/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Åbne samme porte til 2 maskiner på Cisco~
Fra : vibaek78
Vist : 946 gange
200 point
Dato : 29-03-05 16:18

Jeg har prøvet at søge, men kunne ikke umiddelbart finde svaret herinde.

Jeg har et hjemmenetværk med 2 XP maskiner forbundet via en switch til min Cybercity Cisco677 router.

Jeg vil gerne åbne op for en port (port 21) så den både peger på 10.0.0.3 og 10.0.0.4

fx
set nat entry add 10.0.0.3 21 <WAN-IP> 21 tcp
set nat entry add 10.0.0.4 21 <WAN-IP> 21 tcp

Kan jeg overhovedet det på min Cisco router eller kan en åben port kun pege på ét internt IP nummer?

Vil nemlig gerne kunne køre FTP server fra begge maskiner.

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 29-03-05 16:38

Hvis du blot vil køre FTP ud fra dine maskiner til en remote server, bør du kunne gøre det uden at sætte NAT op, såfremt du bruger passiv FTP. På den måde åbner dine XP-maskiner nemlig selv de forbindelser, som FTP-programmet skal bruge.
Hvis du vil køre FTP ude fra og ind til dine to maskiner, så er du nødt til at sætte Port Forwarding op i routeren istedet. Dvs. at du fastlægger én speciel port pr. maskine, som er FTP-port. Det kan gøres med entry'en
set nat entry add <WAN-IP> 57 10.0.0.3 21 tcp
Når denne entry er sat, kan du udefra connecte til dig ene XP-maskine via FTP, såfremt du spørger på port 57.

Kommentar
Fra : vibaek78

Dato : 29-03-05 17:19

Men jeg kan altså ikke lukke op for samme port til begge IP numre?
Fx vil ICQ gerne have lukket op fra port 3000 til 3019 hvis jeg ikke husker galt.
Kan jeg med det port range, forwarde til begge IP numre, eller er det igen kun til den ene maskine?

Accepteret svar
Fra : alstroem

Modtaget 200 point
Dato : 29-03-05 23:31

Nej, du kan ikke lukke op for samme port til begge maskiner, når vi snakker indadgående trafik.
I de fleste programmer kan man fastsætte det portrange, som de benytter, men er ikke klar over, om det også er tilfælde med ICQ.

Godkendelse af svar
Fra : vibaek78

Dato : 30-03-05 00:04

Tak for svaret alstroem.