/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sletning af XP
Fra : laurenzio
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 14-09-02 10:29

En af mine venner prøver at slette XP fra hans maskine, men får konstant error meddelelser.
Hans maskine er "født" med win 98 som han ønsker at vende tilbage til (XP`ern er en 180 dages trialversion)
Hvordan slettes XP lettest og totalt?
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 14-09-02 11:17

Hvis din ven sætter en helt ny harddisk i maskinen vil han selvfølgelig kunne installeret 98'eren, da harddisken jo er tom. Det er også min erfaring, at når først XP er installeret, så er det ikke lige sådan at fjerne den igen.

Du skal derfor slette alt på harddisken med programmet fdisk.exe. Gør følgende:

1) Sæt en tom diskette i drevet, formatter den som en systemdiskette. Kopier filen fdisk.exe fra harddisken over på disketten.

2) Boot på disketten.

3) Kør fdisk fra disketten og slet alle partioner. HUSK FORINDEN AT TAGE BACKUP AF DE FILER, DU VIL GEMME.

4) Nu er harddisken helt tom og I kan uden besvær installere 98'eren igen.

Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 14-09-02 11:19

Du kan jo gøre det med en FDisk eller GDisk og så installere fra bunden Ellers er det et lidt længere projekt hvor man går ud i MS-Dos mode og ændrer nogle af de styrende filer og det kan nemt blive noget juks !!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 09:38

laurenzio skrev:

> En af mine venner prøver at slette XP fra hans maskine, men får
> konstant error meddelelser.
> Hans maskine er "født" med win 98 som han ønsker at vende tilbage til
> (XP`ern er en 180 dages trialversion)
> Hvordan slettes XP lettest og totalt?

Har han en bootmenu så han kan vælge mellem 98 og XP.

Kører XP med ntfs filsystem

Mvh Edmund

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-02 12:32

Hej laurenzio

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på

"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen, og den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win98 bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne finde dine harddiske og indstallere win x.

Godkendelse af svar
Fra : laurenzio

Dato : 14-09-02 12:50

Tak for svaret DK, dèn var lige til at gå til
Også tak til jer andre for hurtig respons.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-02 13:29

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
news:alush0$18nv2$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> laurenzio skrev:
>
> > En af mine venner prøver at slette XP fra hans maskine, men får
> > konstant error meddelelser.
> > Hans maskine er "født" med win 98 som han ønsker at vende tilbage til
> > (XP`ern er en 180 dages trialversion)
> > Hvordan slettes XP lettest og totalt?
>
> Har han en bootmenu så han kan vælge mellem 98 og XP.
>
> Kører XP med ntfs filsystem
>
> Mvh Edmund
>
hvis format c: ikke virker fra hans win98 start diskette så prøv med fdisk,
slet den partition XP ligger på, opret en ny og formater den til fat32