/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lammeskyer er tegn på ...
Fra : frieda
Vist : 5465 gange
100 point
Dato : 04-04-05 12:06

I bilen på vej på arbejde i morges konverserede jeg min tyske mand bl.a. med, at der var lamme-skyer på himlen. Og så kunne jeg ikke huske, hvad de er tegn på! Godt vejr, skidt vejr?

Og hvad med alle de andre "vejr-signaler". Når svalerne flyver lavt, bliver det regn. etc.

Jeg bor jo i udlandet og kan ikke lige spørge andre danskere, så kan I ikke hjælpe mig med at komme på flere .... og besvare den der med lamme-skyerne.
Tak

frideda
fra Mosel, hvor kirsebærtræerne blomstrer

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-05 12:07

Tegn på regn, vel at mærke her i Danmark.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-05 12:19

Det samme med svalerne når de flyver lavt, så er insekterne lavere ved jordhøjde.
Så endnu et tegn på regn.
Og hvis du har hørt vejrudsigten, bliver det også regn i morgen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-04-05 12:21

Fra: http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/meteorologisk_leksikon/meteorologisk_leksikon-c.htm

Cumulus
Optårnede skyer med tydelige konturer, der er dannet ved konvektion i ustabil luft. Skyerne, der også kaldes blomkålskyer består af vanddråber.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-04-05 12:21

Det var da trælst ; det er ellers sådan en dejlig, lun, solrig dag.

Jeg venter lige lidt med at gi' dig pointene ; vil gerne ha' lidt flere vejr-tips.
Ka' du flere ellebye?

Frieda

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 12:21
Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 110 point
Dato : 04-04-05 12:23

Hvis solen går ned i en sæk, står den op i en bæk. Se endvidere her:

http://www.glemsom.dk/vejr/vejrvarsler.htm

http://hjem.get2net.dk/allan_hallundbaek/Arbejde/Geografi/vjrvarsl.html

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-04-05 12:23

Tak, skal I ha'.
Findes der ikke nogle, de lover godt vejr
Frieda

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-04-05 12:25

Er der ikke også noget med, at når visse dyr bygger kraftigere reder/huler om efteråret, bliver det en hård vinter?
Igen dårligt vejr

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-04-05 12:26

Tak, sonja for den spændende link; jeg må vist også gi' dig nogle point.
frieda

Kommentar
Fra : legind

Dato : 04-04-05 12:33
Kommentar
Fra : legind

Dato : 04-04-05 12:34

Lamme- og makrelskyer
Når himlen ligner plukket uld - det, vi kalder lammeskyer - kan vi vente regn inden for to dage. Lammeskyer er oftest et varsel om, at der snart kommer nedbør. Makrelskyer er perlemorslysende småskyer i stor højde. De ligger i tætte rækker, som skællene på en fisk. Bliver der flere og flere, kan I godt regne med dårligt vejr.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-05 12:37

Så kan du også se her vejrvarsler fra dyr

http://www.glemsom.dk/vejr/vejrvarslerdyr.htm

Men det er jo som regel først dagen efter, at man finder ud af om varslerne dagen i forvejen holdt stik.

Nu vil jeg nyde solen, meteorologerne siger det er sidste gang i denne omgang men det vil jo vise sig i morgen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-05 12:39

Ups, jeg havde ikke set SonjaAS link, nå men solen skinner stadig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-05 12:42

Så er der denne fra "Brevduen"

http://www.brevduen.dk/sw3843.asp

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 04-04-05 12:49

Jeg vil bare lige tilføje, at hvis man vil være helt sikker på godt vejr, er det bedste man kan gøre at finde en mariehøne, sætte den på sin finger og bede den flyve op til vor herre og bede om godt vejr.

Det virker, jeg har selv prøvet det

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-05 12:50

Jeg kunne godt komme med flere negative vejrtegn, men lad os i stedet for nyde det gode vejr, så længe det er der.

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 04-04-05 13:27

og den med snegl på vej er tegn på regn i ??? ihvertfald ikke her :0)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 13:41

Det med dyrene der bygger rede, der siger man i Nordamerika, at hvis bæverens hule bygges meget stor og kraftig, betyder det hård vinter.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-04-05 16:10

cgad - nææææ tror nu også det er spanien (sangen)

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 12-01-06 11:22

Tak for svaret SonjaAS.