/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Haft problemer med UPS ? - så kig her
Fra : NielsVH
Vist : 311 gange
40 point
Dato : 30-03-05 12:12

Jeg er kommet ud i en situation hvor UPS har forlist nogen af mine ting (fjernet fra pakken under transport), og er nu ude i en diskussion hvor det desværre er deres påstand mod min påstand.

Der har selvfølgelig været tegnet forsikring på selve forsendelsen og jeg gjorde indsigelse til dem 30min efter at jeg har modtaget pakken (der var tilsyneladende ikke nogen ydre tegn på "indbrud")

I forbindelse med indsigelsen spørger jeg direkte til hvordan sagerne foregår når der bliver ting væk, og får at vide at der normalt går 1 uge, og så har jeg et svar og at der hvis de ikke finder mine dele så går det over til en forsikringssag(og dermed forstået at jeg ikke skal gøre mere i denne sag lige pt.)
De siger at jeg skulle have gemt kassen (hvilket de oplyser mig 11 dage efter jeg har modtaget pakken) og den har jeg selvfølgelig ikke mere..

Jeg får at vide at det bare er sur røv og der er ikke mere at gøre når jeg ikke har kassen.

Jeg kan ikke få nogen telefonnumre på højere folk i UPS, jeg ved dog at Anders Holm er den ansvarlige for Norden og kan ikke se at der skulle være andre personer end ham tilbage at snakke med.

Pointen med den tråd er at jeg søger andre der har haft problemer med UPS og deres manglende! Kundeservice.. vi står stærkere sammen og så kan det være at det er nemmere at få UPS til at forstå at det her kan skade dem betydeligt hvis vi er nogen stykker der samlet går videre.. Jeg skal nok selv bringe sagen videre for retten vedkommende, jeg søger bare at vi om der er andre der står i nogenlunde samme situation som mig overfor UPS og løber panden mod en mur..

En kortere beskrivelse af jeres sag vil jeg dog gerne lige have inden, så jeg ikke løber andres "beskidte ærinder"
Gerne med navne på de personer i har snakket med undervejs, så det er bare lidt seriøst!

Mit tab i denne forbindelse er så ca. 9000kr., så det er ikke helt ubetydeligt..

Mht. pointgivningen, så er jeg i tvivl om hvor meget jeg skal give.. søger jo ikke rigtig et fast svar..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-05 12:53

Forstår jeg dig ret...

Du har bestilt en vare der skulle fragtes med UPS. Du modtager en pakke fra det firma du har bestilt varen fra, og da du åbner "kassen" opdager du at den er tom. Du ringer til UPS og forklarer dette, og smider derefter den tomme pakke væk.

Kommentar
Fra : NielsVH

Dato : 30-03-05 13:01

Det er korrekt, jeg bestiller en varer som bliver sendt med UPS.

Jeg kontakter UPS ca. 30min efter at jeg har modtaget pakken.
Altså præcist da jeg opdager at der er noget galt.

Jeg skal samme dag sende nogen varer..
Ca. kl. 16, står jeg og skal pakke ting til kunder og overvejer om jeg skal gemme kassen (bevissikring - jeg læser samtidigt erhvervsjura med min virksomhed).
Men da jeg ikke har fået noget at vide omkring dette, så pakker jeg ting i pakken og sender disse afsted i pakken.
Jeg har kontaktet modtageren af min pakke, men han har den ikke mere.. (så pakken kan ikke fremskaffes)

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 30-03-05 13:08

du siger, at der ikke umiddelbart var noget at se på pakken. Det tyder vel på, at det ikke er UPS, der har pillet i pakken men at det snarere er afsenderen af dine varer, der ikke har fået pakket det hele med. Har du ikke meddelt din leverandør, at der er mangler i forsendelsen? UPS er jo bare et transportfirma.
mvh
Jorren

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-05 13:24

Tjaeee. I bagklogskabens klare osv. skulle du selvfølgelig have beholdt den tomme pakke. Som det står lige nu, er det dit ord alene der dømmer, at der er sket en "fejl / forbrydelse". Der kunne være tale om en pakkefejl fra afsenders side, så du skulle måske lige prøve at kontakte firmaet.

Ellers ved jeg ikke hvad juraen siger, men mit gæt er, at du har en bevisbyrde, som du ikke kan løfte.

Af dette kan man jo faktisk lære, at man aldrig bør kvittere for modtagelse af en pakke, uden først at have undersøgt om den indeholder det som man har bestilt, og evt. har betalt for.

Kommentar
Fra : NielsVH

Dato : 30-03-05 13:25

Jeg har flere gange handlet med samme firma som jeg har fået varer fra i denne situation.

Pakken var løs i tapen, men det er jo altså ikke det samme som at der nødvendigvis burde mangle noget i pakken.

Pakken er blevet vejet til 90lbs(39,6 kg.) og når disse 2 ting mangler så vejer den ca. 30kg.. jeg får den leveret på en sækkevogn til min lejlighed og jeg triller den selv ind over dørtrinnet da han er smuttet..

Forskellen på 30kg og 40kg er ikke særligt stor når man triller en pakke, så jeg kan umuligt opdage det på denne måde..

Jeg sidder med 2 pakkesedler hvor der på postdanmark kan ses hvor mange KG jeg sendte den pågældende dag samt resten af delene fra pakken står på mit bord.. så jeg har altså styr på det og ligeledes har min leverandør

Så kort svar nej... det er hos UPS den ligger

Kommentar
Fra : NielsVH

Dato : 30-03-05 13:29

Ja, men det er de færreste firmaer der har lyst til at stå og fører lager når der kommer pakker... så UPS er selv ude om at de ikke kan levere pakker til tiden fordi deres chaufører skal stå og vente på at folk tæller delene op...
Det tog mig ca. 10-15min at tælle dele op... ellers kan man selvfølgelig bare altid nægte at modtage pakken, og så tage ud til UPS og bede dem lukke den op, men så går pointen jo netop af det at man får sine varer hurtigt... hvis du forstår..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-05 13:33

Ja da - Det fortsår jeg godt og du har ret, men det er vel vilkårene, hvis du ikke vil sættes i den situation en gang til. Jeg ved ikke om der er andre løsningsmodeller???

Men det kunne være interessant at høre resultatet af tidligere sager af den karakter, og evt. domme, hvis nogen af disse sager har været ført for retten.

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 30-03-05 13:33

som du fremstiller det er du og din leverandør jo helt sikre på, at der er forsvundet noget fra pakken undervejs, og det hæfter transportfirmaet så for. Men når du kvitterer for modtagelsen uden at kontrollere at du har fået det rigtige, kan jeg godt se, at du har et problem med bevisbyrden. Jeg kan ikke se, at du kan gøre andet end at rejse kravet overfor UPS, eventuelt kan en politianmeldelse vel komme på tale. Du har ikke gode odds, desværre. Selv sender jeg varer (vinpakken.dk) med fragtmand o.l. og jeg oplever jævnligt, at der forsvinder noget og/eller at noget beskadiges. Heldigvis har jeg indtil nu fået det hele erstattet hos transportøren.
Held og lykke
Jorren

Kommentar
Fra : bbrunstedt

Dato : 19-05-05 18:25

Selv om det nok ikke er til megen trøst, skal jeg for en god ordens skyld ridse nogle
retningslinier op du kan benytte hvis du vil

Når Du sender varer, så sørg for at forsikre dem i Danmark hos et dansk forsikringsselskab
ikke at forstå at reglerne er anderledes end hvis du anvender et udenlandsk forsikrings-
selskab, men det er meget lettere at komme til rette om en evt. erstatning, og så taler
De dansk! I din sag, skal du, som du har gjort meddele UPS dit forbehold (ved skjult skade,
skriftligt, inden 7 dage) overlade sagen til forsikringsselskabet, og hæve din erstatning.
Forsikringsselskabet ville utvivlsomt have fortalt dig, at du skulle have gemt emballagen
hvis det havde været nødvendigt (I en retssag, ville Du sikkert nok få medhold, idet der
går 11 dage inden, du får besked på, at gemme den, men kun fordi du ikke anses for at være
professionel importør!)

Du må holde på med det selskab du har købt din vareforsikring igennem, og lade dem slås med
UPS - er forsikringen købt hos UPS vil jeg råde dig til at konsultere en advokat (Anders
Hjulmand; tror han har kontor i Århus, er ekspert i transportjura)

vh
Bjarne Brunstedt