/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke åbne windows.
Fra : marcussen1
Vist : 391 gange
100 point
Dato : 02-04-05 20:31

Jeg har 2 pc'er. Den ene har jeg ingen problemer med at åbne. Den anden fortæller mig hver gang jeg forsøger at åbne, at der ingen HDD er. Hvis jeg bytter de 2 HDD om, kan jeg godt komme på med pc nr 1, men ikke med nr.2. Hver gang får jeg at vide, at der ingen HDD er. Måske er nogen, der har "pillet" ved et eller andet, der er flere, der har adgang til til begge pc'er. Jeg har forsøgt at formatere HDD på pc nr 2, det kan heller ikke lade sig gøre, for den fortæller, at der ingen HDD er. Er der en eller flere af de "kloge", der har en løsning?.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-04-05 20:51

sidder jumper rigtigt på dem så der ingen konflikter er mellem slave og master

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 02-04-05 20:55

Så må jeg lige spørge, hvordan jumpers skal sidde, jeg er temmelig bar.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 02-04-05 20:57

Når jeg hat forsøgt at formatere, får jeg at vide, at der kun er et "A-drev". Det er med KILLDISK

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-04-05 20:59

SE PÅ OVERSIDEN AF HARDDISKEN OG DER ER EN YEGNING OM HVORDAN,MEN ER DER 2 PÅ SOMME KABLE MÅ DE IKKE VÆRE MASTER MASTER MEN SKAL VÆRE MASTER DEN ENE OG SLAVE DEN ANDEN MEN KUN VED 2

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-04-05 21:00

men hvad siger den ellers ved opstart før du skiller den ad

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-04-05 21:03

hvilken pc er det er den ny...elllers 6-7 år

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 02-04-05 21:32

xou.......
jeg forstår ikke helt dine spørgsmål, den "dumme" HDD er ca 2 år gammel. Men som tidligere skrevet, på PC nr 1 virker begge HDD perfekt, men i´kke på PC nt 2. Jeg troede, at jeg så kunne for matere HDD'en og begynde forfra, (det var et problem, men ikke uoverstigeligt) det kunne jeg heller ikke. Jeg ville faktisk gerne nøjes med at formatere HDD, så kunne jeg begynde helt forfra, (jeg har alt gemt, så det er ikke noget problem).

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-04-05 23:41

ok,prøv med en af gangen i pc 2.eller byt om på dem på kablet..

....

i bios skal du osse kunne se dem,den tryk delete under start af pc.
fdisk opretter og sletter partitioner men er den ntfs ikke fat som er et format win2000/xp bruger kan du ikke se dem via fdisk men med boot fra xp/win2000 cdrom sættes osse til i bios - save and exit når du forlader den,kan du via windows indstallation proces formatere og oprette partitoner...

.....

her guide til fdisk:
http://riversen.dk/flash/fdisk/fdisk.php
og til at indstallere xp med:
http://riversen.dk/flash/winxp_install/install.php

.....

er der mere ??? så skriv kig lidt i bios efter harddisk,skriv evt fejl den skriver når harddisk ikke bliver fundet....

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 02-04-05 23:44

det kan være dit bundkort er gået sig en tur eller din bios kan ikke find din hdd tjek i din bios

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 02-04-05 23:46

hvis det er en compaq skal du trykke f10 for at komme i bios

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 02-04-05 23:53

Som jeg forstår det:
På pc nr. 2 kan du ikke boote op på hverken Hd1 eller hd2. Computeren kan ikke "se" HDD
Forslag:
Set den Hd i computer 2 du vil bruge.
Gå ud i BIOS og "autodetect" harddisken.
Kan ikke fortælle dig eksagt hvordan du gør det, da det er afhængig av hvilken BIOS der er på bundkortet. Har du ikke været i BIOS før, så prøv at finde ud af hvilken bios du har, så kan vi prøve at guide dig.
Hilsen tukols

Accepteret svar
Fra : aaron

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-05 13:42

Hvis din HDD virker perfekt i PC1, men ikke i PC2, kan jeg komme i tanke om følgende mulige forklaringer:

1) Din IDE-port på bundkortet er defekt. Prøv at sætte HDD på den anden IDE-port og se om du kan komme i kontakt med den der. Der er som regel to. Pil CD-ROM og DVD-drev fra og sæt HDD på i stedet. Sæt derefter BIOS til at autodetecte drevet.

2) Dit fladkabel til HDD er defekt. Prøv med et andet kabel.

3) Strømtilførslen til HDD er defekt. Prøv med et andet strømstik. Der er som regel et par stykker ledige.

4) BIOS kan ikke finde HDD. Prøv også her at autodetecte HDD.

5) Masterbooten er defekt. Jeg kan ikke huske kommandoen i XP (vistnok FIXBOOT), i win 98 hedder den FDISK /MBR

//aaron

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 03-04-05 17:28

Tak for svaret aaron.
Det var kablet, pkt 2, den var gal med. Efter udskiftning virker alt perfekt igen, tak for hjælpen og de andre svar jeg fik.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 03-04-05 17:47

Det er herligt når man kan hjælpe. Takker for pointene.

//aaron