/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erstatning for prototype, fra svindel fi~
Fra : magnetx
Vist : 468 gange
120 point
Dato : 31-03-05 13:08

Hej jeg har sidste år i januar henvendt mig til en firma (engros handelsfirma) om at få et produkt i handel. Og har afleveret og lånt en prototype til dem, som de har videre sendt til Kina via deres agent, for at få den fremstillet i plastik, og få en serieproduktion igang, og så solgt i handlen. Og har løbende skrevet og spurgt om forløbet via mail, og har hele tiden fået svar at ja der ville lige gå 3-4 uger endnu, så ville den være klar, sådan har det været en helt år.
Og så har jeg nu spurgt mere direkte, og en bestemt dato, og få en kontrakt på en omsætning lige meget om de får prototypen i serieproduktion klar eller ej. (da det jo har taget meget længere tid end man kan forvente, og må betragte at de har forhalet sagen mest muligt)
Nu vil de så afbryde alt, og har iøvrigt bortskaffet min prototype, og bare kommer med dårlige undskyldninger.

Næsten alt står på mail, bortset fra en mundtlig aftale med økonomi procenter af indtjening som den ville indbringe. Men har på mail at de har bortskaffet prototypen.
Og de er også uforskammet på mail, når jeg minder dem om vores sag at de ikke har løst den endnu.

Men jeg ringer så og vil have erstatning for prototypen og indtjening for den manglende omsætning fra sidste sæson (sommersæson) De bare griner, og så tilægger noget i den mundtlige aftale som vi aldrig har talt om. Fx at når jeg låner dem prototypen, så skulle jeg regne med at aldrig se den igen, det har han aldrig sagt, for så havde jeg jo ikke lånt dem prototypen.
Og nu griner de bare stadig, kommer med dårlige undskyldninger, og han indrømmer at prototypen er bortskaffet og lægger røret på, og skriver på mail at sagen er afsluttet fra deres side

Hvordan står jeg juridisk, skal jeg gå til advokat, politiet, eller kan jeg stævne dem(firmaet) selv, med kravet om erstatning for prototypen og den manglende indtjening fra sidste sæson? Han har jo gentagne gange skrevet hvordan formen fra prototypen skulle se ud og laves, samt at han har mistet/bortskaffet prototypen.

Er diverse mail nok fra over et helt år, eller skal jeg trappe op med en diktafon (optage) og få ham til at indrømme også den mundtlige aftale?

Er der en paragraf jeg kan bruge, mod at han har bortskaffet min prototype (min ejendom), og han har indrømmet på mail og i tlf?

Har I nogle guldkorn hvordan jeg kan gøre det bedst?

med venlig hilsen

Magnetx

(tænk at man efterhånden næsten bør have en diktofon i inderlommen hver gang man skal lave en aftale, ud over skriftlige aftaler og mails.)

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 31-03-05 13:12

Dit helt store problem er jo i virkeligheden at du ikke har fået en skriftlig aftale, je ghar sendt teksten til en god ven som er advokat med speciale i den slags ting, jeg venter på hans udspil, men der kan jo nå at komme mange svar

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 31-03-05 17:04

Det her er så komplekst, at du straks bør henvende dig ved en advokat.

Som udgangspunkt er dem der har lånt noget også ansvarlig for at det kommer tilbage i samme stand minus normal slitage og ælde, som det man lånte. Derfor er firmaet som udgangspunkt erstatningsansvarlig for din prototype. Men kan du bevise de havde den? Det kommer jo an på hvad der står i dine mails.

Det der var aftalt i den mundtlige aftale kan ingen af jer rigtig bruge til noget, for det vil blive påstand mod påstand.

Om du skal møde op og optage? Det kqan du jo prøve, men i en retssag kan du ikke være sikker på at det vil blive godtaget, når den der optages ikke er klar over det. Men selvfølgelig kan man jo bruge det inden en retssag. Det er ikke ulovligt for en privatperson at optage sine samtaler, spørgsmålet er om de vil kunne registreres som bevis.

Men om udfaldet og hvad du skal og bør gøre kan ingen af os sidde her og gætte på uden at kende alle sagens akter. Vi kan sige som udgangspunkt og som du fremstiller det så.... Men det kommer jo an på så mange ting. Hvad kan bevises, hvad er skrevet, hvad er mailet osv.

Så mit råd til dig er at få fat i en advokat, med speciale i netop denne type sager. Det lyder da på mig som om du har en sag. Men måske det firma er så stort at de kan trække det ud i en evighed?
Du skal huske at tage din forsikring med til advokaten, da langt de fleste familieforsikringer dækker en hvis mængde retshjælp. Og er din husstandsindkomst lav nok skal du sende din årsopgørelse med, da du måske kan få fri proces.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 01-04-05 11:55

Dette svar modtaget fra en ekspert på området:

For det første vil det være særdeles vanskeligt at bevise at der rent faktisk er indgået en aftale og at der ikke blot var tale om nogle indledende øvelser, for det andet vil det være forbundet med ganske betydelige omkostninger at føre selve sagen. Omkostninger som langt vil overstige værdien af den prototype som han åbenbart har givet til firmaet.

Næste gang skal han sørge for at have aftalegrundlaget i orden inden han overgiver prototypen til et potentielt firma.

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 03-04-05 21:14

Tak for jeres svar.
Jeg har design beskyttelse på produktet, og var indleveret før jeg henvendte mig til "svindel" firmaet.
Jeg har jo firmaet indrømmelse at de har mistet prototypen, på mail. Så jeg synes jeg har rigtige gode kort på hånden.

Lyder da godt med at forsikring kan måske tage noget, og eller pga af lav indtægt.
Vender tilbage om nogle dage...

Synes det er utroligt at flere og flere prøver at lave handler med ala hvem der kan synde hinanden mest.
Det minder meget om byggebranchen, 1 skridt frem og 2 tilbage.
Og ikke så før i tiden hvor begge satte fart fremad og enighed, og begge var tilfredse med at lave gode handler med hinanden. Og det var nærmest kun på et håndslag. Men dengang var der nok heller ikke så mange advokater

Torben