/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bøde for overvågningscamera?
Fra : alimak
Vist : 810 gange
200 point
Dato : 02-04-05 17:20

Jeg har en ven der har fået beslagelagt sit overvågningscamera og monitor, og fået en bøde på 2400 kr for at overvåge sin egen ingangsdør på sit rækkehus.Det skal siges at man kunne se mer enn ingangsdøren da cameraet var rettet ud fra huset. Har politiet hjæmmel til dette?
alimak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-05 17:32

Man må ikke overvåge offentlige steder, fortov eller vej

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 02-04-05 17:48

Ja, det har politiet hjemmel til, og selv om det kun havde været på vennens egen grund der blev filmet, kan det ske at være ulovligt:

Fra Lov om forbud mod overvågning:

Lov om forbud mod overvågning mv. regulerer både offentlige myndigheders ogprivates tv-overvågning. Loven indeholder i § 1 et generelt forbud mod privatestv-overvågning5af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes tilalmindelig færdsel.6Forbudet i loven omfatter jf. lovens § 1, stk. 1modsætningsvis ikke private lokaler og lignende.Der findes i lovens § 2 en række undtagelser til forbudet i § 1, hvorved bl.a.overvågning af visse virksomhedsområder lovligt kan foretages af den, der harrådighed over området. Der findes endvidere undtagelser for overvågning af1www.legalriskmanagement.com, jan@extuto.dk.2Artiklen er således afgrænset i forhold til straffelovens § 264a, der fastslår at den, somuberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffesmed bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp afkikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer. Reglerne istraffelovens § 264d om uberettiget videregivelse af billeder mv. behandles heller ikke iartiklen.3De i artiklen nævnte udtalelser fra Datatilsynet kan findes på www.datatilsynet.dk.4Lov nr. 278 af 9. juni 1982 som ændret ved lov nr. 1016 af 23. december 1998, lov nr.939 af 20. december 1999 og lov nr. 257 af 28. maj 2002.5Selve opsætningen af et overvågningskamera af bevismæssige årsager også er forbudtjf. lov om forbud mod tv-overvågning § 1, stk. 2, sidste punktum.6Til brug for fastlæggelsen af det stedlige anvendelsesområde, kan normalpolitivedtægten§ 2 (enhver offentlig eller privat gade, vej, plads, bro, tunnel, passage, sti, trappe ellerandet lignende areal, der benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter) ogfærdselslovens § 1 (vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flerefærdselsarter).

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-05 17:51

Ved ikke helt hvad der skete med tekstopstillingen her, og hvorfor det der legalriskmanagement og den mailadresse kom ind midt i det hele

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-04-05 23:47

dova -> var det noget tekst du kopierede ???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-04-05 23:52

Hej alimak
Tja, jeg tror faktisk osse de har hjemmel til det (politiet) desværre

.............. men jeg er osse tilbøjelig til at tro, at din ven har haft "andre" grunde til at foretage denne overvågning
Hvis han ikke har pralet med det, eller på anden måde råbt op om sin overvågning -
hvorfor skulle politiet så komme for at fjerne hans udstyr ?????
At man sådan har et elektronisk "kikhul" ved sin yderdør, tja, lad være med at sige det til enhver
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 00:02

Ja, benny, fra Lov om forbud mod overvågning.

Og det var på en en pdf-fil jeg havde liggende, men der skete et eller andet og så kom der en rude om Adobe-reader, at filen var beskadiget og ikke kunne repareres, men hvorfor det der er midt i det hele aner jeg ikke

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-05 11:12

Der er slet ikke nogen tvivl om, at hvis man kan se noget som helst uden for mandens egen matrikel så er det ulovligt.
Man må end ikke lave automatisk overvågning for at beskytte sig mod hærværk eller chikane hvis dem man vil overvåge befinder sig på offentligt område.
Han må derimod gerne anvende et kamera som han selv fysisk betjener så det er kun den automatiske overvågning der er forbudt.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 03-04-05 20:04

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-04-05 20:06

Politiet målte op at cameraet kunne se over 100m ned ad gaden, det var nok det de ikke kunne li.
alimak