/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
familie problemer
Fra : frederikshavn
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 30-03-05 16:57

Jeg bor sammen med en pige og vi har et barn sammen,men det går bare ikke,problemet er at hun ikke vil flytte,den lejelighed vi bor i,er min,og det er kun mig der står på lejekontrakten,det eneste sted hun har sit navn er på postkassen,hvordan skal jeg forholde mig,og hvad kan jeg gøre

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 30-03-05 17:05

Lejligheden er din. Hvis du opsiger den, kan hun få lov at overtage lejligheden.
Men hvis du vil have hende ud,kan du få meget svært ved det, da vi som udgangspunkt ikke kan smides ud af vores hjem. Og da du lod hende flytte ind, fik hun en ret til at blive boende.

Kommentar
Fra : hans_ussing

Dato : 30-03-05 17:06

Hej Frederikshavn

Du kan faktisk bede hende om at flytte, hvis hun ikke har andet end navnet på postkassen kan hun vel få den med sig.

Hun vil sikkert også tage barnet med sig og det er her du får det største problem.

Jeg ville tale med en socialrådgiver fra kommunen og få sikret en fordeling, det er statsamtet der står for fordeling mellem forældre.

Når i går fra hinanden har ikke noget økonomisk, så vidt du skriver.

Bare spørg igen, hvis du skal bruge mere

hilsen
Hans

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 30-03-05 17:11

Hej
Jeg vil ogsaa helt klart mene at du skal gaa til kommunen - de kan hjaelpe med at finde den bedste loesning - og en anden bolig til din kaereste (og barnet - hvis det skal med hende).
MVH

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 30-03-05 17:21

Hej Frederikshavn,

Jeg er tidligere frivillig hjælper fra LLO (Lejernes Lands Organisation) og er ikke enig med felix30. Din (x)kæreste kan ikke bare overtage lejemålet uden forudgående aftale med boligselskabet. Hvis der er lang kø til netop din lejlighed, vil de vælge at tage en fra køen istedet for din kæreste.

Men er det privat udlejning kan det være en lidt speget sag. (håber det er et Boligselskab)

Spørg endelig igen, hvis der er mere....

Anders

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 30-03-05 17:23

Jeg skrev også kan, som en mulighed. Jeg skrev ikke hun havde krav på den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-05 17:23

Tja, hvis hun er tilmeldt folkeregisteret på adressen, og I har boet sammen et vist stykke tid, kan det blive nødvendigt for dig at flytte hvis hun ikke vil.
Den slags tilfælde er der helt klare regler for i lejeloven, så vidt jeg lige husker er det § 77 a i lejeloven der omhandler samlevers ret til at overtage en lejlighed, selv om vedkommende ikke står på lejekontrakten.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-05 17:26
Kommentar
Fra : felix30

Dato : 30-03-05 17:31

Præcis dova. Det var det jeg henviste til i mit indlæg. Kunne bare ikke lige komme i nærheden af §§

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 60 point
Dato : 30-03-05 17:32

Hvis det er en lejelejlighed vil det nok være en god ide at læse de tre link jeg har lagt til familieadvokaten og du kan også stille spørgsmål til dem.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/432.html
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/433.html
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/434.html

Det er jo en svær situation for jeg begge, men jeg håber for jer at i kan løse den sammen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-03-05 17:35

Sorry Dova - jeg havde ikke set du havde linket til familieadvokaterne, det er sket medens jeg skrev mit indlæg - men sådan kan indlæg krydse hinanden.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-05 17:44

I første omgang skal I jo finde en lejlighed mere. Om det er dig eller hende, der ender med at flytte, det er uvæsentligt lige nu. Hvis I har boet sammen i længere tid, så er det nok den, der har barnet, der beholder lejligheden.

Og selvfølgelig vil hun ikke flytte, hvis hun ikke har noget sted at flytte hen. Af hensyn til jeres begges forhold til jeres fælles barn, så må I forsøge at tilsidesætte egne interesser og finde en bolig mere i nærheden. Så I må se at blive skrevet op til en bolig i kommunen (hvis da ikke en af jer er formuende nok til at købe en bolig...).

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-03-05 17:47

Egentlig er det vel nok at hæfte sig ved følgende i artikel 433 hos familieadvokaterne.

Citat
Retsstillingen bliver imidlertid en lidt anden, når I har haft fælles husstand i to år. I den situation får den af jer, der ikke har sit navn på lejekontrakten, nemlig en mulighed for at fortsætte lejemålet alene efter en samlivsophævelse. Hvis vedkommende kan anføre særlige grunde for, at han eller hun bør forblive alene i den lejlighed, som oprindeligt kun var den andens, kan han eller hun forsøge at få domstolene til at give sig medhold. Og sådanne særlige grunde vil især være hensynet til mindreårige børn eller at vedkommende driver sit erhverv fra lejligheden.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-05 17:55

Jaahe, det er lige det... så det er nok bedst at I samarbejder om at finde en bolig mere -i nærheden- til en af jer..

Har I boet sammen i mere end 2 år?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 30-03-05 18:12

Og hvor gammelt er barnet? For det er ikke givet, at den der flytter (selv hvis det er moderen), må tage barnet med sig før der er lavet en afgørelse ved amtet eller ved retten.

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 31-03-05 09:23

Tak for svaret bentjuul.