/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Navnet på planten søges
Fra : Bragesvej
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 28-03-05 21:14

Jeg søget navnet på en have plante der er Gul og som springer ud ca kl 20,00 og lukker så i igen ved daggry???? plante kan blive rimilig stor i omfang.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-05 21:20

Natlys.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 21:26

Natlys er da ikke bare en plante Keldd
Det er en familie af planter med vidt forskellige farver og udseende, bl.a den lillafarvede gederams, dueurt o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 21:34

Ups, sorry Keldd nu må du godt blive sur og skælde mig ud

Der findes faktisk en plante af natlysfamilien der bare kaldes To-årig Natlys, bliver op til 1 meter høj, og blomsterne 3-5 cm i diameter.
Blomsterne åbner sig om aftenen og lukker sig igen efter et døgn.

Dyrkes nogen steder, men er egentlig en vild plante.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-05 21:39
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-03-05 21:53

Kender den godt, et par af mine venner i Grenå har den, og det er ingen kaktus.
Den springer ud så hurtigt at man kan side og se det.
De kalder den "20 blomsten", jeg skal spørge dem hvad den hedder.
Hvis du ikke får svaret fra en anden, skal ikke lukke tråden, jeg vender tilbage.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-03-05 21:53

Ups---side=sidde

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 28-03-05 21:57

http://www.gentofte.dk/Nyheder/sommer_2002.htm

Her er den så Toårig Natlys eller "Klokken 8" plante
Et lille stykke nede på siden.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-03-05 22:06

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 22:16

Selv tak,
Men det var nu næsten Keldd der sku' have haft point

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-03-05 22:36

Den vokser i øvrigt vild i vejkanterne i store dele af Norge. Mange danske har taget den med hjem til DK og plantet den i haven. Ud over at den springer ud hver aften på nøjagtigt samme tidspunkt, spreder den en citronduft omkring sig imedens. Har selv haft den i haven, men pas på! Den er en slags ukrudt der kan være svær at styre. Men en smuk oplevelse for alle sanser, det er den.

Dova, du kan da bare give Keldd nogle point som tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-05 22:55

Jeg har ikke noget forhold til point der er værd at tale om.

Se jeg ved det er en Natlys, lige siden jeg var barn har den altid været i Familliens haver,

hvor den også gik under navnet halv otte.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-05 22:59

Og som arne skriver, den dufter af citron, og det kommer

i bølger, hvergang den den kaster duftmolo (nej ikke ham) kyler ud.

Hilsen
Keldd.