku smartere som købere)

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 30-04-05 17:49

Valde - du skriver , at der ikke kommer overraskende gæld ??? Det aner du ikke en pind om. Der kan foretages udlæg i ejendommen mod sælger indtil der er tinglyst skøde til køber, så der kan komme meget gæld fra underskrift af slutseddel til tinglysning af skøde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-05 19:21

Oberwelt - prøv at læs hvad jeg skrev - ikke hvad andre lagde mig i munden!