/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hunnerup??
Fra : hunnerup2
Vist : 2627 gange
200 point
Dato : 01-04-05 13:00

Hejsa
Jeg er ny indenfor det her.. Har fået en bog over alle i familien om fortiden. Slægtsbog. Men der er meget som jeg ik forstår mig på.
Hvordan finder jeg mere dybe gående oplysninger f. eks. som historie om deres hverdag eller levestandart??
Min far: Gunnar hunnerup klausen f 25 august 1936 i høstrup(haderup som det sted hvor han er opvokset)Død i 1991.
Min farfar: Hugo Viggo Klausen f.1 april 1897 på Højsgård,haderup.Død 27 maj 1981
Min farmor: Jenny Hunnerup Nielsen f. 23 oktober 1904 i Ålbæk Lime. Død 1 august 1977
De giftede sig i 1931 1 april i Haderup Kirke.
Og så om hvor langt man kan gå tilbage i tiden?? Kunne være lidt interessant og se.
På Forhånd mange tak
Charlotte hunnerup
Hunnerup2@hotmail.com

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 01-04-05 14:12

Hej
Du skal prøve at kigge på http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/ - det er sttens arkivers hjemmeside, der vil du få at hvide havd der står i de enkelte arkivalietyper som f.eks. folketællinger, kirkebøger, skifteprotokoller Lægdsruller osv.
du skal også være velkommen til at bruge de links der ligger på min hjemmeside http://www.lisbjensen.dk

god fornøjelse

Lis

Kommentar
Fra : hunnerup2

Dato : 01-04-05 14:16

Hejsa lis.
Mange tak for hjælpen til dig. Og er der flere som måske kan hjælpe mig eller ved /keder noget til personer er jeg meget interessert i oplysningerne.
Charlotte

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 01-04-05 14:55

hej challotte.
jeg er også ny i faget, men min farbror har været gift med en gudrun hunderup nilsen.
men det du søger er hunnerupuden d.
hilsen herluf

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 01-04-05 14:56

hej challotte.
jeg er også ny i faget, men min farbror har været gift med en gudrun hunderup nilsen.
men det du søger er hunnerupuden d.
hilsen herluf

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 01-04-05 16:22

Hej Charlotte!
Det kan være svært at finde oplysninger om deres hverdag, medmindre de har skrevet dagbog og den er bevaret.

Du skriver, at du har fået en slægtsbog. Hvis den kun går tilbage til din farfar/farmor er der ikke meget "slægtsbog" i den, men de er måske forgreninger til en anden person?

Du kan se hvor de. f.eks. tjente/arbejdede ved deres vielse, det står som regel anført. Så skal du se i kirkebogen (KB´en) for det, sogn de blev viet i.

Måske kan du være heldig at inde noget om dem, på det lokalarkiv, som de boede i som voksne, eller i en evt. nekrolog i den lokale avis (aviserne for de sidste 100 år, er som regel at finde på de lokalarkiver, som området omfatter).

Men først og fremmest: Spørg de nulevende om de gamle afdøe, måske husker de noget? Dernæst spørg de gamle nulevende om deres og deres kæres liv, det er én af de måder, du kan videreføre slægtens historie. Husk at spørge alle i familien/deres venner om lån af foto, til din egen slægtsbog.

Held og lykke.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-05 17:26

Er det virkeligt de ældste i din slægtsbog?:
Min farfar: Hugo Viggo Klausen f.1 april 1897 på Højsgård,haderup.Død 27 maj 1981
Min farmor: Jenny Hunnerup Nielsen f. 23 oktober 1904 i Ålbæk Lime. Død 1 august 1977

Så kan det blive svært at hjælpe dig med dette:
>Og så om hvor langt man kan gå tilbage i tiden?? Kunne være lidt interessant og se.

Haderup er jo helt klart:
mllem Viborg og Holstebro, vest for Kongenshus mindepark, Høstrup ligger der i mellem.

Men Ålbæk findes jo flere steder, og der ligger et Hunderup syd for Bramming.
Men mon ikke din farmor kommer fra Ålbæk i Vest Salling nord for Lihme?
Hvis det er rigtigt, hvorfra mon Hunnerup tilnavnet så kommer fra??

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-05 18:04

Måske kan Bente her hjælpe dig videre?
"
Slægtsforskning i Hunnerup-familien (Ainos mormors slægt)
v/Ainos kusine Bente Grønborg Jakobsen
"
med Email: jakkekobsen@mail.tele.dk

Fundet her:
http://slej.dk/henning/links.htm

Svend

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 01-04-05 19:29

Hej Charlotte
Med hensyn til at din farmor og farfars aner, så kan du finde dem på landsarkivet eller rigsarkivet, men mange lokalhistoriske arkiver/stadsarkiver har også oplysninger for den egen hvor din farmor og farfar er født i. De lokalhistoriske arkiver har også mange andre spændende oplysninger. Herunder ofte aviser og andre lokalhistorisk interessante oplysninger. Så jeg vil anbefale dig at søge til det lokalarkiv der dækker deres fødesogn og tale med dem først.
I kirkebøgerne kan du finde data fra omkring 1920'erne og tilbage til omkring 1760'erne. Afhængigt af hvilke sogne det drejer sig om. Derudover findes rigtig mange oplysninger i andre arkivalier, men start med kirkebøgerne, så er du godt på vej.
I nyere tid er det meget sværere at få adgang til oplysninger. Derfor vil jeg anbefale at du starter med at finde din farmor og farfars forældre og data i kirkebøgerne.
Hilsen
Bronno

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-05 19:40

Den 17 årige Jens Hunnerup herunder er måske Jennys far?
"
viborg, Rødding, Lihme, Nørhede by, , gaard, 3, FT-1890
Anders Kristian Nielsen, 48 , Gift, husfader, gaardejer, Solbjerg, Thisted amt
Kirstine Jensen, 49 , Gift, husmoder, , Nykøbing, Thisted amt
Niels Kristian Andersen Nielsen, 20 , Ugift, barn, , Karby, Morsø Thisted amt
Jens Hunnerup Andersen Nielsen, 17 , Ugift, barn, , Nykøbing, Thisted amt
Else Marie Andersen Nielsen, 15 , Ugift, barn, , Nykøbing, Thisted amt
Ane Katrine Kirstine Nielsen, 7 , Ugift, barn, , Lihme
"
Og hunnerup slægten stammer altså fra Mors,
Svend

Kommentar
Fra : hunnerup2

Dato : 02-04-05 16:02

Hejsa alle
Jo min bog om fam. går langt tilbage og er skrevet af en Kristian Vendel Klausen, Haderslev.
Og ja der en masse som hedder Hunnerup på mors. Men har ladet mig fortælle at de ik høre til min gren.... Oj ja det er Lime hun kom fra min farmor. Ved at min farfar var en bonde med en stor gård i Haderup. Og så er der en som er som har sit navn på en minde´sten i Kongenshus. Peder Klausen hed han.
Måske min farfars gård hed Højsgård/Gråstensminde?????
Nå men nu må jeg jo se om jeg kan tyde den bog ordenligt. Synes godt nok det er svært.....
Go lørdag og håber alle nyder det gode vejr....
Charlotte Hunnerup

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 02-04-05 16:33

>>Hvordan finder jeg mere dybe gående oplysninger f. eks. som historie om deres hverdag ...
>>Og så om hvor langt man kan gå tilbage i tiden?? Kunne være lidt interessant og se.

>Jo min bog om fam. går langt tilbage og ...

Det første spørgsmål er klart nok, men vanskeligt at svare på i dette forum.

Det andet forstår jeg ikke?
Hvis du ønsker hjælp til at komme længere tilbage i tiden, må du jo oplyse om de ældste i din slægtsbog,
ikke kun dine forældre og bedsteforældre.
Det tog os lang tid at komme fra Haderup til det rigtige Ålbæk(ved Lihme, ikke Lime) og videre til Mors;
noget som tilsyneladende allerede står i din slægtsbog...

>Men har ladet mig fortælle at de ik høre til min gren
Der er i hvert fald én af dine sandsynlige slægtninge i Lihme, der stammer fra Nykøbing Mors.
hilsen Svend

Kommentar
Fra : hunnerup2

Dato : 02-04-05 21:47

Hej svend
Ja men i min stod der Lime... Har bare ladet mig fortælle at det ik var til vores fam. (mors).Men den er også delt ind i flere afsnit.Og jeg har fokuseret mest på min farfar Hugo. men føste side i min bog ud 64 starter sådan her:
Forslægt, anerne forud for Peder Klausen.
Ane 8: Claus Pedersen, f. 26-1-1825. Sdr.toftskov, jegindø: Forældre Peder sørensen Svejgård og Karen Marie Clausdatter osv og ja der er meget og hvis man kunne forstå alle oplysningerne og få det sat sammen. Så er der en hel historie om mine forfædre. Ved du om der et sted man kan få hjælp til at tyde sådan en bog????
Men kan godt se at der er mange by navne som ligger omkring limfjorden og opad i landet...
Men gad vide om der er nogle som står mig nærmere end man lige regner med?? Har nemlig ik ret meget tilbage af min familie og har faktisk kun haft kusiner ingen fætre da min storbror er den eneste drengebarn.
Men nu skal jeg ik tage mere af Jeres tid. Må se om jeg kan få tydet dennne bog
Charlotte Hunnerup, Herning

Godkendelse af svar
Fra : hunnerup2

Dato : 02-04-05 21:48

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-05 09:47

>Ved du om der et sted man kan få hjælp til at tyde sådan en bog????

På biblioteket kan du låne bøger om slægtshistorie, nummer system og teknik...

Mere direkte personlig hjælp: Prøv at kontakte inge lise her, jeg er sikker på hun kan hjælpe dig.
Tak for de mange points, God Vind Fremover, Svend
"
F.03 Slægtshistorisk Forening Herning (S 2.3.1970)
Ingelise Løvenholt Nielsen, Granly 1, 7451 Sunds
Tlf. 97 14 16 32
E-mail: ingelise.egil.nielsen@mail.tele.dk
"

Kommentar
Fra : VagnSøs

Dato : 03-06-12 21:26

Er der nogle der kan give oplysninger om: Vagn Hunnerup - født d.6-4-1918.
Adopteret i 1918 af: Søren Mikkelsen Hunnerup (født d.5-1- 1884)i Nykøbing Mors
Og Dorthea Dahl Hunnerup (født d. 8-11 1887) i Holstebro.
I 1916 boede de i Rindom.
I ca. 1925 boede de i Ringkøbing.
Vagns fødenavn: Jørgensen.