/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Retsplejeloven§922
Fra : LykkeLykkelig
Vist : 811 gange
15 point
Dato : 13-09-02 21:20

Min søn på 17 år er indkaldt i Retten til en sag der bedes fremmet til dom efter reglerne i retsplejeloven§922. Sagen indbringes for Retten idet vilkårene i et den og den dato meddelet tiltalefrafald med vilkår om ungdomskontrakt ikke er overholdt.Han var sommen med en kammerat med til at nare ca 1000 kr fra en taxachaffør. Der var ingen vold eller trusler. Min søn afledte chafførens opmærksomhed og kammeraten tog pengene. Kan du skrive lidt om hvad der venter ham i Retten? Gerne hurtigt da vi skal i Retten den 26/9.

Hilsen Hanne

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 13-09-02 21:26

hvis du vil vide hvad der står i retsplejelovens §922, så kig her.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_79.html

jeg ved ikke om det er det du leder efter:)

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 25 point
Dato : 13-09-02 21:42

Jeg bringer den lige i sin fulde længde, samt nogle tillægsparagraffer som er nødvendig for at forsåt den fulde sammenhæng :

-----------------------------------------------------
Tilståelsessager
§ 922. Afgiver sigtede i et retsmøde efter § 694, stk. 3, en uforbeholden tilståelse i en sag, hvor lægdommere ellers skulle have medvirket, kan sagen straks fremmes til dom, uden at der udarbejdes anklageskrift, hvis

1) tilståelsens rigtighed bestyrkes ved de i øvrigt foreliggende oplysninger,

2) sigtede og anklageren giver samtykke,

3) retten ikke finder det betænkeligt at afgøre sagen uden domsforhandling og

4) der ikke bliver spørgsmål om anvendelse af straffelovens §§ 68, 69, 70 eller 73.

Stk. 2. Inden der afsiges dom, skal sigtede gøres bekendt med det forhold, tiltalen angår, og have lejlighed til at udtale sig. Er der behov for at skaffe yderligere oplysninger i sagen, sker dette efter reglerne i kapitel 67 og 68, og sigtede skal have lejlighed til at udtale sig om disse oplysninger.
Stk. 3. Er sigtede anholdt eller varetægtsfængslet under retsmødet, skal den forsvarer, der er beskikket efter § 731, stk. 1, litra a, have lejlighed til at gøre sig bekendt med sagen, drøfte den med sigtede og udtale sig over for retten, inden sigtede giver samtykke efter stk. 1, nr. 2. Forsvareren skal være til stede i retten, når sigtede giver sit samtykke.
Stk. 4. Er sigtede ikke anholdt eller varetægtsfængslet under retsmødet, skal sigtede tilbydes at få beskikket en forsvarer, inden sigtede giver samtykke efter stk. 1, nr. 2. Beskikkes efter sigtedes ønske en forsvarer, finder stk. 3 tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Afsigelse og forkyndelse af dom sker efter de regler, som gælder for andre domme, der afsiges i 1. instans.
Stk. 6. En sag, der er omfattet af § 684, stk. 1, nr. 2, kan ikke behandles som tilståelsessag.
Stk. 7. Oplysning om det forhold, den pågældende tiltales for, og om, at sigtede og anklagemyndigheden har samtykket i, at sagen fremmes som tilståelsessag, skal tilføres retsbogen. Såfremt sigtede ikke ønsker at få beskikket en forsvarer, jf. stk. 4, skal dette også tilføres retsbogen.

Og lige lidt mere for at forstå den omtaælte paragraf :

---------------------------------
§ 694. Retsmøder under efterforskningen på begæring af politiet kan afholdes ved retten i enhver kreds, hvor oplysning i sagen må antages at kunne tilvejebringes, jf. dog stk. 2, sidste pkt., og stk. 3.
Stk. 2. Begæring fra sigtede eller forsvareren om retsmøder under efterforskningen indgives til den ret, hvor sagen behandles, eller hvor den kan forventes behandlet. Ved samme ret afgøres tvistigheder mellem politiet og forsvaret om efterforskningsskridt.
Stk. 3. Retsmøder med henblik på sagens behandling i medfør af § 922 eller med henblik på sagens afslutning ved tiltalefrafald afholdes ved retten i den kreds, hvor sigtede bor eller opholder sig, eller ved gerningsstedets værneting. Kan intet af disse værneting anvendes, vil sagen kunne behandles, hvor den sigtede er pågrebet.
----------------------------------

Kapitel 6. Almindelige bestemmelser

§ 68. For hver nævningekreds vælges for et tidsrum af 4 år regnet fra en 1. januar et antal personer, der må anses egnede til at virke som nævninger eller domsmænd. Listerne over disse personer benævnes grundlister. Ved lodtrækning blandt de på grundlisterne opførte personer dannes byretternes domsmandslister og landsrettens nævninge- og domsmandsliste.
Stk. 2. Ved nævningekreds forstås den del af en landsretskreds, som i henhold til § 11 er henlagt til samme landsretstingsted.

§ 69. Til nævning eller domsmand kan med de af § 70 følgende undtagelser udtages enhver uberygtet mand eller kvinde, der har valgret til folketinget, medmindre den pågældende fylder 70 år inden udløbet af det tidsrum, for hvilket grundlisten gælder, eller på grund af åndelig eller legemlig svaghed eller utilstrækkeligt kendskab til det danske sprog er ude af stand til at fyldestgøre en nævnings og domsmands pligter.

§ 70. Udelukkede fra at være nævninger og domsmænd er: ministre, advokater, advokatfuldmægtige, centraladministrationens, domstolenes, anklagemyndighedens, overøvrighedens, politiets og fængselsvæsenets tjenestemænd og øvrige personale samt sognefogeder og folkekirkens og de anerkendte trossamfunds gejstlige.

§ 71. Følgende personer kan begære sig fritaget for nævninge- og domsmandshvervet:

1) folketingets medlemmer og dets tjenestemænd,
2) tjenstgørende militærpersoner,
3) told- og postvæsenets tjenestemænd, faste brandfolk samt de ved jernbaner, telegrafer og telefoner ansatte personer,
4) læger og jordemødre,
5) lodser,
6) medlemmer af Sø- og Handelsretten i København, sø- og handelskyndige dommere ved byret og landsret, sagkyndige dommere i børneforsorgssager og lægdommere ved boligretterne,
7) de, som er fyldt 60 år,
8) de, som på grund af deres helbredstilstand eller erhvervs- eller familieforhold ikke uden fare for deres velfærd kan opfylde nævninge- eller domsmandspligten,
9) de, som har taget bopæl i en anden kreds end den, for hvilken deres udtagelse gælder.

Kapitel 7: Grundlister

§ 72. Udtagelsen til grundlisten foretages inden for hver kommune af et grundlisteudvalg på 5 medlemmer, der udpeges af kommunalbestyrelsen for de kommunale råds valgperiode. I København kan kommunalbestyrelsen bestemme, at der skal nedsættes flere grundlisteudvalg. De nærmere regler om antallet af personer, der skal udtages, og om selve udtagelsen fastsættes af justitsministeren.

§ 73. I tilfælde af forsømmelse med grundlistens udarbejdelse kan landsrettens præsident under anvendelse af tvangsbøder pålægge grundlisteudvalget at træffe de foreskrevne foranstaltninger.
-----------------------------------------------------------
Sigtede og hans forsvar

§ 731. Offentlig forsvarer bliver, for så vidt sigtede ikke selv har valgt en forsvarer, eller den valgte forsvarer udebliver, at beskikke,

a) når sigtede fremstilles for retten med henblik på varetægtsfængsling eller opretholdelse af anholdelsen,

b) når der, forinden tiltale er rejst, skal afhøres vidner, eller besigtigelse skal ske eller syn eller skøn afgives til brug under domsforhandling, dog at retshandlingen ej bliver at udsætte efter forsvarers tilstedekomst, når det må befrygtes, at beviset derved ville spildes,

c) når der er spørgsmål om beslaglæggelse af en formue eller en del af denne, jf. § 802, stk. 3.

d) når tiltale er rejst i sager, der skal behandles under medvirken af domsmænd,

e) når tiltale er rejst i sager, i hvilke der bliver spørgsmål om højere straf end bøde,

f) når der i anledning af indankning eller begæring om genoptagelse af en sag eller undtagelsesvis i anledning af kære, jf. § 972, stk. 2, skal finde mundtlig forhandling sted for retten,

g) når vidners eller syns- eller skønsmænds beedigede forklaring begæres til brug under en i udlandet indledet straffesag,

h) i alle tilfælde, hvor retten i medfør af § 29, stk. 1, og stk. 2, nr. 2, beslutter, at afhøring af sigtede skal foregå for lukkede døre10) ,

i) når sager, hvor der er spørgsmål om fængselsstraf, fremmes i medfør af § 847, stk. 3, nr. 4.

Stk. 2. I det under litra e) nævnte tilfælde og i det i § 922, stk. 4, nævnte tilfælde bliver offentlig forsvarer kun at beskikke, når den sigtede (eller hans værge) begærer det. Herom skal der gives sigtede lejlighed til at udtale sig.

I § 731, stk. 1, litra i er ordet frihedsstraf ændret til fængselsstraf fra d. 01.07.2001, jfr. lov nr. 433 af 31.05.2000
I § 731, stk. 1, litra e er hæfte udgået fra d. 01.07.2001, jfr. lov nr. 433 af 31.05.2000
I § 731, stk. 2, 1. pkt. er »§ 925, stk. 3« ændret til: »§ 922, stk. 4« fra d. 01.07.2001, jfr
-----------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 20:21

LykkeLykkelig wrote:
>
> Min søn på 17 år er indkaldt i Retten til en sag der bedes fremmet til
> dom efter reglerne i retsplejeloven§922. Sagen indbringes for Retten

Hej Hanne

Du er havnet i en nyhedsgruppe, der handler om helbred. Juridiske
spørgsmål eller spørgsmål om, hvordan retssystemet virker hører til i
nyhedsgruppen dk.videnskab.jura. Du kan eventuelt prøve at finde gruppen
via Kandu, men du vil normalt være bedre stillet ved at benytte en
nyhedslæser, når du gæster nyhedsgrupperne. Du har sandsynligvis
allerede en installeret. Hvis du klikker på dette link, skulle du gerne
havne i juragruppen:
news:dk.videnskab.jura

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 20:25

Kim Ludvigsen wrote:

Fin respons.
Lad hende følge den..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 13-09-02 23:36

Måske du også kan finde noget her:

http://www.crimprev.dk/pdf/ungdomskontrakt.pdf (PDF-format)

Jeg er ikke ekspert på området, men øjensynligt er det forskelligt i de forskellige kommuner og politikredse hvilken sanktion man skal have, hvis man ikke overholder ungdomskontrakten.

Børne og unge rådgivningen i Vanløse skriver lidt om det her:

http://www.sitecenter.dk/ungeraadgivningen-vanloese/ungeogkriminalitet/

Sådan ca. midt på siden, står der bl.a.:

"Vilkårsovertrædelse:
Hvis den unge ikke overholder de vilkår som er en del af et tiltalefrafald eller en betinget dom kan sagen genoptages.
Retten kan herefter:
-tildele advarsel
-ændre vilkårene og forlænge prøvetiden
-ved dom fastsætte straf eller træffe afgørelse om at denne skal fuldbyrdes."

Nu kender jeg ikke sagens nærmere omstændigheder. Men du burde nok overveje at skaffe en beskikket forsvarer til din søn.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 14-09-02 11:25

Prøv at stille dit spørgsmål på

www.familieadvokaten.dk

De svarer normalt meget hurtigt (og gratis) på alle juridiske spørgsmål.

Bagefter kan du så evt. kontakte din egen advokat.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 14-09-02 15:34

At sagen fremmes efter §922, er som du allerede har fået oplyst, en tilståelsessag. At en sag fremmes på denne måde betyder forenkling af processen, og kan efter min vurdering også resultere i en lavere straf, i dette tilfælde en bøde. Nægtes tilståelse, er fængsel en mulighed, men dog usandsynligt, grundet det lave beløb.
Du skal være opmærksom på, at retten har en vis vejledningspligt, så hvis du er tvivl om sikkerheden i at køre den som §922-sag, så spørg dommeren.
Men hvis der ikke er tvivl om skyldsspørgssmålet, så er det klart bedste, at tilstå, og få straffen.

Håber at have kastet lys over sagen.

Kommentar
Fra : Lene_lykke

Dato : 15-11-02 15:19

Jeg tror der er nogle der tager fejl af mig og en anden, Jeg besvarede et spørgsmål om Trigeminus neuralgi
Med venlig hilsen lene_lykke

Kommentar
Fra : Lene_lykke

Dato : 15-11-02 15:19

Jeg tror der er nogle der tager fejl af mig og en anden, Jeg besvarede et spørgsmål om Trigeminus neuralgi
Med venlig hilsen lene_lykke