/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
problemer med harddisk
Fra : klink34
Vist : 465 gange
100 point
Dato : 29-03-05 19:26

jeg har delt min hard disk op i 2 men når jeg prøver at gå ind mit d drev spørger den bare om at jeg vil formatere mit d drev jeg kan bare ikke få lov til at gå der ind. Det er som om at den ikke er der men når at jeg går ind under egenskaber viser den at hard disken er helt fuld. Men dagen før var der 10gb tilbage under egenskaber for system viser den d drev offline. Er der nogle der kan hjælpe?.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-05 19:36

Delt op i 2 med hvad : Fdisk eller PartitionMagic el. lign. ?

Hvordan har du delt den op ? Som Priamy Dos Partition og 'extended' eller som 'secondary' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-05 19:37

Priamy ??? Primary

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-05 19:40

Ps. Under alle omstændighede får du ikke mere plads. Kun fysisk og logisk separeret din harddisks tilrådighed værene lagerplads.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 29-03-05 19:44

Partition Magic og mange andre disk tools finder du her : http://tucows.tdconline.dk/harddrive95_default.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 29-03-05 23:01

går du fra vi snakker om Win XP

højreklik på denne computer og vælg Administere og herefter diskhåndtering her skulle du kunne formater og skifte som du lyster

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 29-03-05 23:16

Nye harddiske er kun low-formaterede - du skal selv foretaget den endelige opdeling og formatering. Dette gøres enten med Fdisk eller Partition Magic. Fdisk følger med dit operativsystem og er et dos-program. Partition Magic er et windows-program, som forudsætter at der allerede findes en primary partition på drevet med et Windows operativsystem. Så jeg vil anbefale at du starter med Fdisk og får lavet en primary partition og en extended partition på dit drev. Primary skal være minimum 10 Gb. Dette giver dig et C: drev på 10 Gb som du kan anvende til operativsytemet. Resten af drevkapaciteten allokerer (afsætter) du til extended partition (de efterfølgende logiske drev). Dette gør du ved at tildele det første logiske drev eks. 20 Gb, det næste logiske drev 30 Gb og sidste logiske drev resten af kapaciteten, eks. 60 Gb. Når du herefter be'r Fdisk vise dig info om de logiske drev vil du se at der er oprettet et D: E: og et F: drev med henholdvis 20, 30 og ca. 60 Gb. Afslut nu Fdisk programmet.
---Hermed er harddisken partitioneret og nu skal alle dine drev så formateres. Det gør du ved indsætte en systemdiskette i A: drevet og skrive således ved kommandopromten: format C: (format D:)(format E:)(osv.)
---Så er det tid til at lægge systemspor på C: drevet. Skriv ved kommandopromten: sys C:
---Du kan nu installere windows operativsystem på din harddisk og evt. partition magic. Med det program kan du justere størrelsen af dine logiske drev og oprette flere hvis du ønsker det.
Mvh Carsten

Godkendelse af svar
Fra : klink34

Dato : 06-04-05 07:47

Tak for svaret molokyle.