/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
køleskab/vindue lejet lejlighed
Fra : kessecool123
Vist : 1402 gange
50 point
Dato : 02-04-05 13:58

jeg har en lejet lejlighed 2 værelse. få den første er mit vindue i stykker har rykket lejer i 2 månderen der
er ikke sket en dyt,
i mandags gik mit køleskab i stykker jeg ringer til udlejer han lover og tjekke det nu er det lørdag og har ikke hørt en dyt endnu ? hvis der nu går f,eks 3 uger før jeg får lavet mit køleskab,
kan jeg så kræve afslag i hus lejen for ikke haft brugeligt køleskab i 3 uger f.eks
hvad er reglerne og kravene ved lejet lejlighed..
på forhånd tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-04-05 14:02

kontakt LLO
du kan lige kigge lidt her:
http://www.llo.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-05 16:44

Vinduet er helt klart udlejers ansvar at holde i orden.
M.h.t. køleskabet, er det også udlejer (hvis det var i lejligheden) der skal stå for det, medmindre det står i din lejekontrakt at du selv skal stå for reparationer.

Og det er for dårligt, hvis køleskabet ikke virker, at udlejer ikke har fået det ordnet endnu.
Så det skal du ikke finde dig i.
Klag til ham igen, og sig til ham at det skal ordnes NU, ellers klager du til LLO.

mvh dova

Kommentar
Fra : kessecool123

Dato : 02-04-05 19:17

oki tak for alle svare.

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 11-04-05 15:54

Når du nu tager kontakt til udlejer - igen - så sørg lige for, at du sender en skriftlig opfordring om at få lavet køleskab og vindue til ham. Du kan med fordele sende denne opfordring anbefalet. Reagerer han ikke på denne i løbet af få dage bør du kontakte LLO eller alternativt selv indbringe sagen for Huslejenævnet i den kommune, du bor i. Dette skal gøres skriftligt og du skal vedsende kopi af brevet til udlejer samt en kopi af lejekontrakten.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-04-05 00:16

HVIS DER STÅR I DIN LEJEKONTRAKT, DU SELV HAR VEDLIGEHOLDELSE AF LEJLIGHEDEN, ER BÅDE VINDUE OG KØLESKAB DIT EGET PROBLEM, SÅFREMT DET VAR I ORDEN VED INDFLYTNING OG DET IKKE SKYLDES ALM .ÆLDE.

SÅ MÅ DU SELV KØBE ET ANDET KØLESKAB OG SELV STÅ FOR REP. AF VINDUET, DER STÅR I LEJELOVEN, AT DU SELV SKAL SØRGE FOR AT VEDLIGEHOLDE DET LEJEDE SÅ DET TIL ENHVER TID ER I ORDENTLIG STAND.
JEG VED GODT DET IKKE LYDER GODT I EN LEJERS ØRER, MEN DET STÅ DER ALTSÅ. SÅ HVIS DIN UDLEJER ER SÅ FLINK AT UDBEDRE SKADERNE, SKAL DU BARE VÆRE GLAD. HAR HAN LOVET DET, SÅ BLIV VED MED AT RYKKE HAM FOR DET HVER 3. DAG.
GOD FORNØJELSE.
MVH AG112

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 13-04-05 10:28

Ag112: Det er - med alt respekt - ikke korrekt hvad du skriver.
Som udgangspunkt er "vedligeholdelse" kun tapetsering, maling og hvidtning, samt nødvendig udskiftning af nøgler og låse. Skal vedligeholdelsespligten udvides til at gælde mere, da skal det direkte fremgå af lejekontrakten! Derfor er det IKKE korrekt hvad du skriver, medmindre køleskab og vinduer er nævnt i lejekontrakten som tilhørende lejers vedligeholdelsespligt.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-04-05 11:59

DER ER BÅDE NOGET DER HEDDER INDVENDIG VEDLIGEHOLDELSE OG UDVENDIG VEDLIGEHOLDELSE, OG DET ER IKKE HELT FORNUFTIGT, HVAD DER ER UDVENDIG OG HVAD DER ER INDVENDIG

OG SOM JEG SKREV I INDLÆGGET "HVIS DET STÅR I DIN LEJEKONTRAKT" ER DU FORPLIGTET ...

HVIS IKKE DET STÅR I DIN LEJEKONTRAKT, SE LEJELOVEN §19-20-21 I KAPITEL VI,
HAR UDLEJER SOM UDGANGSPUNKT OGSÅ FORPLIGTIGELSE TIL AT HVIDTE OG MALE BOLIGEN, ELLER SÆTTE PENGE AF TIL DET. MEN PAS PÅ DER ER FLERE UNDTAGELSER.

MVH AG112

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 13-04-05 12:32

Ag112 - de nævnte genstande tilhører som bekendt den UDVENDIGE vedligeholdelse.
I lejekontrakten vil det typisk være afkrydset, at lejer hæfter for den INDVENDIGE vedligeholdelse. Dette er ganske korrekt ikke udgangspunktet i lejelovens kapitel VI, men det er den typiske ordning - hvilket også indiceres af, at dette spørgsmål er medtaget som et selvstændigt punkt i typeformular A, 8. udg.(og i øvrigt også i mange af de foregående typerformularer) ellers havde dette vel ikke været nævnt, men skulle være læst ud af § 11.
Det helt klare udgangspunkt er derfor, at køleskab og vinduer ikke er noget lejer hæfter for - med mindre dette er fraveget tydeligt i lejekontrakten. Se i øvrigt herom Karnovs note 116 til § 20, der omhandler den legale vedligeholdelsespligt.

Mvh
Clm1978

Ps: hvorfor råber du AG112?