/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
IE 6-problemer.
Fra : jensenaalborg
Vist : 500 gange
20 point
Dato : 13-09-02 21:22

Siden jeg fik opdateret min browser til 6'eren, så har jeg jævnligt haft et problem. Hvis jeg sidder og arbejder i ét browser-vindue og har brug for at surfe lidt i et andet - så er det ikke altid, at IE lader mig gøre det. Hvis jeg fx. sidder og skriver et indlæg i en debat, og har brug for at konfirmere nogle oplysninger, så åbner jeg et nyt browservindue og forsøger at følge et link i det. Men i de fleste tilfælde så vender IE af sig selv tilbage til browservindue 1 og følger linket deri - med den virkning, at mit debatindlæg i mange tilfælde er tabt. Det sker en sjælden gang at jeg 'får lov' at arbejde i to browservinduer efter mit eget valg - men som oftest er det altså IE, der bestemmer... Jeg kan heller ikke surfe i to vinduer af gangen, hvad jeg ofte gjorde med det 'gode gamle' IE 5 - fordi det ene browservindue er 'låst'. Hvad kan det skyldes - og hvorfor sker det kun nogle af gangene?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 20:24

Fri, 13 Sep 2002 19:22:03 GMT, skrev "jensenaalborg"
<jensenaalborg.news@kandu.dk>:

>Siden jeg fik opdateret min browser til 6'eren, så har jeg jævnligt haft
>et problem. Hvis jeg sidder og arbejder i ét browser-vindue og har brug
>for at surfe lidt i et andet

Gå i funktioner => internetindstillinger => avanceret => fjern
flueben ved at vinduer skal genbruges.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : jensenaalborg

Dato : 13-09-02 22:50

Nu har jeg en engelsk version - men jeg går ud fra, at det flueben, du forslår fjernet er 'Reuse windows for launching shortcuts'? Men det gør blot at der åbnes et nyt vindue for hver gang, jeg følger et nyt link/vælger en ny bogmærket side. På den måde ender jeg med et hav af nye vinduer åbnet - det jeg ønsker er blot at kunne arbejde i to forskellige browsere på samme tid.

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 20 point
Dato : 14-09-02 11:34

I stedet for blot at klikke på linket, kan du højreklikke og vælge 'Åbn i nyt vindue'.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-09-02 21:22

Virker mere som en fejl 40 end en programfejl ?

Kommentar
Fra : jensenaalborg

Dato : 16-09-02 08:46

At højreklikke og vælge 'åbn i nyt vindue' løser heller ikke problemet - browseren vil stadig ikke tillade mig at surfe frit i det nye vindue, men hopper tilbage til det først åbnede og skifter adresse i det.

Hvordan kan det være en fejl 40, når jeg ikke gør andet, end hvad jeg altid har gjort og hvad der virker med IE 5? Den kommentar var lidt for nem...

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 16-09-02 09:01

Når et link på en hjemmeside kodes i html, gøres det normalt således:

<a href="http://www.berlingske.dk/" target="_blank">

Hvis target-parameteren er med (i dette tilfælde er navnet "_blank", men det er ligegyldigt hvad navnet er), så vil IE automatisk åbne i et nyt vindue. Hvis denne parameter er udeladt, vil browseren 'surfe videre' i samme vindue og IKKE i et tidligere åbnet vindue, ellers må der være noget galt med din IE. Jeg har selv lige testet det i version 6.0.2600.0000. Har du opgraderet din IE?

Derimod synes jeg det er et problem i Outlook, hvis der i en mail er et link, så kan man ikke være sikker på, hvor linket åbner, og der er netop ikke mulighed for her at højreklikke i mailen og vælge 'Åbn i nyt vindue'.

Kommentar
Fra : jensenaalborg

Dato : 16-09-02 18:04

Hvis jeg sidder og skriver en kommentar i en debat, og har brug for at finde noget på nettet til brug i den kommentar, så åbner jeg et nyt browservindue, enten ved at klikke på IE-ikonet nederst eller ved at trykke 'crtl+n'. Det har altid været muligt i IE5 at surfe frit rundt i det nyåbnede vindue. Siden jeg har installeret IE6 er det kun muligt en gang i mellem - nogle dage virker det, andre dage gør det ikke. De fleste gange så får jeg ikke lov at surfe i det nyåbnede vindue - hvis jeg fx. forsøger at åbne en af mine bogmærkede sider, vil browseren 'springe tilbage' til det primære vindue og åbner bogmærket i den - med det resultat, at det debatindlæg som jeg har siddet og skrevet, forsvinder. Selvfølgelig kan problemet omgåes på flere måder - jeg kan jo fx. også skrive mine debatindlæg i note-book eller word, for så først at copy+paste når jeg har skrevet færdigt. Men det lyder i mine ører meget, meget mærkeligt om Microsoft virkelig mener, at det er en forbedring, at man ikke længere selv kan vælge, hvilket browservindue man surfer i... Min erfaring indtil nu er helt klart at jeg har fået et betydeligt dårligere produkt i IE6 end jeg havde i IE5... Jeg kan også vælge at åbne Netscape istedet for - for Microsoft har dog trods alt ikke magt over, hvilket netscape-vindue jeg surfer i... Men igen - det er jo betydeligt mere besværligt end det var med IE5.

Situationen med et link, som åbner en ny browser vha. target-funktionen er ikke mit problem. Min version af IE er 6.0.2600.0000.

Alternativt vil jeg gerne have anvisning på, hvordan man kan 'ned-gradere' til IE5 igen - for det er et overordenligt genererende problem, som koster mig meget ærgelse...

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 16-09-02 19:39

Jeg synes ikke du skal gå tilbage til IE5! Behold 6'eren, da den har flere funktioner, som 5'eren ikke har.

Mht din kommentar om target-vinduet, så var blot for at give et eksempel på, hvordan et link KAN se ud. Nogle gange er det jo smart nok, at et link åbner automatisk i et separat vindue, så man beholder det vindue, man linker fra. Men det kan man jo ikke være sikker på, så derfor højreklikker jeg altid (for at åbne i et nyt vindue), hvis jeg ønsker at beholde det vindue, jeg linker fra.

Jeg tror nu stadig det er din IE, der er noget galt med. For hvis jeg har eks. 2 vinduer åbne, lad os sige A (det første, der er åbnet) og B (det andet, der er åbnet efter A) og jeg så klikker på et link i B, som IKKE åbner i et nyt vindue, så springer IE IKKE tilbage til vindue A, men bliver ved med at køre i B-vinduet. Sådan skulle det jo også gerne være.

Du svarede i øvrigt ikke på, om du har opgraderet din ver 6, for ellers kan vi jo ikke rigtig sammenligne din og min version.

Hvad jeg derimod har fundet ud af, så er det vigtigt, at du udover vindue A (dit debat-vindue), husker at åbne et ekstra vindue, når du eksempelvis linker fra en mail i eksempelvis Outlook. I Outlook har du ingen mulighed for at højreklikke og åbne i et nyt vinude, men Outlook vil altid linke til det senest oprettede IE-vindue. Ellers åbner linket fra mailen i Outlook i vindue A.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 16-09-02 19:41

Sorry, jeg ser lige, at din og min version er identiske, så prøv lige de eksempler jeg har givet dig i kommentaren først. Virker det ikke, så prøv at lave et konkret eksempel, som jeg så vil prøve at køre fra min IE.