/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Problemmer med 32 GB "grænsen"
Fra : renekure
Vist : 534 gange
400 point
Dato : 30-03-05 12:56

Hej Alle

Jeg har netop pillet min "gamle" 60 Gb Harddisk ud af min gamle computer, og sat den over i en ekstern harddisk skuffe, således at den kører på den nye computer via USB 2,0.

I den gamle computer kørte disken fint med 60 GB, men nu vil den kun give mig 32 GB.

Jeg mener at jeg havde noget "dynamic Drive Overlay" kørende på den gamle computer, netop aht 32 GB grænsen.

Jeg har prøvet at fjerne partionerne på den, men jeg kan som sagt kun oprette til 32 Gb.

Disken er en IBM IC35L060AVER07-0

Konfigurationen på min nye computer er: (hvis dette har noget at sige ??)

Motherboard: Epox 4PDA5+
CPU : Pentium4, 3000MHz Northwood 512/L2 Socket 478 FSB800
RAM: Corsair TwinX 2x512 MB PC3200 DDR400 - TWINX1024-3200C2
Grafikkort : Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro

Hardiske:
Maxtor Diamond 10 SATA 250GB 16MB Cashe 7200Rpm
IBM 80 GB IDE - (kører internt via IDE - og systemet tager den med alle 80 GB !!!!!!!!!!!)

Gode råd modtages gerne.

Mvh René

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-03-05 14:51

Hej Rene,

du siger, "at du har fjernet partionerne på den":
Hvor var HD monteret da du gjorde det,
i den gamle maskine eller på den nye.
Din gamle maskine har formodentligt problemer med 32 GB grænsen (BIOS), men din nye maskine/bundkort burde ikke have disse begrænsninger.

Jeg er ret sikker på, at du er nødsaget til at montere HD på normal vis for at ændre partionerne og derefter foretage formattering, inden du sætter den i din USB skuffe.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 30-03-05 14:55

Hej
jeg går ud fra at du kører Windows Xp.
har du været inde i "kontrolpanelet/ Administration/ Computerdministration/ Lager/ Diskhåndtering" ?
derinde finder du dine harddiske, der kan du også formatere og oprette nye partioner.
men du burde ikke løbe problemet med 32Gb grændsen, med mindre at der er sat en forkert jumper på din harddisk.

med venlig hilsen Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 30-03-05 14:58

hej igen
man kan sagtens formatere hvis den sidder i usb skuffen det gør jeg altid,
uden at det giver problemer.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-03-05 15:06

"man kan sagtens formatere hvis den sidder i usb skuffen det gør jeg altid,
uden at det giver problemer." - siger Mad-Nuser

Ja, formattering burde ikke give problemer - men om partion størrelser kan ændres, det er et andet spørgsmål.

Jeg har forsøgt at montere en ny indkøbt Maxtor 80 GB i en USB skuffe.
USB drevet blev overhovedet ikke genkendt før HD blev monteret i en PC og partionerne blev oprettet.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 30-03-05 15:16

hej Ivan
jeg kan godt ændre størelse på partionerne osv.
har gjort det ved flere af mine 200 Gb maxtor harddiske.
min usb skuffe er en ag de billige de solgte i Aldi sidste år (kr.200)

mvh Mad-Nuser

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 400 point
Dato : 30-03-05 16:15

Hejsa

lyder som om der stadig er noget at din "overlay" på disken og derfor ikke kan komme over 32GB !!
det du skal være sikker på er, at alt er fjernet fra boot recorden mv.
een måde at få den på rel køl igen er....

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.

tag dine andre diske ud af den nye computer (tag kablerne fra)
sæt disken som master og primary
boot så din computer på disketten
og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.
sluk computeren og
sæt de andre diske på igen og læg den "gamle" i din USB skuffe
sæt usb disken til når du har XP's skrivebord og gå så til diskhåndtering og opret de(n) partition(er)
der skulle nu gerne være 60 GB til rådighed som du skal huske at formatere

Husk Xp kan ikke se disken før den er formateret, og jeg mener også du skal formatere i NTFS for at kunne
bruge alle 60 GB. i Fat32 er det vist 44GB som er max.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 30-03-05 16:19

Så vidt jeg husker kan Win XP ikke formatere hardiske i FAT32 til mere en 32GB
Janus

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 30-03-05 17:06

Hej Alle.

Foreløbig tak for alle jeres indlæg.
Desværre har jeg ikke tid lige nu til at afprøve noget af det i foreslår - er på vej til fødselsdagsfest
Men senere i aften vil jeg tage hul på problemløsningen, og så skal jeg nok vende tilbage.

Det første jeg vil checke er jumperne på disken - Jeg mener at den stod til slave i den gamle pc - og det er vist galt, når man sætter den i en usb skuffe. Jeg mener at have læst engang, at usb-diske altid skal være Master.

Men som sagt - jeg skal nok vende tilbage

Mvh René

Kommentar
Fra : dk

Dato : 30-03-05 17:09

det er korrekt, den skal stå til "Master"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-03-05 22:08

Jeg ved ikke om det gælder i XP, men i de gamle windows versioner, skulle man ind i BIOS og under detecting af drevs, sætte drevet til at køre i LBA mode i stedet for STANDARD, så vil det være i stand til at læse store drev.

Når du sletter partionerne så ændre det jo ikke ved det primære partion, den vil jo stadig have den samme størrelse. Så du skal slette både partioner og primær drev for at få alt plads til rådighed for et enkelt og helt drev. Ellers vil du stadig kun kunne formatere den plads som du havde lagt ud til primær del af drevet.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 31-03-05 09:25

pas på dine jumpere i den harddisk , ind til flere af de nye harddiske har en muglighed for kun at kører 32mb, for at de kan side i ældre maskiner, dette styrer du via jumperne , sider de forkert kan du rode i mange måneder uden at få mere end de 32 mb.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-05 17:47

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 20-10-05 17:55

Tak for svaret dk. - og undskyld - jeg burde have lukket tråden for længst
mvh René

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-05 18:43

bare helt iorden, jeg er ved at rydde op i mange hundred kandu mail