/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
.swp fil i C: roden!!
Fra : Kennyrl
Vist : 474 gange
50 point
Dato : 14-09-02 13:27

Jeg har en win386.swp fil i roden af mit C drev, det havde ikke gjort noget hvis det ikke havde været fordi den fylder 500mb!!

Jeg har prøvet at slette den, men den bliver ved med at komme igen, er der nogen der kender problemmet og hvad man skal gøre??

ps. Mit OS er ME

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 14-09-02 13:40

Du kan ikke slette en .swp -fil. Det er en fil windows bruger i forlængelse af hukommelsen. HVIS du endelig vil bestemme størrelsen selv så højreklik på denne computer og gå ind i Indstillinger>Ydeevne>Virtuel hukommelse - og sæt fil størrelsen. Med en .swp-fil på 500 mb tyder det på at dit c-drev er temmelig stort, men det skulle ikke betyde noget. Normalt er windows udemærket til selv at styre dette - så hvis du ikke mangler plads og ikke er generet af din swapfil, udover du synes den er stor, så bare glem den

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-09-02 13:43

Hej
Swapfilen er en "god" fil, den benyttes til at swappe "skifte" data fra din RAM til din harddisk. De data den swapper er hypigt brugte data og sidst brugte data. På den måde sparer du tid, da du ikke skal hente de samme data på harddisken hele tiden.
Det kan være at du ikke syntes det er godt den ligger i roden på dit C drev, du kan da flytte den til et andet drev under ´"controlpanel" ->"system" ->"performance" ->"virtual memmory".
Du kan også selv ændre størrelsen af den, men som hovedregel er det bedst at lade windows selv styrre størrelsen.

Håber det var en hjælp

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-09-02 13:44

3 minnuter for sent

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 12:23

Tror oprigtigt at du vil være ked af at undvære din Swapfil.........

Kennyrl wrote:
> Jeg har en win386.swp fil i roden af mit C drev, det havde ikke gjort
> noget hvis det ikke havde været fordi den fylder 500mb!!
>
> Jeg har prøvet at slette den, men den bliver ved med at komme igen, er
> der nogen der kender problemmet og hvad man skal gøre??
>
> ps. Mit OS er ME

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 12:24

Kennyrl skrev:

> Jeg har en win386.swp fil i roden af mit C drev, det havde ikke gjort
> noget hvis det ikke havde været fordi den fylder 500mb!!
>
> Jeg har prøvet at slette den, men den bliver ved med at komme igen, er
> der nogen der kender problemmet og hvad man skal gøre??

Det er en fil som windows98/ME bruger som ekstra Ram.

Den plejer nu at være inde i windows mappen?

http://www.winhelp.dk/95v4.htm

Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 14:23

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
news:alv68h$1aonn$1@ID-157131.news.dfncis.de...
>>
> Den plejer nu at være inde i windows mappen?

Næææ.

Mogens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 14:32

M.N. skrev:

> "Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
> news:alv68h$1aonn$1@ID-157131.news.dfncis.de...
>>>
>> Den plejer nu at være inde i windows mappen?
>
> Næææ.

du tænker på XP og win2000 gør du ikke.

I win98 plejer den ihvertfald ikke at være i roden af c:\

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 14-09-02 16:05

- og hvis man kører Norton Utililities, kan man få programmet til at finde den hutigste disk at lægge den på......
- vi mangler bare at få at vide fra Kennyrl om det var svar nok eller han ville rode lidt mere med de 500mb?

Krible

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 16:48

Edmund skrev:

> I win98 plejer den ihvertfald ikke at være i roden af c:\

Jo den gør, hvis man kører med fast størrelse
på swapfilen.

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/
http://www.usenet.dk/grupper.pl
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 14-09-02 19:47

Den ligger i Windows-mappen i Win98/Me og windows styrer den meget godt , specielt i ME, men du kan godt flytte den til et andet drev.
Sørg for at du kun bruger det drev til swap-filen, ca 1½ gange større end din RAM, formattere eller defragmentere drevet, så swap-filen kommer til at ligge samlet, så virker windows meget hurtigere, når den har brug for virtuel hukommelse.
//Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 17:42

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
news:alvdo7$18ufe$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> I win98 plejer den ihvertfald ikke at være i roden af c:\

Jo.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-02 21:00

Swapfilen har INGEN fast placering, det er noget man selv bestemmer. Og den kan ændres til at ligge forskellige steder både i roden på et drev eller i en mappe.

Og swapfilen kan slettes, men bare ikke sådan som man gør normalt.

Problemet er bare at det giver nedsat performance, hvis man ikke har ret meget ram. SÅ alternativet er at sætte mere ram i maskinen, hvis man ikke ønsker en swap-fil af den størrelse. Gør man ikke det og bare sletter den går det ud over hastighed og du vil opleve at maskinen bliver sløv så det basker.

EN gylden regel er at alene det at du flytter din swap-fil væk fra c: til et andet drev giver dig større hastighed, måske ikke det vilde men en mærkbar ændring.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 22:01

Jesper G. Poulsen skrev:

> "Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
> news:alvdo7$18ufe$1@ID-157131.news.dfncis.de...
>> I win98 plejer den ihvertfald ikke at være i roden af c:\
>
> Jo.

Er det så win98se i snakker om.

I standard win98 skal man da pille lidt før swp havner i roden.
Jeg har installeret win98 masser af gange, og swp har altid været i
windows mappen.

Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 22:04

> > I win98 plejer den ihvertfald ikke at være i roden af c:\
>
> Jo den gør, hvis man kører med fast størrelse
> på swapfilen.

Jeg bruger fast swap på 512mb, der ligger i roden af c:\, men
jeg har tillige en win386.swp på 20mb i mappen c:\windows.
Det handler om win98se.

Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 14-09-02 23:36

Kig ind på http://www.xteq.com/ - med deres tweak-værktøj kan man sætte hvad man vil mht. swap, ram osv
Mvh
Krible

PS min swapfil ligger i c:\windows (win98se)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-09-02 23:50

Krible det er ikke nødvendigt med alle mulige værktøjer for at ændre swapfilens størrelse.
Det gøres sådan her :
Højre-klik på "Denne Computer", og vælg "Egenskaber".
Klik på fanen "Ydeevne" og klik på "Virtuel hukommelse".
Vælg hvilket drev swapfilen skal placeres på.
Angiv samme størrelse for "Minimum" og "Maksimum".
Klik på "OK" et par gange og genstart din computer.

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 15-09-02 09:29

Zonker - du læser vist ikke så godt - prøv at se hvad jeg skrev i starten.
Xteq - var ment til hvis man vil tvinge nogle ram-indstillinger i gennem, og derudover kunne indstille swap m.m. på samme tid.
Der er ingen grund til at stille på sin swapfil hvis man ikke har nogen problemer, men vil man stille, kan man jo lige så godt stille på det hele. Det er ikke nogen endegyldig regel at det går stærkere ved at flytte swapfilen til et andet drev - kun hvis det er hurtigere end oprindeligt.

ALTSÅ - vi har jo i tidligere indlæg været inde på hvor du stiller swap, men der skal der være plads til alternative metoder og det er da ikke noget du skal sidde og pådutte med dine noget standardiserede, "evigsaliggørende" og ikke altid korrekte svar rundt omkring i grupperne

Krible

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 07:22

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
news:am082v$1l2d9$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> Er det så win98se i snakker om.

Den partition jeg har 98SE på, der har swap-filen altid ligget i roden.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 08:49

>Er det så win98se i snakker om.
Tja det håber jeg da osse

>I standard win98 skal man da pille lidt før swp havner i roden.
>Jeg har installeret win98 masser af gange, og swp har altid været i
>windows mappen.
Jaaaa dygtig dreng
Edmund har altså ret!

Til andre der følger tråden:
Prøv lige at LÆSE hvad der står på denne side:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q240196&
Så er det vist banket på plads

--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-09-02 10:52

Krible..

Det er ikke korrekt, det du siger med at flytte swapfilen.

Hvis maskinen flytter en del rundt med data til og fra swapfilen og der ikke er megen hukommelse i forvejen, vil den køre ekstra langsomt hvis den samtidig skal swappe på det drev som er system-drevet, da den ikke kan få adgang til dataene samtidig.

Hvis du så flytter swapfilen, vil det går hurtigere, da data ikke er på samme drev. Og samtidig er dataene ikke så fragmenterede som de ville blive hvis swap-fil og system lå på samme disk. Husk på jo større fragmenteret et drev er des langsaommere arbejder det. Og hvis de skal swappe meget bliver det mere fragmenteret end højst nødvendigt.

OG Krible spørgsmålet lyder : "Jeg har prøvet at slette den, men den bliver ved med at komme igen, er der nogen der kender problemmet og hvad man skal gøre?? "

Altså har han/hun problemer med swap-filen og det er jo netop jeg svarer på og ikke alle andre mulige løsninger.

Og hvorfor skal man ændre på alt andet, når det kun er swapfilen og hukommelsen, som er problemet ?? Det er jo netop den attitude, med at ændrer man på noget kan man ligeså godt ændre på det hele (dit eget udsagn), der gør at mange maskiner fungerer elendigt, da folk desværre ikke altid ved hvad de har met at gøre. Eller får lavet nogle ændringer så ens maskineri ikke længere vil køre.

Jeg har aldrig bragt for dagen, at jeg har løsningen på alt og heller aldrig sagt at mine løsninger er det eneste der virker. Men når folk undskyld udsagnet, leverer noget som mildest talt er forkert eller de hårdnakket påstår fungerer fordi de ikke rigtigt kan huske hvad de lavede, eller tror de ved ALT om IT, er det jeg farer i kridthuset.

Selvfølgelig tager jeg fejl, det gør alle, men nogle mennesker ved mere end andre og sådan vil det altid være. Kan man ikke lide det faktum, at andre ved mere end andre og man får forklaret hvordan det hænger sammen, skal man ikke deltage i de diskussioner som foregår på kandu og andre steder på nettet. Erfaringsudveksling er nu engang baseret på at nogle ved mere end andre og "lærer" dem hvordan virkeligheden hænger sammen.

Og fordi man har købt sin PC'er og rodet med den i fritiden er man absolut ikke verdensmester i at anvende IT, tværtimod. Jeg tror og ved at erfaringen fra professionel omgang med IT i jobmæssig sammenhæng giver den nødvendige erfaring, som man ikke kan opnå ved at rode med det i sin fritid alene.

Og når der kommer et svar og tip fra mig, er det ofte med baggrund i egne erfaringer om hvordan man gør og ikke gør.

Hvis du kigger dig omkring vil du ikke se svar fra mig omkring VB programmering, C++, clusterløsninger, exchange eller NET da jeg intet kender til disse ting.

Mht. til alt det andet skrammel i dit indlæg som ikke hører hjemme i dette indlæg må jeg henvise dig til kandu.dk gruppen.

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 15-09-02 12:17

Zonker skriver:
>OG Krible spørgsmålet lyder : "Jeg har prøvet at slette den, men den bliver ved med at komme igen, er der nogen der >kender problemmet og hvad man skal gøre?? "

>Altså har han/hun problemer med swap-filen og det er jo netop jeg svarer på og ikke alle andre mulige løsninger.

Der er ikke noget der tyder på at vedkommende har problemer med swap-filen, vedkommende lyder mere overrasket over at den fylder så meget!

>Og hvorfor skal man ændre på alt andet, når det kun er swapfilen og hukommelsen, som er problemet ?? Det er jo >netop den attitude, med at ændrer man på noget kan man ligeså godt ændre på det hele (dit eget udsagn), der gør at >mange maskiner fungerer elendigt, da folk desværre ikke altid ved hvad de har met at gøre. Eller får lavet nogle >ændringer så ens maskineri ikke længere vil køre.

Som du selv er inde på i tidligere indlæg - så kan swapfilen kun afskaffes - eller minimeres kraftigt ved at indstille på RAM-hukommelsen - altså er forslaget xteq, hvor du har alle indstillingsmuligheder samlet

>Jeg har aldrig bragt for dagen, at jeg har løsningen på alt og heller aldrig sagt at mine løsninger er det eneste der >virker. Men når folk undskyld udsagnet, leverer noget som mildest talt er forkert eller de hårdnakket påstår fungerer >fordi de ikke rigtigt kan huske hvad de lavede, eller tror de ved ALT om IT, er det jeg farer i kridthuset.

- netop!!

>Selvfølgelig tager jeg fejl, det gør alle, men nogle mennesker ved mere end andre og sådan vil det altid være. Kan man >ikke lide det faktum, at andre ved mere end andre og man får forklaret hvordan det hænger sammen, skal man ikke >deltage i de diskussioner som foregår på kandu og andre steder på nettet. Erfaringsudveksling er nu engang baseret på >at nogle ved mere end andre og "lærer" dem hvordan virkeligheden hænger sammen.

OK til erfaringsudveksling - prøv at dele dine erfaringer mere, end tale ned til folk

>Og fordi man har købt sin PC'er og rodet med den i fritiden er man absolut ikke verdensmester i at anvende IT, >tværtimod. Jeg tror og ved at erfaringen fra professionel omgang med IT i jobmæssig sammenhæng giver den >nødvendige erfaring, som man ikke kan opnå ved at rode med det i sin fritid alene.

Jeg ved ikke hvem du hentyder til?

>Og når der kommer et svar og tip fra mig, er det ofte med baggrund i egne erfaringer om hvordan man gør og ikke gør.

Ja det kan man virkeligt se rundt omkring

>Mht. til alt det andet skrammel i dit indlæg som ikke hører hjemme i dette indlæg må jeg henvise dig til kandu.dk >gruppen

Yep! er på vej derover - glæder mig!

Krible

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 15-09-02 16:14

Jeg vil give zonker lidt ret i det han siger!
Men hovedreglen er at jo mere RAM du har, jo mindre brug har du for virtuel hukommelse.
1½ gange RAM, det er bare sådan en standardregel for de fleste computere, men hvis du har installeret en hel masse extra RAM, så gælder der andre regler.
Windows styrer det som regel meget godt selv, så længe dit drev er ikke alt for meget fragmenteret, så defragmenter' drevet en gang om ugen, så skulle der ikke være de store problemer.
Ellers, som zonker siger rigtigt, flyt swap-filen til en specielt oprettet partition:
Højre-klik på "Denne Computer", og vælg "Egenskaber".
Klik på fanen "Ydeevne" og klik på "Virtuel hukommelse".

Det ville være godt at ha' Partition Magic, den kan det hele og flytte partitioner uden at miste data, som du ellers gør, når du bruger FDISK.

//Claus