/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
cd-rom-drev
Fra : need.Ur.help
Vist : 289 gange
100 point
Dato : 28-03-05 15:26

Jeg har lige sat et cd-rom-drev i en pc'er, der i forvejen havde et dvd-rw-drev. Men ved forsøg på at bruge det nye drev melder pc'eren: "Ikke tilgængeligt".
Begge drev er synlige i både dios og windows.
Jeg har tjekket at ét drev er sat til at være master og det andet til at være slave.
Jeg har også sikret mig at de et sat på kalbbet i den rigtige rækkefølge...
Pointen skulle havde været at kunne kopiere direkte fra et drev til det andet...
Pc'eren er sprit-ny. Der er installeret xp home som er opdateret og cd creator 5 og ikke ret meget andet...
Er der nogen der har en ide om hvad der er galt..??

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 28-03-05 17:11
Kommentar
Fra : arcken

Dato : 28-03-05 21:24

Har du styr på "Primær Master og Primær Slave og Secundær Master og Secundær Slave, eller måske har du prøvet at rette på indstillingerne for drev inde fra styresystemet. Først og fremmest skal BIOS i opstarten indlæse "se" drevet, gør den ikke det har du kablet og jumpet forkert. Det SKAL være i orden før du kan komme videre. Så vidt jeg husker behøvs ingen jumper ved eet drev, men ved 2 skal du have jumpet i den tredie bro-række for "slave", rækkefølgen på kablet er vist ligegyldig, blot du husker at ved at bytte om på stik skal du også flytte jumper tilsvarende.
Kopiering fra det ene drev til brænderdrevet skal brænderprogrammet nok finde ud af og har du har jumpet rigtigt, så læses drevene også korrekt af styresystemet.
mvh