/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
æblemostfremstilling
Fra : fruSkrap
Vist : 513 gange
200 point
Dato : 15-09-02 09:28

Hej!
Vi er igang med at fremstille æblemost, men hvordan får man mosten lige så klar (gennemsigtig) som den købte æblemost??
Alle tips modtages med tak.
Mvh
fru Skrap

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-09-02 11:53

Hej fraSkrap, du kan jo forsøgsvis starte med et kaffefilter, det tager noget tid men det vil virke.

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 15-09-02 12:44

tak for forslagene, men bomuldsfilter virker kun for grove urenheder og kaffefiltermetoden for langsommelig (ca 20 liter most)

Mvh
fru Skrap

Kommentar
Fra : yttepigen

Dato : 15-09-02 17:28

Ja, det lyder måske lidt tosset, men for mange år siden, så jeg min mor lave den slags, og hun brugte en nylonstrømpe !

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 15-09-02 17:00

> Vi er igang med at fremstille æblemost, men hvordan får man mosten lige
> så klar (gennemsigtig) som den købte æblemost??

Umiddelbart ville jeg gætte på at du blot lader den stå et par døgn, så den
kan bundfælde. Du er vel ikke tilfældigvis ejer af en saftpresse, bor på
Sjælland og villig til at udlåne den? Jeg vil så gerne prøve, men kvier mig
noget ved de 2.000 kr, den koster - i hvert fald indtil jeg ved, om det er
noget jeg vil gøre hvert år.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 15-09-02 22:41

til yttepigen
måske en mulighed.

til Maria
Det er desværre ikke nok at lade mosten stå et stykke tid.
Vi har en mostpresse. men bor ikke på Sjælland.
Måske kan du få noget ud af dette link:

http://barresoegaard.homestead.com/aeblemost.html

Mvh fru Skrap

Kommentar
Fra : yttepigen

Dato : 20-09-02 07:04

Øh, jeg er lidt nysgerrig - virker det med strømpen eller ej?

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 20-09-02 09:34

Til yttepigen!
Jeg har ikke afprøvet strømpemetoden, for vi fik klaret mosten ved at opvarme den til ca 75 grader og har ikke mere most at prøve på i år.
mvh
fru Skrap

Godkendelse af svar
Fra : fruSkrap

Dato : 11-02-04 15:37

Tak for svaret Maria Frederiksen.
Jeg har bemærket at fabrikkernes æblemost også har lidt bundfald, så vores er altså i virkeligheden helt professionel
venlig hilsen
fru Skrap