/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Formatere Mac.
Fra : vibber1310
Vist : 889 gange
100 point
Dato : 29-03-05 10:11

Jeg har fået en ældre bærbar mac. Der er desværre adgangskode på og jeg kender ikke koden. Kan det lade sig gøre at formatere pc'en. Jeg har en recoverycd (tror jeg der står på den).
Hvordan skal jeg gøre? Det må gerne beskrives trin for trin da jeg normalt er windowsbruger og aldrig har set eller brugt mac før.

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 110 point
Dato : 29-03-05 10:21

Det er harddisken, du vil formatere, antager jeg. Start med at sætte cd'en i og genstart med C-tasten trykket ned. Det bevirker, at den starter fra cd'en, hvis det er en gyldig system-cd. Hvis dette lykkes, prøv at finde Diskværktøj, som du kan bruge til at formatere med. Det er så præcist jeg kan beskrive det, når du ikke skriver, hvilken model og OS, der er tale om.

Lad høre, hvordan det går...

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 29-03-05 10:42

Ja det er HD jeg vil formatere. Jeg har prøvet at starte fra cd'en men umiddelbart synes jeg ikke at kunne finde noget. Jeg prøver igen når jeg kommer hjem.
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er for en, men tror det er en macintosh powerbook G3. Jeg er ikke sikker på styresystemet, men synes at jeg så noget med MacOS 9.0. Kan det passe?

Men jeg ser på det i eftermiddag og melder så tilbage om det lykkedes.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 29-03-05 10:50

Det kan godt passe, at det er en PowerBook G3 med Mac OS 9. Diskværktøj skal nok findes i Programmer - Hjælpefunktioner; eller prøv at søge efter det (med æble-F).

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 29-03-05 17:03

Jeg kan ikke helt finde det diskværktøj. Nu hjælper det heller ikke at det hele er på engelsk. Jeg har prøvet lidt hvor jeg kunne slette noget, men det vil den ikke og hvis den skal tjekke noget på hd spørger den efter adgangskode. Er der slet ikke noget at gøre?

Godkendelse af svar
Fra : vibber1310

Dato : 30-03-05 08:16

Jeg fandt ud af det til sidst. Hjælpeværktøjet hed noget i retning af Drive setup. Her kunne man vælge hvilket drev der skulle initialiseres. Jeg havde været ide i den menu og synes ikke jeg kunne finde hd. Men det lykkedes til sidst. Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg får den på internettet. Men tak for svar.