/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win xp går ned ved opstart.
Fra : fredag
Vist : 318 gange
200 point
Dato : 04-04-05 14:30

Hej.
Er kommet til at slukke for strømmen inden min pc var færdig med at lukke ned. Dagen efter ville jeg til at arbejde på den igen, men ak..... Den melde at den at lukket forkert ned og jeg har valg mulighederne genstart normal og fejlsikret tilstand. Men ingen af dem hjælper. Så har jeg prøvet med F8 og prøvet med disse valgmuligheder. Den starte med at vise win XP logoet og arbejder lidt, men starter så forfra og intet ske. Hvad kan der være galt med den ? Jeg har også muligheden med F10/restore. Men slette jeg så ikke alt på maskinen ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 14:45

systemgendannelse til lige før det skete hvis du er sikke på alt kørte som det skulle - så skulle det være i orden. Prøv derefter at køre vedligholdelse - bare den korte der hedder: ret fejl i filsystemet automatisk - og genstart

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-04-05 14:46

prøv en repair:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair (du skal så have alle updates ind igen bagefter, så sørg for allerede nu at have SP2 downloaded, så du kan installere den INDEN DU GÅR PÅ NETTET igen)

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 04-04-05 14:49

Hvis du mener at jeg skal vælge et af punkterne under F8 som hedder det du skrive, så hjælper det ikke. Men hvis F10/restore er det samme som systemgendannelse, så kan jeg da prøve den. Bare den så ikke genskaber maskinen som da jeg fik den.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-04-05 15:08

er det en restore/recovery cd du har? og ikke en ren WinX-cd?

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 04-04-05 15:17

Maskinen er en HPér og i indgangbilledet kan jeg vælge mellem F1/bios og F10/restore. Jeg har ren winX men den vil den ikke læse, den går ned inden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 15:18

hvis du vælger at gå i hjælp og support - fortryd ændringer ved hjælp af systemgendannelse - mens du er i fejlsikret så skulle der ikke være noget problem (virker også under normale omstændigheder uden at den er i fejlsikret tilstand)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-04-05 15:21

Der er åbenbart ingen der helt har fattet hvad du skriver, så nej du sletter ikke noget ved at bruge F10/restore, og det er en rigtig god ide at bruge, så prøv med det.
Bagefter når du er kommet ind i windows, så højreklik dit C-drev og i egenskaber/funktioner vælger du undersøg nu, og sætter vinger i de 2 muligheder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 04-04-05 15:30

Til Palle. Du mener så at maskinen bliver som da den fungerede.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-04-05 15:58

Jeps, det er da ligesom når man selv tilbagestiller med systemgendannelse, det går jo ikke engang ud over de breve som er skrevet senere, eller for den sags skyld filer der er hentet osv.
Du kan roligt gøre det, jeg har selv gjort det flere gange, både ude i den dos-skærm du opstarter i og selvfølgelig også en masse gange i den normale systemgendannelse som man kan når windows er startet. Men faktisk er der ingen forskel.
Men om systemgendannelsen løser problemet kan jeg ikke garantere, ellers må du lave en repair med din windows CD, det går heller ikke ud over de programmer du har installeret eller film og billeder du har på komputeren, det eneste repair går ud over er dine opdateringer med service pack, som må hentes igen.
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Men prøv først tilbagestillingen.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 04-04-05 15:58

Jeps, det er da ligesom når man selv tilbagestiller med systemgendannelse, det går jo ikke engang ud over de breve som er skrevet senere, eller for den sags skyld filer der er hentet osv.
Du kan roligt gøre det, jeg har selv gjort det flere gange, både ude i den dos-skærm du opstarter i og selvfølgelig også en masse gange i den normale systemgendannelse som man kan når windows er startet. Men faktisk er der ingen forskel.
Men om systemgendannelsen løser problemet kan jeg ikke garantere, ellers må du lave en repair med din windows CD, det går heller ikke ud over de programmer du har installeret eller film og billeder du har på komputeren, det eneste repair går ud over er dine opdateringer med service pack, som må hentes igen.
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Men prøv først tilbagestillingen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 16:01

pallebhansen og hvorfor er det ikke nok at bruge systemgendannelse til før det skete ?????? Umiddelbart vil den maskine jo så igen være som den var lige på det tidspunkt - ikke ?

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 04-04-05 16:04

Til miritdk: Det kan jeg ikke, jeg har prøvet.

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 04-04-05 16:04

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-04-05 16:16

"pallebhansen og hvorfor er det ikke nok at bruge systemgendannelse til før det skete" Det regner jeg da også med det var/er?
Problemet er at windows blev forhindret i at skrive hvordan skrivebordsindstillinger og meget andet skulle være, næste gang windows skulle starte. Det vidste den godt nok i forvejen, (Derfor bør systemgendannelsen bruges)

Men fredag du er da lidt hurtigt til at acceptere mit indlæg. Det er normalt man venter med at lukke spørgsmålet til problemet er løst eller man ikke kan komme videre, og derfor vælger at lukke. Specielt lukker man ikke spørgsmålet hvis der er flere der kan hjælpe, og ikke kun mig, de andre kan så ikke se dialogen efter en time og dermed ikke hjælpe.
Kom der gang i dyret med systemgendannelsen? Eller skal du have windows CDèn til at rette fejlene?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-04-05 16:40

pallehansen >> se kommentar fra hcma 04-04-05 14:46