/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
netværk mellem 4 computere igennem hub
Fra : dr_scooter
Vist : 414 gange
200 point
Dato : 13-09-02 20:55

Hej alle sammen...

jeg har et kæmpe problem.
jeg kan ikke få mit neværk op at køre.
vi har 2 computere med xp og 2 med win. 98
den ene af xp'erne kan godt se de andre 3, men kan ikke komunikere med dem.
de andre 3 kan ikke se en skid.
hvad gøre jeg... PLEASE HELP
ps. kører gennem hub. der er god nok forbindelse ifølge hub'en

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 210 point
Dato : 13-09-02 20:58

DU bliver ligesom nød til at fortælle hvad du har forsøgt.
Hvordan er maskinerne sat op ? dhcp ? fast ip ?
Hvilken protokol benytter du udover tcp/ip ?

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 13-09-02 21:12

jeg har lige formateret en af xp'erne eller har der kun været stofanet... mere ved jeg/vi desværre ikke

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 13-09-02 21:12

jeg har lige formateret en af xp'erne ellers har der kun været stofanet... mere ved jeg/vi desværre ikke

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 13-09-02 21:17

For at maskinerne kan se hinanden skal de være medlem af samme arbejdsgruppe.
Og så skal hubben være sat til gateway, for de maskiner som skal på nettet.
Er dette sort snak for dig ?

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 13-09-02 21:26

en lille smule må jeg nok indrømme... det med arbejds gruppe mener jeg at jeg har ordnet. jeg har kaldt det, det samme på alle computerne, men jeg kan ikke lige se hvordan jeg ændre det med hubben, der er ingen knapper på den.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 13-09-02 21:49

Hvilken hub er det du har ?

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 14-09-02 14:36

Der burde ikke være noget problem i at køre rent tcp/ip-netværk, spørgsmålet er bare om netværksindstillinger er korrekte. Mht. til kommunikationen mellem pc'ere skal man lige huske at dele et eller andet drev.
Men dr_scooter bør nok lige informerer os om netværksindstillingerne på pc'erne og om der i det hele taget køres/hvordan der køres internet på netværket.
Der kan sikkert ikke indstilles på hubben (det kan der ikke på min) - og til almindeligt lille netværk via tcp/ip skulle denne funktion ikke være nødvendigt.
et eksempel på indstillinger kunne være på maskine 1:
Angiv IP: 192.168.0.1, undernetmaske 255.255.255.0
Deaktiver WINS

og derefter deling af et eller flere drev

Maskine 2:
Angiv IP: 192.168.0.2, undernetmaske 255.255.255.0
Deaktiver WINS

og derefter deling af et eller flere drev

o.s.v
Her er der ikke taget hensyn til internetforbindelse - da jeg ikke ved hvad forbindelse du kører med. Det vil der senere kunne rettes ind på

Men som sagt - lidt flere oplysninger.......
Mvh Krible

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 14-09-02 19:20

Til Krible: Årsagen til at jeg foreslog at installere NetBEUI var, at jeg i mit netværk også havde problemer med at få maskinen med Win98 til at se de andre pc'ere i netværket (XP'ere og Win95'ere) også selvom jeg kunne pinge dem ..... Jeg fik da det råd at installere NetBEUI udover TCP/IP - og så virkede det ....

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 14-09-02 19:23

Til vestjyden: Okey-dokey, har ikke hørt den før.....

Mvh
Krible

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-02 07:50

Er der ikke noget med at du kan oprette en diskette til det formål???..Der
skal også installeres Netbeu-protokol på de maskiner med Win 98....

"dr_scooter" <dr_scooter.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Unqg9.73144$ww6.5132629@news010.worldonline.dk...
> Hej alle sammen...
>
> jeg har et kæmpe problem.
> jeg kan ikke få mit neværk op at køre.
> vi har 2 computere med xp og 2 med win. 98
> den ene af xp'erne kan godt se de andre 3, men kan ikke komunikere med
> dem.
> de andre 3 kan ikke se en skid.
> hvad gøre jeg... PLEASE HELP
> ps. kører gennem hub. der er god nok forbindelse ifølge hub'en
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-09-02 09:04

Hej dr_scooter,

har du fået løst dit problem eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 21-09-02 13:38

Ja tak. jeg har fået det løst. tak for det hele...

Godkendelse af svar
Fra : dr_scooter

Dato : 21-09-02 13:43

Det kom helt af sig selv... beklare at jeg har glemt at lukke forumet... jeg synes du skulle have point da du er så skide hurtig med at hjælpe... ellers mange tak...:=)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-09-02 14:03

Hej Dr_Scooter,

der er da ikke noget at beklage...

det var bare hvis du ikke havde fået det løst om du så sku' ha' lidt hjælp... men det har du jo... og så er der jo mere behov for det...

mvh.

Strarup