/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Yamaha petroleumsmotor 8hk
Fra : staer
Vist : 3473 gange
100 point
Dato : 29-03-05 20:58

Min søn og en kammerat er igang med at starte en meget fin Yamaha 8hk Kerosene påhængsmotor op. Jeg kan se at der er 2 indgange til brændstof, bensin og petroleum, men kan ikke finde noget om motoren på nettet. Er det muligt at blokere den ene indgang og så køre på bensin hele tiden, eller ???. Selve motoren er som ny, så den kan de få mange gode timer med til sommer. Er der nogen der kender noget til dette !!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-03-05 21:27

For ca. 40 år siden var der i min fars gamle klinkbyggede 22 fods træbåd monteret en såkaldt petroleumsmotor (indenbords) af mærket "ENERGI". Der var ligeledes to tanke ombord til henholdsvis benzin og petroleum. Den blev startet med en snor som blev viklet rundt direkte på det store svinghjul. Den skulle både startes og standses med benzin i karburatoren for ellers kunne den ikke starte. Nå den var driftsvarm slog man den over på petroleum som den så kørte upåklageligt på resten af turen. Som nævnt skulle man huske at slå den tilbage til benzin 5 min. før man slukkede for den igen.
Det er selvfølgelig ikke lige det samme som din Yamaha men princippet er nok det samme.

I dag har det ingen rigtig praktisk betydning, men førhen var der ikke den samme afgift på petroleum som på benzin.

RIGTIG GOD fornøjelse med din søns motor!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 29-03-05 21:33

Man bruger benzin til start og stop på vores både har vi en hane med 3 rør de to var til henholdsvis benzin petroleum den 3 gik til karb. vi startet på benzin, når motoren var varm skiftet vi fra benzin til petroleum. Når vi stoppet, skiftet vi til benzin således at karbuettor var ful med benzin klar til start næste gang.

Colin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-05 22:15

Jeg har haft sådan en påhængsmotor til både petroleum og benzin, det var så bare en 75 hk Evinrude V 4.

Den skal køre på benzin til motoren er driftsvarm, og der skal være en "fordelerboks" med et skydehåndtag sådan at man trinløst kan regulere hvor mange % petroleum der blandes i, så vidt jeg husker er det max 75%, ellers går dyret sgu i stå og er umulig at starte før karburatoren er tømt.

Men den kan sagtens sejle på ren benzin hele tiden, det er ikke noget problem

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-05 06:47

Hej staer!
Det afhænger lidt af hvor gammel motoren er.
De første "petroleumsbrændere" havde kun enkeltkaburator, derfor kun een slange og med en omskifterventil.
Man kunne så slå om på petroleum, når motoren var varm, og skulle huske at skifte tilbage, inden man stoppede, for at få petroleumen i slangen brugt, inden motoren blev stoppet da den ellers ikke ville starte igen.
Senere blev det til 2 slanger med omskifterhanen siddende på motoren hvilket havde den fordel at slangen ikke skulle tømmes ved skift fra det ene brændstof til det andet.
Den tredie udgave var stadig med 2 slanger, men var nu med automatisk skift ved hjælp af en vacumventil i motorblokken.
Om der er lavet nyere udgaver af systemet ved jeg ikke.
Om du kan blokkere den ene slange afhænger af flere ting, for motoren kan godt tåle at køre på benzin ved alle omdrejninger.
Den skal for det første justeres i tændingen, og så er det et spørgsmål om hvilken type kaburator den er udstyret med, og der er 3 muligheder.
2 kaburatorer
Dobbelt kaburator
Enkelt kaburator
Så mit råd til dig vil være at henvende dig til en fagmand indenfor påhængsmotorer og lade ham vejlede dig.
Held og lykke med projektet.
Mvh
dabj

Ps. Jeg forstår bare ikke hvorfor, da motoren kører bedst på det den er beregnet til, og petroleum er stadig billigere end benzin

Godkendelse af svar
Fra : staer

Dato : 30-03-05 17:42

Tak for svaret dabj. og alle jer andre.
Hilsen staer