/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
nedgang i BAR måling...
Fra : yrsas
Vist : 591 gange
10 point
Dato : 01-04-05 18:29

hejsa,
vi har overtaget et hus med et 10 år gammelt Junckers naturgasfyr.
Jeg kan se at min "bar" måler falder selvom jeg lige har hældt vand på (til ca 1,5 bar).
Hvorfor falder måleren? hvad betyder det? hvad skal vi gøre her fra?
Har en gammel brugsanvisning, men den hjælper os med info på dette punkt. Anvisningen er mere en installationsfolder. Kan man få en korrekt opdateret brugsanvisning et sted?
Håber det er nogen der kan gi et godt råd!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-05 18:49

Fald på måleren plejer at betyde vandtab, altså en utæthed et eller andet sted i systemet.

Så hvis den fortsætter med at falde, så hæld vand på igen og se om den stadig gør det.
Og hvis, så skal du i gang med at lede efter utætheder i dit varmeanlæg.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-04-05 19:06

Højst sandsynlig er gummimembranen i trykekspansionsbeholderen blevet træt, og giver efter over nogen dage.

Måske skal den skiftes, eller du kan få trykket pumpet op, men selve beholderen er ikke dyr, det er udskiftningen der koster lidt.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-05 20:35

Det kan også skyldes luft der er kommet med ind under påfyldningen fra slangen, dette kan enten være udluftet automatisk eller manuelt, men det sidste ved du jo om du har gjort. Mange anlæg har en automatisk udlufter mener jeg.
Prøv som dova skriver at fylde vand på igen, lad slangen blive fyldt med vand fra fyret før du skruer den helt fast på vandhanen så undgår du for meget luft.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 01-04-05 20:42

kontroller evtl. hele anlægget for utætheder. specielt ved ventiler, hvis du har skjulte rør i enten gulv eller væg skal du kontakte en vvs installatør, som evtl. kan trykprøve anlægget. Håber du har tegnet en rørskadeforsikring.Installatøren kan også tjække trykekspansionsbeholderen for dig.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 01-04-05 20:47

da Junkers kedler i dag er overtaget af Bosch skal du kontakte dem for den rigtige vejledning. Linket giver kun mulighed for at finde vejledninger til nyere kedler.

www.bosch.dk/content/language1/html/2383.htm