/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
OBH Vejrstation med vindhastighed.
Fra : stig54
Vist : 1417 gange
70 point
Dato : 02-04-05 10:04

Er der nogen der har erfaringer med ovennævnte vejrstation, den er jo rimelig dyr. Er den pålidelig og viser den vindretning?
Alternativet er et ukendt mærke i den aktive Isenkræmmer til 999,-

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-04-05 10:23

Har selv købt en Thaiwaneser for nogle nogle år tilbage. Den fungerer fint. Jeg mener ikke at det er mærket der er vigtigt, men placeringen. Indholdet i Vejrstationen er formentlgt det samme.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-04-05 06:41

Placeringen havde jeg tænkt skulle være på skorstenen, kan den tåle det?
En anden men sværere mulighed er på tv-antenne der er meget høj og sidder på en valmet gavl, men jeg er bange for at det vil forstyrre tv-signalerne, give "støj"på fjernsynet???
Erfaringer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-04-05 19:36

Undskyld den lange ventetid, men jeg troede at du havde fået hjælp af andre for længst.

Skorstenen vil ofte være varm, og så kan du ikke stole på temperaturerne. Rundt i landet har DMU opsat nogle vejrstationer. Disse er altid placeret i en luftigt og skyggefuldt tårn af træ. Disse tillader udluftning, så temperaturmåleren dels er i skygge, dels bliver udluftet. Ingen af dine påtænkte placeringer er gode. Har du f.eks. et cykelskur eller et haveskur med en rimelig udluftning, vil det helt sikkert være bedre. Men udluftning er væsentligt, idet der ellers på varme sommerdage vil blive for varmt i skuret.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-04-05 20:50

Det er jeg klar over, det var nu mest placeringen af vindmåleren jeg tænkte på!!!!

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 70 point
Dato : 22-04-05 21:01

OK. Den skal så være så højt placeret at evt. kastevinde fra omgivende huse ikke indvirker på målingerne. Desværre kan dette også betyde at du får målt en vindhastighed og retning lidt for højt oppe i forhold til jordhøjden. Hvis du bor ude på landet, kan du placere den på flagstangen. Bor du derimod i bymæssig bebyggelse er det bedst at indkøbe 2 vindmålere og placere den ene højt. Den der i bymæssig bebyggelse er lavt placeret, vil altid være fejlbehæftet p.g.a. kastevinde imellem husene. Til den højt placerede kan du sagtens bruge såvel skorsten som TV-antenne men der er det vigtigt at vindmåleren er placeret helt i top, og altså ikke på siden af skorstenen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-04-05 21:04

M.h.t. Støj på Fjernsynet: Det tvivler jeg stærkt på. Det drejer sig om så forskellige freqvenser at det ingen betydning har.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 22-04-05 22:34

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-04-05 22:50

Helt fint Stig. Du kan jo altid komme ind med en kommentar her på et senere tidspunkt, og fortælle hvad du fandt frem til. Jeg vil som svarer altid modtage din kommentar. Hilsen Arne