/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
LaTeX - Styring af Floats / Billeder
Fra : PanicAttack
Vist : 838 gange
150 point
Dato : 04-04-05 11:39

Hejsa

Jeg har i et lille stykke tid arbejdet med LaTeX som en erstatning for Word. Jeg støder dog konstat på det samme problem som i MS Word: Hvordan styrer man de forbandede billeder? (undskyld jeg bander lidt)

Jeg er tit udsat for at skulle indsætte et billede, som viser princippet i selve teksten, men det er ikke så behageligt at billedet smutter over på næste side i stedet for at være der, hvor jeg har indsat det. Er der ikke en måde hvorpå jeg kan tvinge LaTeX til at beholde et billede mellem to afsnit, hvis det ikke kan være på siden må den flytte både billede og efterfølgende tekst til næste side?

Vil også gerne kunne undgå at billedet bliver vist under et andet afsnit, end det oprindeligt var tiltænkt. Ikke så smart at billeder af fly, fra første verdenskrig, dukker op i et afsnit om anden verdenskrig.

Jeg ved godt at jeg kunne sidde og bruge timer på at flytte mine \includegraphics og indsætte \clearpage, men så kan jeg lige så godt bruge MS Word, for det var egentlig grunden til at jeg skiftede program.

Kunne også godt tænke mig at bruge tekstombrydning, hvis der er nogen der kender en god tutorial?

Hvis det er nyttigt viden sidder jeg på en Windows platform, installeret MikTeX i fuld version, og bruge p.t. graphicx packagen til at lave billeder.

Håber spørgsmålet er placeret rigtig, havde lidt svært ved at finde det mest egenede sted.

PanicAttack

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 04-04-05 18:09

\begin{figure}[H]
\epsfig{file=fil.eps, width=0.6\textwidth}
\caption{Figurtekst}
\label{fig:henvisning}
\end{figure}

[H] henviser til "Here", så figuren indsættes, hvor koden er skrevet. Man det gør desværre det, at teksten ikke tilpasset. [H] kan byttes med f.eks. [!t] eller [!b] som hhv. henviser til "top" og "bottom" af siden. Hvis du benytter [!t] eller [!b] og flytter passende rundt på koden, så jeg at kunne få det til at passe.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 04-04-05 18:10

Ok, havde vist ikke lige selv læst det igennem før jeg sendte... Håber det tiltrods giver lidt mening...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 05-09-05 22:45

Jeg er lige blevet opmærksom på \Floatbarrier kan benyttes til at løse dit problem. Har ikke lige selv prøvet at bruge den, så ved ikke lige hvordan og hvorledes det virker. Men du kan måske se mere i den følgende fil, hvor den er nævnt på side 30:

http://www.student.dtu.dk/~latex/intro/avanceretkursus-2005-03-16.pdf