/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med Win98
Fra : gnilbo
Vist : 476 gange
200 point
Dato : 31-03-05 14:55

Hej !
Min svigerfar har problemer med sin gamle PC. Han har vist nok haft besøg af noget skidt på sin PC, og jeg har forsøgt at rense den så godt som muligt - bl.a. med Stinger.exe (den fant intet), Ad-Aware (der var flere dialers) og så naturligvis ved hjælp af hans virusscanner (den fandt heller ingenting) fra Norman. Hans problem er nu, at der er visse sider, han ikke kan komme ind på - f.eks. Netbank eller Tipstjenesten. Andre sider virker fint - f.eks. DMI eller Jubii. TDC siger, at han skal geninstallere Win98, fordi en trojan har beskadiget Windows, men det kræver jo en hel del, og de gamle programmer bliver slettet. Han har dog den sidste update-CD-Rom fra Microsoft. Selv om jeg har lavet ovennævnte "oprydning", så spørger hans Norman Firewall af og til, om et firecifret nummer må få adgang, og han svarer naturligvis nej. Hvad kan det være, der gerne vil have adgang? På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : gnilbo

Dato : 31-03-05 14:58

Glemte lige det vigtigste: Hvordan geninstallerer jeg Win98, og forsvinder de gamle ting virkelig?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 31-03-05 15:24

jeg ville prøve at lave en HijackThis-log og smide den herind

Kommentar
Fra : TCMathiesen

Dato : 31-03-05 15:37

Du kan Boote på din win98 cd og vælge at den skal prøve at reparere windows, men læs nu for du trykker næste. Og kun hvis du kan boote på dit cd rom drev nogle kan ikke.

http://www.avirus.dk/startf-prot.htm på denne side kan du hente 3 disketter mener jeg de er oppe på nu, når du har hentet dem og lagt på disketter, slukker du på og booter på disk 1 så kommer den selv og ber om de andre. Det kan være den kan finde noget mere på din pc.

Skriver den noget om hvilke trojan der har ødelagt noget???
Du kan også gå ind på www.symantec.dk og vælge at de skal køre en onlin scan på din pc og det koster narda.

Når du bruger AD-Aware skal du virklig passe på hvad du sletter under Negligible objects, for så er der flere ting der ikke virker. Man kan altid slette dem under scan summary uder problemer men de andre skal kun slettes hvis du ved hvad det er ellers går der ged i noget. Nogle gange hi hi

Kommentar
Fra : gnilbo

Dato : 31-03-05 17:05

Jeg er nu kommet ud til svigerfar og PC'en. Det viser sig, at de fleste hjemmesider fungerer fint, men der er problemer med sider, som han er gået ind på tidligere via hyperlinks. F.eks. www.tips.dk - her kommer der et "blankt" område oppe i højre hjørne, hvor der står "handlingen blev annulleret - der kunne ikke oprettes et hyperlink". Dette har den ikke gjort tidligere. Går han ind på sin netbank, så kan siden slet ikke åbnes, og sådan har det været lige siden jeg "ryddede op". Hvad siger I til dette ?

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 200 point
Dato : 31-03-05 17:31
Kommentar
Fra : TCMathiesen

Dato : 31-03-05 17:47

eller http://www.testby.dk/ og hent den gamle ver først.

Men det hjælper ikke på de filer som er ødelagt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-05 20:57

JVM ?

http://www.znn.dk/

..siger molokyle, der stædigt holder fast i Win98 SE

Prøv også i din browsers menu : Funktioner->Internetindstillinger...-> vælg fanen ; Avanceret og tryk på knappen [Gendan standarder]

En oprydning i registreringsdatabasen kunne måske også være en idé for at fjerne 'dangling references' fra 'gamle' installationer af div. programmer ?

http://tucows.tdconline.dk/preview/355220.html

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : gnilbo

Dato : 01-04-05 12:05

Tak for svaret hcma. Det viste sig, at der var blokeret for Explorer i Firewall'en.....men HiJackThis har også hjulpet på problemet med Dialers. Tak for det!